«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۸ دی ۱۸, چهارشنبه

ما مرگ جانگداز آن سردار را به فال نیک می گیریم ...

بحمدلله نمایش خوب و غرورآفرینی بود؛ نه خون از دماغ کسی بیرون آمد و نه به گاو و گوسپند دشمن آسیب زده شد. این تنها یک سیلی نوازشگونه برای سپاسگزاری از جناب آقای ترامپ بود که این بار، بسی بیش از گذشته بداد ما رسید و با بیل خود، بخشی از آبِ سال ها رفته از جوی خشک شده مان را بازگرداند. البته ما خدا خدا می کنیم که همیگونه بماند؛ ولی چندان امیدوار نیستیم. این عوام النّاس که ما می شناسیم، چندان قابل اعتماد نیستند؛ امروز برای سردار رشیدمان عزاداری می کنند و فردای روزگار که کَاَنَه همین دیروز و پریروز بود به خیابان ها می ریزند و بیشرف، بیشرف گویان، مرگ مان را از خدا می خواهند. با این همه، مرگ جانگداز آن سردار را به فال نیک می گیریم تا انشاء الله، خرمان این بار بخوبی و خوشی از پل «شیطان بزرگ» بگذرد و به میمنت و مبارکی، جشن رسمی آشتی کنان با آن ها را برگزار کنیم. همانطور که «بچه انقلاب» مان، همین امروز خاطرنشان کرد:
«ما به دنبال افزایش تنش و یا جنگ نیستیم؛ اما در مقابل هر تجاوزی ...» جز نرمش قهرمانانه کاری دیگر از دست مان برنمی آید. یک تذکّر هم به برادران بدهیم که گفته اند در این یورش های موشکی، هشتاد تن کشته شده اند. دروغگو دشمن خداست و ما خودمان تاکنون زبان مان را چندین و چند بار گاز گرفته ایم تا این خوی ناپسند را از میان ببریم؛ می دانیم هم که ترک عادت موجب مرض است و هنوز هم هر از گاهی تا زبان مان بدروغ می چرخد، ناچاریم گازش بگیریم. حتا اگر جناب آقای ترامپ، «دامَش برکاته» از این گناه کبیره در گذرد، خدا از آن نمی گذرد.

ب. الف. بزرگمهر  ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸  

***

وزیر دفاع لهستان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که هیچ‌یک از نیروهای لهستانی مستقر در عراق در حملات موشکی بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران به پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل آسیب ندیده‌اند.

ارتش عراق امروز چهارشنبه اعلام کرد که در حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان انبار و پایگاهی در حومه اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، هیچ نیروی عراقی‌ای آسیب ندیده است. بنا بر اعلام ارتش عراق، ایران در حمله بامداد چهارشنبه ۲۲ موشک به سوی پایگاه‌های یادشده شلیک کرده است که دو فروند از ۱۷ فروند موشکی که به سوی پایگاه عین‌الاسد شلیک شده بودند، عمل نکرده‌اند؛ پنج موشکی که به سوی اربیل شلیک شده بودند هم به مقرهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا اصابت کرده‌اند.

حساب توییتری شبکه تلویزیونی "روداو" در اقلیم کردستان عراق با انتشار تصاویری اعلام کرد که دو فروند موشک شلیک‌شده از ایران به سمت پایگاه نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل به هدف نرسیده است.  یک فروند موشک پنج کیلومتر پیش از پایگاه به زمین اصابت کرده و منفجر نشده است. موشک دوم هم به حوالی شهر "بردراش" در ۵۰ کیومتری شمال غرب اربیل اصابت کرده است. بنا بر این خبر، در اثر انفجار این موشک تلفاتی گزارش نشده است.

یک سخنگوی ارتش نروژ صبح چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که هیچ‌یک از نیروهای نظامی این کشور در حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد عراق کشته یا زخمی نشده‌اند. نروژ حدود ۷۰ نیرو در این پایگاه هوایی دارد.

یک سخنگوی ارتش آلمان گفت که سربازان آلمانی مستقر در اربیل در جریان حملات موشکی سپاه پاسداران آسیبی ندیده‌اند. پیشتر چند کشور دیگر حاضر در ائتلاف جنگ علیه داعش از جمله نروژ و دانمارک نیز اعلام کرده بودند که در پی حملات موشکی سپاه به نیروهای آنان آسیبی وارد نشده است.

کانادا نیز اعلام کرده که بخشی از نیروهای خود را به طور موقت از عراق خارج و آنها را به کویت منتقل می‌کند.

سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده که تا این لحظه هیچ گزارشی در باره تلفات جانی نیروهای آمریکایی منتشر نشده است، اما بررسی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد. این شبکه تلویزیونی در عین حال از کشته شدن شماری از نیروهای عراقی در ‌پایگاه عین‌الاسد خبر داده است.

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داده که حملات موشکی سپاه به پایگاه‌های نظامی آمریکا، تلفاتی به جا گذاشته است. هنوز منابع خبری دیگر و مقامات رسمی، گزارشی در باره تلفات احتمالی این حملات منتشر نکرده‌اند.

***

سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در عملیاتی به نام «شهید سلیمانی»، با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، ‌پایگاه عین‌الاسد را هدف قرار داده است. در بیانیه سپاه افزده شده:
«به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت. به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمی‌دانیم.»

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه به حملات موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا در عراق واکنش نشان داد. علی ربیعی با اتخاذ موضعی مشابه با موضع رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران توییت کرد: «هر تجاوز دیگری پاسخ سخت‌تر و کوبنده‌ترخواهد گرفت.»

از عملیات موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تحقق وعده صادق، تشکر و حمایت می‌کنیم.
به همان جایی که حمله از آن صورت گرفته بود پاسخ مشروع داده شد. ما به دنبال جنگ نبوده‌ایم اما هر تجاوز دیگری پاسخ سخت‌تر و کوبنده‌ترخواهد گرفت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، درباره واکنش احتمالی آمریکا به حملات موشکی سپاه پاسداران هشدار داد. محمد باقری در بیانیه‌ای اعلام کرد که "هرگونه شرارت جدید" آمریکا با "پاسخی قوی‌تر، کوبنده‌تر و با وسعت بیشتر مواجه خواهد شد." او "عملیات غرورآفرین" شامگاه سه‌شنبه را "بیانگر گوشه‌ای از توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران" و پاسخی به حمله کشنده آمریکا علیه قاسم سلیمانی برشمرد.

ایران می‌گوید در حمله موشکی سپاه "دست‌کم ۸۰ نظامی آمریکایی" کشته شده‌اند

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پستی توییتری در واکنش به حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق نوشت:
«ایران اقئاماتی متناسب برای دفاع از خود را طبق اصل ۵۱ منشور سازمان ملل متحد علیه ‌پایگاه‌هایی انجام داد که حملات مسلحانه بزدلانه علیه شهروندان و مقامات بلند‌پایه ما از آنجا انجام می‌شدظریف افزوده:
«ما به دنبال افزایش تنش و یا جنگ نیستیم؛ اما در مقابل هر تجاوزی از خود دفاع خواهیم کرد.»

گزیده هایی پیرایش شده، برگرفته از «دویچه وله» ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ (بختی برای ویرایش نداشتم.  ب. الف. بزرگمهر)

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!