«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۵ خرداد ۸, جمعه

حقوق اولیه؟! ـ بازپخشش

خدا پدر این برادرمان را بیامرزد که «حقوق اولیه» مان را به آن غول بیابانی گوشزد کرد.* ما خودمان پاک فراموش کرده بودیم! آدم به چیزی که خو می گیرد، رفته رفته آن را امری طبیعی و از آنِ خود می داند. رابطه ی ما با نفت هم از همینگونه است؛ هم نفت از آن ماست و هم جان و هستی ما به نفت وابسته است. شوخی نیست؛ چهل سال ازگار نفت فروخته ایم و زندگی مان را با آن سر و سامان داده و نفت حقوق اولیه ی ما شده است. قند توی دلتان آب نشود! شما را نمی گوییم؛ خودمان، خودی های نظام را می گوییم. ما روزی دو میلیون و چندصدهزار بشکه نفت می فروشیم و تازه کم هم می آوریم؛ و همیشه هشت مان، گرو نُه مان است. خرج و بَرج مان بسیار است و کُلّی نانخور و عائله داریم که باید پاسخگوی شان باشیم؛ زنان عدیده مان که با هم دور از جان همچشمی می کنند، همواره در غم قِر و فرشان هستند؛ بچه های مان برای آرایش موی شان به کم تر از آرایشگاه های پاریس خشنود نیستند و همینطور الی ماشاء الله خرج است که روی دست مان می گذارند؛ تنها خودمانیم که هنوز تا اندازه ای غم اسلام داریم و نمازهای مان را یک در میان هم شده، می خوانیم. به هر رو، هرجور شده، حتا اگر از نیمی از «حقوق اولیه» مان هم بگذریم، باید با آن غول بیابانی کنار بیاییم تا دست از سرمان بردارد؛ وگرنه، زندگی مان از هم می پاشد و زبانم لال، گوربگور می شویم و اهل و عیال مان دربدر می شوند. خدا را خوش می آید؟!

از زبان «دودکشِ نظامِ سگ مذهب»:  ب. الف. بزرگمهر   نهم اَمرداد ماه ۱۳۹۷

https://www.behzadbozorgmehr.com/2018/07/blog-post_101.html

* «ما اجازه نخواهیم داد که در گوشه ای بایستیم و شاهد این باشیم که به طور ناعادلانه و برخلاف همه موازین بین المللی و با تسری دادن قوانین داخلی آمریکا به سایر کشورها بخواهند جمهوری اسلامی ایران را از حقوق اولیه خودش که یکی از آنها می تواند صادرات نفت یا دیگر اقلام باشد، محروم کنند ...»  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خبرچینی «یانکی» ها در ایران، برگرفته از گزارش «جلوگیری از صدور نفت ایران بلوف است»، «تابناک»  دوم اَمرداد ماه ۱۳۹۷

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!