«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۲ اسفند ۲۵, جمعه

بدست بریده ی حضرت عباس دروغ نمی گویم

بخدا قَسِّم! بدست بریده ی حضرت عباس، آقا را زبانم لال با همین دستان خودم کفن کنم و بگور بسپارم، دروغ نمی گویم؛۱ می دانید که آرمان ما نه به آفتابه وصل است؛ نه به سانتریفیوژ و اینا،۲ آرمان ما به همین «برجامِ سگ مرده» که آن غول بیابانی روی برگ برگ آن ریسید  و آن را آلود،۳ آنچنان پیوند خورده که جان و مال و ناموس و بی ناموسی مان هم در گرو پابرجایی آن است. برای ما توفیری نمی کند؛ حتا اگر یک تپه اَن هم روی آن ریده باشند، ناچاریم به حول قوه الهی و «با اتکا به داشته‌های متنوع و برخورداری از منطق قوی ... گفتگو را بر گزینه‌های دیگر ترجیح»۴ دهیم.  

از زبان آن جان ننه اش بلندپایه آگاه «نظامِ خرموش پرور»:  ب. الف. بزرگمهر   ۲۵ اسپند ماه ۱۴۰۲

پی نوشت:

۱ ـ یک منبع آگاه گفت که تبادل پیام‌ها و گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است.

یک مقام آگاه درباره ادعای روزنامه آمریکایی مبنی بر گفت‌وگوی غیرمستقیم دو هیات ایرانی و آمریکایی پیرامون موضوعاتی همچون تحولات دریای سرخ، ضمن تکذیب این موضوع به خبرنگار سیاست خارجی ایرنا گفت: استفاده از ابزار عملیات روانی و قلب واقعیت برای فریب افکار عمومی، بخشی از راهبرد آمریکا برای جبران ناکامی‌ خود در صحنه دیپلماسی است در حالی که تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای غیرمستقیم صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است و پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده است.

این منبع آگاه درباره خبر روزنامه آمریکایی درباره گفتگوی غیرمستقیم دو هیات ایرانی و آمریکایی در مسقط افزود: رفع تحریم‌های ظالمانه همواره در دستورکار اولویت دار طرف ایرانی بوده و همانگونه که بارها بیان شده است، تبادل پیام با طرف‌های مقابل با هدف انتقال شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ادامه داشته است.

وی ادامه داد: ایران با اتکا به داشته‌های متنوع و برخورداری از منطق قوی، همواره گفت‌وگو را بر گزینه‌های دیگر ترجیح می‌دهد و تلاش دارد از همه ابزارها و فرصت‌ها برای منفعل کردن طرف‌های مقابل در میدان و خنثی‌سازی تأثیرگذاری آن‌ها بر افکار عمومی بین‌المللی بهره ببرد.

برگرفته از «چوب دو سر گُه»   ۲۴ اسپند ماه ۱۴۰۲ (بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم.  برجسته نمایی های بوم، همه جا از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر)

۲ ـ آرمان شما به آفتابه وصل بود که دیگر کاربرد ندارد!  ب. الف. بزرگمهر   ۱۶ دی ماه ۱۳۹۳

https://www.behzadbozorgmehr.com/2015/01/blog-post_99.html

۳ ـ  «با «برجام» به خواب می رویم و با آن بیدار می شویم ...»  ب. الف. بزرگمهر   ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۶

https://www.behzadbozorgmehr.com/2017/10/blog-post_89.html

۴ ـ واپسین بند پیوست شماره یکم

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!