«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۰ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

نمودی دیگر از خودی و ناخودی در ولایت خرموش پرور آسمانی ـ ریسمانی

همه ی «ششلول بندهای جامعه جهانی»، کانادا، اوکرایین و ... از ریز و شپش آن رخداد مرگبار آگاهند؛ تنها خانواده های جانباختگان از این هوده برخوردار نیستند که درباره ی چند و چون آن چیزی بدانند.* توده های میلیونی مردم ایران نیز که جای خود دارند؛ آن ها باید به پیروی از آیه ای آسمانی ـ ریسمانی،** چون گَلِّه ای چشم و گوش بسته در پی شبان خود که بحمدلله، انشاء الله، ماشاء الله راه را از چاه بازمی شناسد، بروند و هیچ نگویند!

سرنگون باد گروهبندی های خرموش اسلام پیشه ی فرمانروا بر میهن مان!

ب. الف. بزرگمهر   ۱۲ اردی بهشت ماه ۱۴۰۰

* انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، در یک آگهی یادآور شدند که «برای آمرین و عاملین اصلی این جنایت که افراد رده بالای حکومت هستند، قرار منع تعقیب صادر شده است.» در این آگهی با اشاره به فرستاده شدن یک بخشنامه (ابلاغیه) از سوی «دادسرای نظامی» برای خانواده‌های دادخواه (شاکی) چنین آمده که دادسرای نامبرده «برای ده نفر بی نام و نشان قرار جلب صادر» کرده است و «مراجعه‌ وکلای خانواد‌ه‌ها برای مطالعه‌ پرونده، اطلاع از نحوه کارشناسی و بازجویی ها و اظهارات متهمین و یافتن نام آن‌ها به جایی نرسیده است.»
...
پیش از این، غلامعباس ترکی، دادستان پیشین نظامی استان تهران از روانه شدن (صدور) کیفرخواست برای «۱۰ نفر از مسوولانی» به آگاهی رسانده بود که در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی «دخیل» بودند. دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده، همچنین خود را برای رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراین از «سازمان پزشکی قانونی ایران، «صاحب صلاحیت ندانسته است.»

گزیده ای برگرفته از گزارشی رویهمرفته شلخته از «زیتون» به تاریخ  ۱۲ اردی بهشت ماه ۱۴۰۰ (با ویرایش، پارسی و بازنویسی درخور از اینجانب؛ برجسته نمایی های متن نیز از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر)

** آیت الله جوادی آملی در بخشی از تفسیر آيه ۱۷۰ سوره بقره فرمود: ﴿وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لاَ يَسْمَعُ إِلاَّ دُعَاءً وَنِدَاءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ﴾ به تمثيل قرآن درباره پيامبران و كافران اشاره کرد و گفت: فرمود اين گروه كه مقلد كوري‌اند نسبت به نياكان گذشته جريان اينها مثل جريان اغنام و احشام است كه اغنام و احشام حرف چوپان را كه آنها را به حق هدايت مي‌كند نمي‌فهمند (فقط صدا را مي‌شنوند). اگر يك رمهٴ گوسفندي باشند و يك شباني داشته باشند كه اين شبان آنها را راهنمايي مي‌كند كه كجا آب است و كجا چاه و خطر، كجا راه است و كجا پرتگاه، اينها حرف آن چوپان را نمي‌فهمند فقط صدا را مي‌شنوند (هيچ دركي ندارند). فرمود انبيا به منزله راعيان اين افرادند و اينها را هدايت مي‌كنند، آنها كه مي‌شنوند و واقعاً انسان‌اند خب خطابِ ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ﴾ است و خطاب ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا﴾ است و امثال ذلك، آنها كه ﴿كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ اند آنها كساني‌اند كه فقط صوت انبيا را مي‌شنوند اصلاً گوش نمي‌دهند ببينند انبيا چه مي‌گويند، چون آنچه كه بايد بپذيرند آن را به وسيله سنت باطل نياكانشان پذيرفتند، لذا صريحاً مي‌گويند: ﴿سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَوَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ﴾ ؛ حرف در ما اثر نمي‌كند.

خداي سبحان مي‌فرمايد كه اينها مثل آن رمه‌اي‌اند كه حرف شبانشان را نمي‌فهمند و سرانجام سقوط مي‌كنند. آن شبان با چوب‌دستي بالأخره بايد اينها را به راه بياورد؛ نه با حرف، نه با هدايت فرمود:﴿وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لاَ يَسْمَعُ﴾ يعني مَثَل پيامبري كه كافران را به حق دعوت مي‌كند مَثَل آن شباني است كه رمه را دعوت مي‌كند. خب رمه كه نمي‌فهمد، يك چوب‌دستي لازم است كه اينها را با چوب منزجر كنند. اين همان بيان حضرت امير(ع) در نهج‌البلاغه است كه فرمود اگر حرف و برهان در شما اثر نكرد «بالكي» يعني با داغ‌كردن علاج مي‌كنيم.

برگرفته از «خبرگزاری مهر»  ۱۳ اردی بهشت ماه ۱۳۹۳ (برجسته نمایی های متن نیز از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر)

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!