«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ آذر ۵, سه‌شنبه

اهواز آلوده‌ترین شهر جهان!

اورانیوم کم چگال در ریزگردهای خوزستان

خوزستان، استانی كه ذخایر نفتی زیادی را در خود نهفته است و می‌توان گفت قلب تپنده اقتصاد ایران است. خوزستان استانی كه بیشترین زخم‌ها را از جنگ ۸ ساله ایران و عراق خورده است. اکنون، پس از سال‌ها كه از جنگ می‌گذرد، باز هم خوزستان و شهرهایش هزینه جنگ و نفت را می‌دهند. از یك سو آلودگی هوای اهواز بر اثر وجود گاز سولفور در هوا و از سوی دیگر یورش ریزگردهایی كه آلوده به مواد شیمیایی و اورانیوم ضعیف شده مانده در خاك هستند. گویی سرنوشت این استان كه قلب تپنده ی اقتصاد ایران است با محیط زیست ناخوشایند گره خورده است. از یك سو آبی كه می‌خورند مایع ممات است و از سوی دیگر هوایی كه تنفس می‌كنند، بوی مرگ می‌دهد. باران رحمت برایشان مایه زحمت است و مردم را روانه بیمارستان می‌كند.

صیدعیسی دارایی نماینده اندیمشك در گفت و گو با «قانون» با بیان اینكه آلودگی هوا چالش بسیار بزرگ برای استان خوزستان و دیگر استان‌های همجوار با كشور عراق شده است، می‌گوید:
«البته آلودگی هوا در استان خوزستان شدیدتر است و ما در استان خوزستان دو نوع آلودگی هوا داریم.»

او درباره ی چگونگی گوناگونی آلودگی هوا در استان خوزستان می گوید:‌
«در مورد آلودگی هوای استان خوزستان، یكی مسئله آلودگی هوای صنعتی است و دیگری بحث ریزگردها كه وارد این استان می‌شود.»

دارایی در پی با اشاره به نشست نمایندگان استان خوزستان با رییس جمهور می افزاید:‌
«آقای روحانی در این مورد گفت كه مسئله ریزگردها نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد.» نماینده مردم اندیمشك با انتقاد از عملكرد دولت‌های گذشته یادآور می‌شود:‌
«به اعتقاد من دولت‌های گذشته برای مسئله ریزگردها كاری انجام ندادهاند و خواست ما از رئیس جمهور فعلی پیگیری جدی این موضوع است.»

دارایی با بیان اینكه برای مقابله با ریزگردها ما از دو راه باید وارد عمل شویم، می‌گوید:
«در مورد ریز گردهایی كه از كشور عراق وارد می‌شود، ما به دیپلماسی قوی و ارتباط با كشور عراق در این زمینه داریم.» او در پی به ریزگردهای موجود در كشور اشاره كرده و می‌افزاید:‌
«زمین‌های هور بر اثر جنگ و خشكسالی‌های پی در پی خشك شده است و تولید گرد و خاك می‌كند اما ما در این زمینه كار مفیدی انجام نداده‌ایم. »

نماینده مردم اندیمشك از دولت می‌خواهد كه با پخش شیر، ماسك و ابزارهای مورد نیاز بیماران تنفسی در استان خوزستان به این استان هم توجه داشته باشد و می‌گوید:
«دولت باید به شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها هم به اندازه تهران توجه داشته باشد.» او همچنین با انتقاد از كارشناسی نکردن در مكان‌یابی صنایع استان خوزستان تصریح می‌كند:
«ما در موضوع آلاینده‌های صنعتی كار كارشناسی انجام نداده‌ایم و صنایع استان در مكان‌های مناسبی نیستند.»

دارایی چنین پی می‌گیرد:
«برای مثال كارخانه سیمانی كه در اندیمشك احداث شده است، درست در جایی است كه با كمترین وزش بادی تمام گرد و غبار آن وارد شهر می‌شود. دیگر واحدهای صنعتی هم به همین صورت هستند.» دارایی در انتقاد از عملكرد «صدا وسیما» درباره ی نپرداختن به دشواری های آب و هوای خوزستان و نادیده گرفتن واقعیت یادآور می‌شود:
«مسئولان چه بپذیرند و چه نپذیرند، ما در استان خوزستان آلودگی هواداریم.»

در همین زمینه، شهلا میرگلو بیات عضو «كمیسیون بهداشت و درمان مجلس» هم با انتقاد از عملكرد «صدا‌ و‌ سیما» یادآور می‌شود:
«رسانه‌ها باید به وظیفه اصلی خود كه اطلاع رسانی واقعی است عمل كنند.» او در پاسخ به این پرسش كه ... به نظر شما این چالش، نادیده گرفتن واقعیت از سوی رسانه ملی نیست، می‌گوید:
«اگر خیلی از مسایل به واقع مطرح شوند می‌توان علاج واقعی در مورد آن مسئله انجام داد.»

دارایی به آلودگی خاك منطقه به برجای مانده های مواد شیمیایی بمب‌های عراق در جنگ گرانبار شده  اشاره كرده و می‌گوید:
«این خاك‌ها به باقی مانده بمب‌های شیمیایی آلوده است و همچنین ریز گردهایی كه از عراق وارد می‌شود آلوده به اورانیوم ضعیف شده باقی مانده از حمله آمریكا به عراق است ... این ریز گردها و آلودگیها باعث بروز سرطان و بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.»

در راستای بررسی آلودگی هوا و باران اسیدی در اهواز، میر گلو بیات نیز با اشاره به نشست «كمیسیون بهداشت» در این باره می‌گوید:
«كمیسیون بهداشت برای بررسی دلایل آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی به وجود آمده برای مردم اهواز با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور و معاون سازمان حفاظت از محیط زیست تشكیل جلسه داد.»

او آمار بیماران بستری شده را نزدیك ۱۸۰۰۰ نفر در سه مرحله بارندگی عنوان كرده و می گوید:
«در این جلسه مشخص شد كه این بارندگی‌ها تلفاتی نداشته است.» میر گلو بیات، اسپاسم راه تنفسی را دلیل بستری بیماران عنوان كرده و می افزاید:
«در جلسه كمیسیون بیشترین احتمال آلودگی هوا بر اثر صنایع نفتی تشخیص داده شد اما این احتمال هنوز قطعی نشده است.»

این عضو «كمیسیون بهداشت و درمان»، وجود گاز سولفور در هوای اهواز را رد نكرده و می‌ گوید:‌
«یكی از علل مهم آلودگی‌ها، كاركرد پالایشگاه‌ها و صنایع نفتی است و احتمال وجود گاز سولفور در هوا وجود دارد؛ اما این موضوع هنوز تأیید نشده است.» بیات در مورد دعوت از حضور «ابتكار» در «كمیسیون بهداشت و درمان» می‌گوید:
«خانم ابتكار به دلیل حضور در ورشو نتوانستند در كمیسیون حضور داشته باشند و معاون خود را به كمیسیون فرستاده بودند.»

در پایان باید گفت كه وضعیت آلودگی هوا در خوزستان بعضی وقت‌ها به اندازه ای می‌رسد كه دوزخ را یادآور می‌شود. دولت پیشین با نپذیرفتن مسوولیت و سوء مدیریت، افزایش عوامل آلاینده در هوای استان خوزستان را سبب شده  و اکنون، گمان اینكه آلودگی هوای خوزستان به استان‌های همجوار نیز برسد، بسیار است؛ از همین رو، باید برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در خوزستان، برنامه‌ریزی بنیادین و اصولی صورت بگیرد.

یدالله نعمتی

خاستگاه: «روزنامه قانون»

از «گوگل پلاس» با ویرایش، پاکیزه و پارسی نویسی درخور از سوی اینجانب:  ب. الف. بزرگمهر
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!