«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۰ خرداد ۲, یکشنبه

با خود راست باشید تا بتوانید راستکردار باشید

این «دانشمندان برجسته» که روشن نیست در چه زمینه یا زمینه هایی دچار برجستگی شده اند با آنکه تا اندازه ای دوپهلو سخن گفته اند، چندان نادرست نیز نمی گویند؛* ولی جستجوی چندین و چند باره ی آن در شهر «ووهان» چین کار بیهوده ای است. از آن بیهوده تر انگاره ی گستردن دانسته و آگاهانه ی آن ویروس مرگبار از سوی رژیم چین است؛ می بایستی مغز خر خورده باشند که با چنین تبهکاری که کم و بیش همه ی نمونه های تاریخی آن از سوی کشورهای امپریالیستی بویژه «یانکی» ها در جای جای جهان از آن میان، در خود «ایالات متحد» انجام یافته و همچنان انجام می یابد، اقتصاد شکوفای خود را از تاب و توان بیندازند و ناچار شوند، ده ها و شاید سدها برابر آنچه کشورهای امپریالیستی در زمینه ی پیکار با ویروس مرگبار به انجام رسانده اند، برای جلوگیری از گسترش آن در خاک خود و بهبودی توده های مردم چین هزینه کنند. به آمارهای پخش شده از سوی نهادهای پژوهشیِ خود کشورهای امپریالیستی بنگرید! بیگمان از جداگانگی بزرگ آمار مرگ و میر در آنجا با آمار کشته شدن انبوه مردم در کشورهایی که ششلول بندها و پاسبان های «جامعه جهانی» سرراست یا ناسرراست در آنجاها فرمان می رانند، شرمگین خواهید شد.

نشانی درست برای جستجوی خاستگاه ویروس مرگبار «کرونا» در آزمایشگاه های نهادهای راه اندازی شده زیر نام "پژوهشی" در پیرامون چین و بتازگی پیرامون روسیه است.** چنانچه دانشمندان درستکاری باشید و این هیچ هماوندی با برجستگی های تان ندارد، خاستگاه این ویروس سیاسی آن را در آنجاها خواهید یافت. بد هم نخواهد بود، برای پیشگیری از گسترش ویروس دیگری به آزمایشگاه های راه اندازی شده از سوی «یانکی» ها در نزدیکی مرزهای روسیه سری بزنید و ببینید این آزمایشگاه ها بر چه بنیادی درست در آنجا و نه جایی دیگر راه اندازی شده و به چه کارهایی سرگرمند.

سخن باریک و پاکیزه ای دیگر (نکته ای) نیز از کسی بشنوید که چون شما برنام هایی چون «دانشمند برجسته» بکونش نبسته اند و به آن نیازمند نیست؛ کسی که شاید از بسیاری از شما که دستِ بالا کارمندان دانشور این یا آن پژوهشکده در جایی هستید، بیش تر از کارِ جهان سر در می آورد؛ از نیروی پیش بینی برخوردار است و سمت و سوی بسیاری روندها را به شیوه ای دانشورانه، رویهمرفته خوب بازمی شناسد:
کوشش بیهوده بخرج ندهید تا اگر رد پایی در «ووهان» نیافتید، گناه را بگردن این یا آن جانور بدریخت از دید ما آدمیان بیندازید! این یک نیرنگبازی روانشناسانه برای مغزشویی توده های مردم در همه جا و از آن برجسته تر ـ چنانچه نمی دانید ـ گامی به واپس نهادن پس از شکست در بزه ور شناختن فلان نهاد پژوهشی در چین است تا خاستگاه راستین چنین ویروس هایی دستکاری شده، همچنان پنهان نگاه داشته شوند. ما ایرانیان به آن «ایز گم کردن» می گوییم. خاستگاه این ویروس نیز چون نمونه های «سارس ـ ۱» و «ایدز»، دستکاری های انجام شده روی ویروس های طبیعی و کاشت آن ها در بدن جانوران ـ و چه بهتر هر چه بدریخت تر! ـ در آزمایشگاه های دانشمندان تبهکار «یانکی» هاست.

پیش از کاوش، نخست بببنید چه کسانی در جهان از آن بهره می برند. این یک بنیادِ بنیادین در چنین جریان های بودار و گمان برانگیزی است؛ وگرنه، باز هم شما را دنبال نخود سیاه به یک سر دیگر جهان می فرستند تا «پژوهش های هشت من نُه شاهی» از خود در کنید. نمونه ای از چنین "پژوهش" هایی که سال ها پیش انجام شد و دست شان را رو کردم، یادآور می شوم:
گروهی از دانشمندان شاید چون شما برجسته را برای نمونه برداری های ژنتیکی درباره ی خاستگاه «نئاندرتال» ها تا آبخست های آنسوی استرالیا و آسیا فرستاده بودند؛ در حالیکه اروپا و بویژه بخش های شمال باختری آن را نادیده گرفته بودند! آن هنگام با خود می اندیشیدم:
آیا در میان آن گروه کسی نبود که چنین پرسشی در میان نهد؟ یا شاید زبان شان را مار گزیده بود؟! سفری دانشورانه به سویی دیگر از جهان پهناور؛ هم فال است و هم تماشا! آیا برای شما نیز چنین نیست؟ با خود راست باشید تا بتوانید راستکردار باشید.

ب. الف. بزرگمهر   دوم خرداد ماه ۱۴۰۰

* گروهی از دانشمندان برجسته رشته‌های بیولوژی میکروبی و ویروس‌شناسی می‌گویند منشا ویروس کرونا هنوز دقيقا شناخته نشده و فرضیه‌های مربوط به احتمال شیوع این ویروس از آزمایشگاه را تا زمانی که يک تحقیقات کامل و دقیق خلاف آن را ثابت نکرده است نباید منتفی دانست. این ۱۸ دانشمند و پژوهشگر در نامه‌ای خطاب به مجله علمی «ساینس» نوشته‌اند: «برای تشخیص منشاء همه‌گیری ویروس کرونا باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. فرضیه‌های مربوط به احتمال شیوع این ویروس از محیط آزمایشگاه و فرضیه‌های مربوط به احتمال انتقال آن از جانوران به انسان هر دو کماکان محتمل هستند.» نویسندگان این نامه می‌گویند، سازمان بهداشت جهانی در تحقیقات مربوط به منشاء ویروس، فرضیه انتقال آن از محیط‌های آزمایشگاهی را «بی‌طرفانه» بررسی نکرده است.

هیئت کارشناسی سازمان بهداشت جهانی پس از حدود چهار هفته تحقیق و بازرسی در شهر ووهان و اطراف آن در گزارش نهایی خود که با مشارکت پژوهشگران چینی تهیه شده اعلام کرد که ویروس کرونا به احتمال فراوان از خفاش‌ها توسط جانواران دیگری به انسان منتقل شده و احتمال انتقال آن از آزمایشگاه‌ها «بسیار ضعیف» است. با این همه، هنوز هم در مورد منشاء ویروس کرونا نظرات گوناگونی از جمله فرضیه‌های توطئه مطرح می شود. اين ۱۸ دانشمند و پژوهشگر در بخشی از نامه خود که در مجله «ساینس» منتشر شده می‌گویند: «تا زمانی که داده‌ها و شواهد کافی به دست نیاورده‌ایم هر دو احتمال، یعنی منشاء طبیعی و منشاء آزمایشگاهی، باید به طور جدی مد نظر قرار بگیرند. برای پاسخ به این سئوال باید یک تحقیقات علمی دقیق و بی‌طرفانه انجام شود.» آنها ضمن ابراز تاسف از بروز احساسات منفی علیه آسیایی‌تباران در برخی از کشورهای جهان یادآوری می‌کنند که در آغاز پاندمی پزشکان، پژوهشگران، روزنامه‌نگاران و حتی مردم عادی چین با قبول هزینه‌های سنگین اطلاعات بسیار مهمی از شیوع ویروس کرونا را در اختیار جامعه جهانی قرار دادند.

برگرفته از «خبرخوان» تارنگاشت دروغپردازِ و بی هیچگونه مسوولیتِ اخلاقیِ وابسته به وزارت امور خارجی یانکی ها: «رادیو فردا»  ۲۴ اردی بهشت ماه ۱۴۰۰

** دبیر شورای امنیت روسیه اعلام داشت که سلاح‌های بیولوژیک در آزمایشگاه‌های تحت کنترل آمریکا در جهان تولید می‌شوند ... نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در مصاحبه با روزنامه "کامرسانت" اظهار داشت که این شورا معتقد است که سلاح‌های بیولوژیک در آزمایشگاه‌های تحت کنترل ایالات متحده در نزدیکی مرزهای روسیه و چین تولید می‌شوند. پاتروشف در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها می‌توانند در چنین آزمایشگاه‌هایی سلاح‌های بیولوژیک تولید کنند، گفت: «ما دلایل خوبی داریم که باور کنیم موضوع دقیقا به همین صورت است.» دبیر شورای امنیت روسیه توضیح داد که در جهان و به ویژه در مرزهای روسیه و چین، این آزمایشگاه‌های بیولوژیک تحت کنترل ایالات متحده، بیش‌تر و بیش‌تر می‌شوند. پاتروشف افزود: البته برای ما و شرکای چینی مان سوالاتی پیش آمده است. به ما گفته می شود که در نزدیکی مرزهای ما ایستگاه های بهداشتی و اپیدمیولوژیکی مسالمت آمیز وجود دارد، اما به دلایلی آنها بیشتر برای ما یادآور "فورت دتریک" در مریلند، جایی که آمریکایی ها برای دهه ها در زمینه بیولوژی نظامی کار می کردند، هستند. به هر حال، توجه به این واقعیت ضروری است که شیوع بیماری های غیر مشخص در مناطق مجاور این اماکن ثبت شده است.

برگرفته از «اسپوتنیک»  ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۰

در شورای امنیت، نگران برپایی آزمایشگاه های زیست شناختی «ایالات متحد» و «ناتو» در نزدیکی مرزهای روسیه هستند. یوری آوریانوف، نماینده ی نخستِ «دبیر شورای امنیت» یادآور شد:
«میکروارگانیسم های کشنده.... می توانند «گویا به اشتباه» در محیط زیست آزاد شوند، که منجر به تخریب گسترده و کشتار غیر نظامیان هر دو کشور مرزی خواهد شد.» وی همچنین شرح داد که واشنگتن در حال تدوین برنامه های تحقیقاتی بیولوژیکی اختصاصی برای بسیاری از کشورها بر اساس نیازهای ملی و در درجه اول برای اهداف نظامی است. به گفته ی وی این فعالیت از طریق تحمیل سختگیرانه برنامه های مشارکت جهانی برای منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، تعهدات زیست شناختی مشترک و کاهش تهدیدات مشترک انجام می شود.

برگرفته از «اسپوتنیک»  ۲۱ اردی بهشت ماه ۱۴۰۰

بختی برای ویرایش هیچکدام از این گزارش ها نداشتم.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!