«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۹ فروردین ۲۹, جمعه

بایستگی انجام بی درنگ و خوب سازماندهی شده ی رویارویی با واگیری سراسری ـ بازانتشار


در زیر طرحِ گروهی از نمایندگان مجلس فرمایشی خرموش ها درباره ی از کار بازایستاندن یک ماهه ی کشور را آورده ام و نمی دانم که در میان نهادن آن تا چه اندازه سویه ای نمایشی برای سیاه کردن توده های مردم ایران یا از آن بدتر، زمینه سازی نیرو گرفتن هر چه بیش تر دولتی پلید اندر پلید دارد؛ ولی این جُستار هم اکنون از برجستگی کم تری برخوردار است؛ آنچه هست و نیاز بی درنگِ جلوگیری از همه گیری سراسری توده های مردم به ویروس مرگبار «کرونا» را بازمی تاباند به انجام رساندن آن، بی هیچ اگر و مگر و این دست آن دست کردن این یا آن مشنگِ بیکاره است. این سخن باریک و پاکیزه (نکته) را نیز می افزایم و روی آن پا می فشارم که ناساز با آنچه در گزارش زیر به «همکاری صددرصد با ستاد مقابله در دولت» اشاره شده، دولت انباشته از کلان دزدانِ «زهدان اجاره ای» و ناتوان در انجام چنین کاریایی را باید بیدرنگ برکنار نمود و کار را با همکاری و همیاری گسترده ی شوراهای شهرها و روستاها و نهادهای توده ای به پیش برد؛ بدون آن، بخت کامیابی برای چیره شدن بر «کرونا» و جلوگیری از واگیری سراسری، اندک خواهد بود و زیان های همه سویه ی بسیار بزرگی دامنگیر میهن مان خواهد شد.

ب. الف. بزرگمهر   ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۹


***

طیبه سیاوشی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دریک رشته توئیت در حساب شخصی‌اش از ارائه طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک ماه کشور به علت شیوع کرونا در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین مجلس خبر داد.

طبیه سیاوشی در رشته توئیتش نوشت:
«سه‌شنبه، طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک‌ماههٔ کشور بر پایهٔ اصل ۷۹ قانون اساسی در صحن مجلس مطرح و در صورت تصویب و تأیید شورای نگهبان، کلیهٔ مراکز دولتی، عمومی و خصوصی به‌جز هیئت‌دولت، ستاد مرکزی قوه قضائیه، مجلس، ارگان‌های نظامی، حاکمیتی و رفاهی تعطیل می‌شود.»

«منبع مالی طرح نیز فروش موقت بنزین آزاد، برداشت از صندوق توسعه با مجوز رهبری و کمک اعطایی بانک جهانی پیش‌بینی شده است. مایحتاج دهک‌های پایین و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته پیش‌پرداخت خواهد شد و صداوسیما موظف است یک شبکه را به‌صورت ۲۴ ساعته در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.»

جزییات طرح سه‌فوریتی نمایندگان برای تعطیلی یک‌ماهه‌ی کشور

در این طرح آمده است:
در کل کشور بر پایه‌ی استفاده از ظرفیت اصل ۷۹ قانون اساسی کلیه‌ی مراکز دولتی، عمومی و خصوصی به مدت یک‌ماه از زمان تصویب این قانون تعطیل اعلام می‌شود.

تأمین مایحتاج دهک‌های پایین جامعه و واریز حقوق کامل دوماهه برای تمامی آن‌ها به‌صورت پیش‌تراکنش.

واریز کمک معیشتی دو ماهِ پیشِ رو برای افراد تحت پوشش کمیته‌ی امداد و بهزیستی که استثنائاً در این دو ماه بایستی این مبلغ دو برابر شرایط عادی باشد.

نحوه‌ی تأمین منابع مالی تعطیلی یک ماه کشور:

الف: عدم فروش بنزین سهمیه‌ای و ارائه‌ی آن به‌صورت کاملاً آزاد با نرخ واحد ۳۰۰۰ تومان. لازم به ذکر است با توجه به عدم تردد در این مدت و لزوم تخصیص یارانه به مصارف خانگی نظیر آب و برق و اینترنت، بنزین یارانه‌ای در مدت تعطیلی، قطع و بودجه‌اش صرفاً مصرف رفاه خانوار‌ها و موارد مذکور خواهد شد.

ب: یک میلیارد دلار مورد نظر دولت با برداشت از صندوق توسعه‌ی ملی و با اذن رهبری.

ج: تمامی مبلغ واریزی از صندوق پول جهانی.

تمامی ارگان‌ها اعم از ستاد کل نیرو‌های مسلح، نظامی و انتظامی، سپاه، ارتش، بسیج و حتی ارگان‌های عمومی و نیمه‌عمومی از ستاد اجرایی فرمان، آستان قدس، شستا و تمامی مجموعه‌های زیر نظر وزارت رفاه و... موظف هستند تا پایان دوره‌ی یک‌ماهه برای مقابله با کرونا، همکاری صددرصد با ستاد مقابله در دولت را داشته باشند و هماهنگ عمل کنند و تمامی نیرو‌های انسانی متخصص، ابزار و امکانات لجستیکی از آمبولانس تا هر چیز دیگری و امکانات مالی ممکن را در اختیار کامل ستاد مقابله قرار دهند.

صداوسیما موظف است یکی از شبکه‌های خود را به‌صورت ۲۴ ساعته در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا این وزارت‌خانه در تمامی ساعات شبانه‌روز به آموزش و گزارش و پاسخگویی شهروندان بپردازد.

لازم به ذکر است گزارش‌های ستاد، گزارش‌های هیئت نظارت بر عملکرد ستاد و بسته‌های آموزشی وزارت بهداشت برای شهروندان تنها باید از همین شبکه پخش شود و تمام هزینه‌های این شبکه از محل اعتبارات صداوسیما باید تأمین شود.

در خصوص تعطیلی کامل کشور، جلسات هیئت دولت، جلسات علنی مجلس شورای اسلامی و ستاد مرکزی قوه‌ی قضاییه رئیس قوه و معاونان آن استثنا بوده و به‌هیچ‌وجه نباید تعطیل شود.

نام های دستینه کنندگان طرح:
طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، عبدالکریم حسین‌زاده، حمیده زرآبادی، فاطمه سعیدی، سلحشوری، بهرام پارسایی، فرید موسوی، بهروز بنیادی، ناهید تاج‌الدین، سیده فاطمه ذوالقدر، سید مصطفی ذوالقدر، بیگدلی، نگهبان سلامی، داود محمدی (تهران)، محمد کاظمی (ملایر)، معصومه آقاپور

برگرفته از «فرارو»   ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۹

بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!