«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۳ فروردین ۱۹, یکشنبه

بحمدلله هیچ غمی نداریم بجز سر به نیست کردن دشمن در سرتاسر این ولایت پربرکت

از زبان این خرموش کار چاق کن نفتی:  ب. الف. بزرگمهر   ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 

***

وزیر نفت ایران: ‌تولید بنزین به روزانه به ۱۱۴ میلیون لیتر رسید

وزیر نفت ایران با اشاره به درآمد نفتی ۳۰ میلیارد دلاری ایران در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۲ گفت: در دولت سیزدهم اجرای ۵۰ طرح تازه نفت و گاز به ارزش ۴۸ میلیارد دلار تعریف شده است.

جواد اوجی در دومین نمایشگاه روایت پیشرفت که در مشهد در حال برگزاری است، در ارائه گزارش عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی تا امروز دستاوردهای خوبی در صنعت نفت نصیب کشور شده است، اظهار کرد: در دولت سیزدهم فعالیت‌ها در صنعت نفت شتاب بالایی گرفته است.

وی ادامه داد: در تولید بنزین نیز متوسط تولید در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشدی ۲۲ درصدی به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است، تولید محصولات پتروشیمی در طول دولت سیزدهم تاکنون از ۶۸ میلیون تن در سال به ۷۶ میلیون تن رسید.

وزیر نفت ایران با تاکید بر آمارهای اقتصادی منتشرشده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار تصریح کرد: در 3 ماه دوم امسال در بخش نفت و گاز رشد ۲۵/۷ درصدی ثبت شد که این رشد ثمره سرمایه‌گذاری و شناسایی و تکمیل پروژه‌های کلیدی در دولت سیزدهم است. درواقع رشد تولید در بخش نفت و گاز سبب رشد اقتصادی در کشور شد و در طول این مدت نیز همواره رشد اقتصادی با نفت بیشتر از رشد اقتصادی بدون نفت بوده است.

اوجی ادامه داد: در دهه فجر امسال هم ۱۵ پروژه در صنعت نفت به ارزش ۲/۵ میلیارد دلار در بالادست و پایین‌دست بهره‌برداری شد که روزانه ۱۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت و ۲۸ میلیون مترمکعب در روز به تولید گاز کشور افزوده کرد.

وزیر نفت ایران تاکید کرد: تا پایان امسال قرارداد توسعه ۸ میدان نفتی و گازی که مذاکرات آن از سال ۱۴۰۱ با شرکت‌های ایرانی و خارجی انجام شده، به ارزش ۱۴ میلیارد دلار امضا خواهد شد.

برگرفته از «چوب دو سر گُه»   ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ 

***

جواد اوجی، وزیر نفت از افزایش ۱۸ میلیون لیتری تولید بنزین و ۸ میلیون لیتری تولید گازوئیل در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ظرفیت پالایشی کشور به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

وی در ادامه اظهار داشت: "تولید گاز ال پی جی از ۳.۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۶.۵ میلیون تن در سال جاری افزایش داشته که همه جای دنیا هم در اروپا و هم آسیا برای آن تقاضا وجود دارد. ۳۲ میلیون مترمکعب گازهای مشعل در سال آینده جمع‌آوری خواهد شد. جمع‌آوری گازهای مشعل از ۰.۴ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۹ به ۱۱.۵ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۲ رسیده است که طبق برنامه‌ریزی‌های در سال ۱۴۰۴ به ۶۴ میلیون مترمکعب می‌رسد.

ظرفیت پالایشی کشور از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته که با وارد مدار شدن پالایشگاه آبادان ۱۸ میلیون لیتر به تولید بنزین و ۸ میلیون لیتر به تولید گازوئیل افزوده شده است.

تولید محصولات پتروشیمی از ۶۵ به ۷۵ میلیون تن طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ افزایش یافته است و افزایش وزنی صادرات محصولات پتروشیمی نیز از ۲۹ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۲۴.۴ در سال ۱۴۰۲ رسیده که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم و ارزش تجارت نفت، پتروشیمی و گاز در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. ۱۲ میلیارد دلار مربوط به بخش پتروشیمی بوده و حدود ۵ میلیارد دلار سهم ال پی جی است. همچنین ۳۵ میلیارد دلار صادرات نفت انجام شده و تجارت در بخش پالایشی هم ۸ میلیارد دلار بوده که حدود ۵۰ میلیارد دلار تجارت نفت و گاز در سال جاری است".

برگرفته از «چوب دو سر گُه»   ۲۸ اسپند ماه ۱۴۰۲ 

***

کل تولید نفت اوپک در دومین ماه سال جاری میلادی را ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه در روز اعلام شده است.

آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت بازار نفت، کل تولید نفت اوپک در دومین ماه سال جاری میلادی را ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. تولید نفت اوپک در این ماه نسبت به ماه قبل ۱۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

در میان ۱۲ عضو اوپک ۴ کشور ایران، لیبی، ونزوئلا و عربستان در این ماه تولید خود را افزایش داده اند. تولید نفت ایران در فوریه ۲۰۲۴ با افزایش ۳۰ هزار بشکه ای نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. در نخستین ماه سال جاری میلادی نیز تولید نفت ایران ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته بود. ایران در آخرین ماه سال میلادی گذشته ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

بر این اساس آمارهای منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد از ابتدای سال جاری میلادی و طی دو ماه نخست این سال تولید نفت ایران در مجموع ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این در حالی است که طی ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۳ نیز تولید نفت ایران ۴۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته بود.

تولید نفت لیبی در فوریه امسال نسبت به ماه قبل ۱۳۰ هزار بشکه در روز و تولید نفت ونزوئلا برابر با ایران یعنی ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. تولید نفت عربستان نیز در این ماه ۲۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۸ میلیون و ۹۹۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

تولید روزانه نفت کنگو ۱۰ هزار بشکه و کویت و نیجریه نیز ۳۰ هزار بشکه کاهش یافته و تولید سایر اعضای اوپک تغییری نکرده است.

برگرفته از «چوب دو سر گُه»   نهم فروردین ماه ۱۴۰۳

بختی برای ویرایش این گزیده گزارش ها نداشتم و بگمانم نیازی نیز به آن نبود. شمارگان ها و ⸓ ها به اندازه ای بسنده سخن می گویند.   ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!