«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۲ مهر ۸, شنبه

اینجوری برادران گردشگرمان آسوده ترند

اینجوری برادران گردشگرمان آسوده ترند؛ آن ها که پیش تر به این سرزمین پا نهاده اند از تازیان ددمنش سوسمارخوار گرفته تا امروز که نوادگان شان بحمدلله دست شان به دهان شان می رسد و رنگی از فرهنگ بخود گرفته اند، نیک می دانند که حوریان نوید داده شده در بهشت آسمانی از زیبایی گرفته تا دستپخت و آیین دانی و ... به پای حوریان این سرزمین نفرین شده نمی رسند. نفرینی که با پای نهادن امام سیزدهم ناکجازاده و بی بُته ای که هنور نیامده از هول و ولا آفتابه اش در ویرانه ای که در آن می زیست را جا نهاده بود، آغازید و تاکنون که مهترِ جمهورِ سیزدهمی آراسته به هر هنری از آدمکشی گرفته تا جاکشی بر سر کار است، پی گرفته شده که خود روشن ترین گواه شوم بودن شمارگان سیزدهم در آیین های کهن این سرزمین رو به نابودی است؛ سرزمینی باستانی که هر جَک و جانوری از بوم و شبکور گرفته تا خرموش های شکمباره ی بیرون آمده از دل تاریکی، جای جای آن را انباشته و هر یک جایگاهی درخور خویش یافته اند. بفرمایید! قدم تان روی تخم چشم مان! به سرزمینی که آن را مجوس نامیدید و حتا از «سرو کاشمر» آن درنگذشتید، خوش آمدید.

راستی! به سپارش و اندرز پیامبرکونه ی رهبر عظیم الشان مان، شماری غِلمان و اینا هم داریم که سر و کله تان هنوز پیدا نشده، خودشان به پیشوازتان خواهند شتافت.

از زبان این آفتابه دار آنکه گویی یکراست از دوزخ به ایران رهسپار شده و مرده ریگ خوارِ فرهنگ شده:  ب. الف. بزرگمهر   هشتم مهر ماه ۱۴۰۲ 

***

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی از عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم روز جهانی گردشگری درحالی در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی شرکت کرد. در این مراسم بیش از ۵۰۰ مقام مسئول و کارشناس از ۱۲۰ کشور جهان حضور داشتند.

جلالی در دیدار با معاون بین‌الملل وزارت گردشگری عربستان، پیشنهاد تشکیل کارگروه رفع موانع گردشگری و لغو روادید بین ایران و عربستان را مطرح کرد. وی بیان داشت: پیام مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ـ به وزیر گردشگری عربستان سعودی را به سلطان المسلم ارائه کردم. در این پیام از مقام عالی وزارت عربستان برای سفر به ایران دعوت شده است که قرار شد برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم انجام شود.

عربستان با هدف افزایش شمار گردشگران این کشور، پیش‌تر طرح ویژه معافیت از روادید الکترونیکی را برای شهروندان بریتانیا و ایرلند شمالی، اروپا و ایالات متحده آمریکا اجرا کرده است. ساکنان کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" و اقوام درجه یک آن‌ها نیز می‌توانند از طریق یک درگاه آنلاین برای دریافت ویزای الکترونیکی عربستان اقدام کنند. عربستان حدود چهار سال پیش در راستای تسهیل شرایط سفر به این کشور، اعلام کرد که برای شهروندان ۴۹ کشور ویزای فرودگاهی صادر می‌کند.

برگرفته از «چوب دو سر گُه»   هفتم مهر ماه ۱۴۰۲ (بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم.  ب. الف. بزرگمهر)

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!