«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ آذر ۲, شنبه

خروس قندی برای «ولایت آقا»!


پیش نویس توافق ژنو در کنگره «ایالات متحد» فاش شد.

یک مهمان «کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحد» جزئیات پیش نویس پیشنهادی «ایالات متحد» به ایران در گفتگوهای «ژنو ۵» را فاش کرد.* این پیش نویس، غروب واپسین روز گفتگوهای «ژنو ۵»، ۱۸ آبان ماه از سوی «ایالات متحد» به تیم ایرانی ارائه شده و آمریکایی ها هم درون گفتگوها و هم از زبان «جان کری» وزیر خارجه این کشور تصریح کرده اند که این پیشنهاد مورد پذیرش همه اعضای گروه «۱+۵» بوده است.

در حالیکه تا امروز هیچ جزئیاتی، حتا نیمه رسمی از این پیشنهاد منتشر نشده بود، مراجعه به یک نشست برگزار شده در «کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحد» نشان می دهد که یکی از مهمانان این نشست به جزئیات تازه ای از این پیشنهاد اشاره کرده است.

«کالین کال»، معاون پیشین وزیر دفاع «ایالات متحد»، ۲۲ آبان گذشته با حضور در یک نشست گفت و شنود در «مجلس نمایندگان ایالات متحد» این موردها را آشکار نموده است.

بنابر گزارش «باربارا اسلاوین» به تارنگاشت  «مونیتور» که در این نشست حضور داشته، کل تعهدات ایران را در پیش نویسی که احتمال دارد در گفتگوهای آینده مورد توافق قرار گیرد، چنین شرح داده است:
۱ ـ ایران می تواند ۱۰ هزار سانتریفوژ فعال کنونی را بهبود بخشد؛ ولی اجازه ی نصب سانتریفوژهای تازه را ندارد؛
۲ ـ  ایران همچنین باید غنی سازی ۲۰ درصدی را به حال تعلیق درآورد؛
۳ ـ ذخایر موجود خود را به شکلی بی خطر دگردیسه کند؛
۴ ـ سطح افزایش ذخایر اورانیوم با غنای ۵ درصد خود را محدود کند؛
۵ ـ برای بازرسان خارجی امکان دسترسی بیشتر برای بازرسی فراهم کند؛
۶ ـ ساخت دستگاه های فرآوری سوخت برای راکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف کند.

برخی نکته های چشمگیر این گزارش، تعهد ایران به نصب نکردن هرگونه دستگاه تازه در نطنز، از کار انداختن راکتور آب سنگین اراک و پذیرش سقف انباشت برای مواد است. ولی، چشمگیرترر از همه، این است که وی در پی سخنان خود، ارزش کلی تحریم هایی را که برداشته می شود، ۶ میلیارد دلار و میزان ارزی را که ایران می تواند به آن دسترسی پیدا کند ۳ میلیارد دلار یادآوری نموده است.

این گفته ها با سخنان جان کری که به اعضای کنگره گفته بود ۹۵ درصد تحریم ها در توافق اولیه با ایران برجای می ماند، سازگار است.

پیش از این برخی خاستگاه های خبری، از رقمی کم و بیش ۲۰ میلیارد دلار به عنوان اندازه ی ارزی که ایران به آن دسترسی پیدا خواهد کرد، آگاهی داده بودند.

متن گفته های «کال» در کنگره را اینجا ببینید:
http://docs.house.gov/meetings/FA/FA00/20131113/101478/HHRG-113-FA00-Wstate-KahlC-20131113.pdf

همچنین روز دوشنبه (۲۷ آبان ماه)، «خبرگزاری فرانسه» در گزارشی از پاریس خبر داده بود که سه جُستار: راکتور اراک، ذخیره مواد ۲۰درصد غنی شده و حق غنی سازی، همچنان میان ایران و «۱+۵»  ستیزه برانگیز است.

*                            http://www.irannuc.ir/fa/content/1933

این گزارش از سوی اینجانب، پارسی نویسی و ویرایش شده است. عنوان نیز از آنِ من است.     ب. الف. بزرگمهر

 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!