«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۷, شنبه

باید هر چه زودتر کار را با رژیم پوشالی اوکراین به فرجام رساند

به سرانجام نرساندن کارزار در همان نخستین هفته ی آغاز جنگ و از آن بدتر و ریشخندآمیزتر به گفتگو نشستن با رژیمی پوشالی و اَروسک های ابزار دست «یانکی» ها و انگلیسی ها در اوکراین، یک ندانمکاری بزرگ تاریخی بود

باید هر چه زودتر کار را با رژیم پوشالی اوکراین به فرجام رساند؛ وگرنه امپریالیست های «یانکی» در همدستی با برادران «انگلوساکسون» خود، آن باریکه سرزمینِ برجای مانده را به پایگاهی درخور برای همه گونه جنگ افروزیِ پایدار در رویارویی با روسیه و چیرگی بیش تر بر بخش های دیگر اروپا و بویژه اروپای باختری دگردیسه خواهند نمود. به سرانجام نرساندن کارزار در همان نخستین هفته ی آغاز جنگ و از آن بدتر و ریشخندآمیزتر به گفتگو نشستن با رژیمی پوشالی و اَروسک های ابزار دست «یانکی» ها و انگلیسی ها در اوکراین، یک ندانمکاری بزرگ تاریخی بود که بگمانم با چشمداشتی بیجا از واداشتن بزرگ ترین دشمنان آدمیت به گفتگو و پذیرفتن خواست های روسیه که خواه ناخواه نمی توانست بی هیچ زد و بندهایی جداگانه همراه باشد به آن دست یازیده شد و نه تنها بجایی نرسید که گرهِ پدید آمده را کورتر نمود.

در هماوندی با چنان پایگاهی، بدیده گرفتن این سخن باریک و پاکیزه (نکته) نیز بگمانم شایسته باشد که اوکراین کشوری ساخته و پرداخته بی هیچ تاریخی درخور درنگ با چنین نامی است (بنگرید به نخشه ی پیوست) و این، کار را برای امپریالیست ها آسوده تر می کند.

ب. الف. بزرگمهر   ۱۷ اردی بهشت ماه ۱۴۰۱ 

***

دور جدید کمک های مرگبار به دنبال ارسال بیش از ۳.۴ میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی به منطقه جنگی اوکراین از اواخر فوریه است.

واشنگتن باز هم قسط دیگری از تسلیحات را برای نیروهای مسلح اوکراین صادر کرده است و با ارسال ده‌ها میلیون دلار مهمات و سخت‌افزار نظامی پس از انبوهی از انتقال‌های مشابه در هفته‌های اخیر موافقت کرده است.

کاخ سفید این اقدام را در یک بیانیه مطبوعاتی جمعه اعلام کرد و از "مقدار تاریخی کمک های امنیتی" ارائه شده به کی یف از زمان حمله روسیه در ۲۴ فوریه خبر داد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با این استدلال که محموله‌های تسلیحاتی آمریکایی برای تلاش‌های جنگی این کشور «بسیار حیاتی» بوده است، گفت:
«من بسته دیگری از کمک‌های امنیتی را اعلام می‌کنم که مهمات توپخانه‌ای، رادارها و سایر تجهیزات اضافی را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.»

یک مقام آمریکایی به نقل از رویترز، جزئیات بیشتری از بسته کمکی ارائه کرد و گفت که این بسته با قیمت ۱۵۰ میلیون دلاری همراه است و شامل «۲۵۰۰۰ گلوله توپ ۱۵۵ میلی‌متری، رادار ضد توپخانه، تجهیزات پارازیت، تجهیزات میدانی و قطعات یدکی» است.

کمک‌های جدید با بودجه آزاد شده تحت «مرجع کاهش بودجه ریاست‌جمهوری» تأمین می‌شود که به کاخ سفید اجازه می‌دهد تا تسلیحات را از سهام آمریکا به کشورهای خارجی بدون تأیید کنگره منتقل کند. این صندوق در حال حاضر حدود ۲۵۰ میلیون دلار باقی مانده است که بیش از نیمی از آن صرف آخرین بسته کمکی می شود.

اگرچه پرزیدنت بایدن استدلال کرد که این سلاح‌ها «مستقیماً به خط مقدم آزادی در اوکراین» می‌رود، اما مقصد نهایی آنها ممکن است هرگز مشخص نشود. مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که ردیابی این سلاح‌ها به محض ورود به منطقه درگیری فعال در اوکراین، عملا غیرممکن می‌شود و یکی از منابع اطلاعاتی به سی‌ان‌ان گفت که بلافاصله پس از رسیدن به یک «سیاهچاله بزرگ» سقوط می‌کنند.

محموله‌های تسلیحات قبلی شامل تسلیحات سنگین فزاینده‌ای می‌شد که از سلاح‌های کوچک، مهمات، نظارت و پهپادهای حمله‌ای شروع می‌شد و بعداً به توپخانه‌ها و گلوله‌های بزرگ منتقل می‌شد.

بعید است که بسته ۱۵۰ میلیون دلاری روز جمعه آخرین مورد برای کی‌یف باشد، زیرا بایدن در ماه گذشته کمک ۳۳ میلیارد دلاری به این کشور را پیشنهاد کرد که شامل بیش از ۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی می‌شد. قانون‌گذاران هنوز این اقدام را تأیید نکرده‌اند، هرچند رئیس‌جمهور از آنها خواست که برای تصویب آن «سریع» حرکت کنند، و به دلیل ذخایر سلاح «تقریباً تمام شده» است.

وی در بیانیه روز جمعه گفت: برای موفقیت اوکراین در مرحله بعدی جنگ، شرکای بین المللی آن از جمله ایالات متحده باید به نشان دادن اتحاد و عزم ما برای حفظ جریان تسلیحات و مهمات به اوکراین، بدون وقفه ادامه دهند.

بایدن همچنین قرار است روز دوشنبه قانون وام ـ اجاره سال ۲۰۲۲ را امضا کند، که ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین را تسهیل می کند و امکان تحویل سیستم های تسلیحاتی جدید را فراهم می کند.

برگرفته از «آرتی»   ۱۷ اردی بهشت ماه ۱۴۰۱

بختی چندان برای ویرایش این گزارش نداشتم.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!