«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۳ اردیبهشت ۳, دوشنبه

دودا برایت یک پالان اتمی آورده ایم. آماده ی پالان شدنی؟

شمار چنین درازگوش هایی در جایگاه رهبری این یا آن کشور افزایش چشمگیری یافته است

ـ دودا برایت یک پالان اتمی آورده ایم. آماده ی پالان شدنی؟ می دانی که اگر بترکد ...

... و دودا در حالیکه چشمش به انبوه یونجه ی خوشبوی پیشکشی خیره شده و با خرسندی دمش را به این سو آنسو می جنباند، دیگر گوشش بدهکار شنیدن چیزی نیست و با جنباندن گوش هایش آمادگی خود را نشان می دهد.

ب. الف. بزرگمهر   سوم اردی بهشت ماه ۱۴۰۳ 

***

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، پیش از این به روزنامه محلی فکت گفته بود که در مورد میزبانی از سلاح های هسته ای آمریکا در خاک این کشور گفتگو کرده است. او گفت:«باید اعتراف کنم که وقتی درباره ی آن پرسیده شد، آمادگی خود را به آگاهی رساندم.

دودا همچنین افزود که لهستان چون یکی از هموندانِ «ناتو»، تعهدات ویژه ای دارد و «در این زمینه، ما بسادگی یک سیاست همبسته را به انجام می رسانیم.»

این اقدام احتمالی زرادخانه هسته ای ناتو را در مرز بلاروس، متحد کلیدی مسکو و همچنین کالینینگراد قرار می دهد. در حال حاضر، ایالات متحده دارای تسلیحات هسته‌ای در پنج عضو دیگر ناتو است: بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه.

پسکوف در پاسخ به اظهارات دودا خاطرنشان کرد که اگر آمریکا واقعاً این تسلیحات را در لهستان قرار دهد، ارتش روسیه واقعیت جدید نزدیک‌تر بودن آنها به قلمرو خود را تحلیل خواهد کرد.

وی بدون اشاره به جزئیات افزود: «در هر صورت، آنها [نظامی] تمام اقدامات متقابل لازم را برای تضمین امنیت ما انجام خواهند داد.

در همین حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اظهارات دودا را "تحریک آمیز" خواند، که به گفته او چندان تعجب آور نیست. او به ریانووستی گفت: «مقامات لهستان مدت‌هاست که جاه‌طلبی‌های خود را برای «آغشته شدن» به سلاح‌های هسته‌ای آمریکا مستقر در اروپا پنهان نکرده‌اند. او همچنین گفت که ورشو می‌خواهد این دارایی‌ها نقش خاصی در "سیاست عمیقاً خصمانه آن در قبال روسیه" ایفا کنند.

زاخارووا هشدار داد: «تصور این که اگر تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک لهستان ظاهر شود، در صورت درگیری نظامی مستقیم با ناتو، فوراً تأسیسات مربوطه به‌عنوان اهداف قانونی در فهرست قرار خواهند گرفت، دشوار نیست».

بیانیه دودا پس از آن بیان شد که روسیه سال گذشته تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس قرار داد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این اقدام را پاسخی به تصمیم بریتانیا برای تامین مهمات اورانیوم ضعیف شده به اوکراین توضیح داد. او همچنین خاطرنشان کرد که ایالات متحده چندین دهه است که در اروپا تسلیحات هسته‌ای را نگه داشته است.

روسیه بارها گفته است که هرگز تهدیدی به استفاده از زرادخانه هسته ای خود نکرده است و هرگز نباید جنگ هسته ای صورت گیرد. با این حال، ماه گذشته پوتین نشان داد که مسکو "از نظر نظامی و فنی" برای چنین سناریویی آماده است.

برگردان گزیده گزارشی برگرفته از «آرتی» به تاریخ سوم اردی بهشت ماه ۱۴۰۳به یاری «گوگل» (بختی چندان برای ویرایش آن نداشتم.  برجسته نمایی های بوم، همه جا از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر)

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!