«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۰ اسفند ۶, جمعه

راه دادن سیاست بازانِ اروپای باختری به گفتگوهای «درونی»، کاری نادرست و زیانبار است

جدا از کوشش برای دور کردن کشورهای اروپای باختری و بویژه فرانسه و آلمان از «یانکی» ها که از زمینه های هازمانی ـ اقتصادی در هماوندی با زمینه ی جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیک) برخوردار است و روسیه باید همه ی نیروی خود را در این باره بکار بَرَد، راه دادن سیاست بازانِ آن کشورها به گفتگوهایی که دانسته از آن با برنام «درونی» یاد می کنم، کاری بسیار نادرست و رویهمرفته زیانبار است و خواهد بود. این سخن باریک و پاکیزه (نکته) را نیز ناگزیرم درباره ی «امانوئل مکرون» که در میان سیاست بازان «باختر زمین» به باور من باهوش ترین شان است بیفزایم که آدمی بسیار آبزیرکاه و دوروست.*

سخن باریک و پاکیزه ی دیگر، نگشودنِ درِ گفتگو با آدم های زنهارخواری چون تلخک اوکراینی: «زلنسکی» است؛ بویژه آنکه ابزار دست این و آن بوده و از نیرویی پیرامون خود برخوردار نباشند؛ از همین رو، گفته های شان پشت میز گفتگو، حتا چنانچه با راستگویی همراه باشد به کرداری راست و درست نمی انجامد. بجای گفتگو با چنین جک و جانورانی پلید که سزاوار جوخه ی تیرباران هستند، باید نیروهای درستکار اوکراینی را در دامنه ی گسترده ی هازمانی آن یافت و با آن ها به گفتگو برای همکاری و گره گشایی چالش ها نشست.   

ب. الف. بزرگمهر   ششم اسپند ماه ۱۴۰۰

* درباره ی ویژگی های روانی وی می توانم یادداشتی دستکم در چهار برگ بنویسم که نیازی به آن نمی بینم. 

***

امانوئل مکرون به درخواست ولادیمیر زلنسکی با ولادیمیر پوتین تماس گرفت تا درخواست مذاکره را به او منتقل کند.

مکرون گفت:
«من به درخواست رئیس جمهور زلنسکی گفت و گوی سریع، صریح و مستقیم با رئیس جمهور پوتین داشتم. برای اینکه اولاً درخواست توقف هرچه زودتر عملیات جنگی را مطرح کنم و ثانیاً پیشنهاد گفتگو با زلنسکی را ارائه دهم که این درخواست را می کند اما خودش نتوانست با پوتین تماس بگیرد.

این سیاستمدار [سیاست باز واژه ی بهتری است.] خاطرنشان کرد که او همچنین «پیامی از فرانسه و پیامی از زلنسکی» را به رئیس جمهور روسیه ابلاغ کرده است. وی افزود:

«تاکنون این کار تأثیر نداشته است.»

گفت و گوی تلفنی پوتین و مکرون شامگاه ۲۴ فوریه به ابتکار طرف فرانسوی انجام شد. رئیس جمهور روسیه در گفتگو با رئیس جمهور فرانسه تصمیم خود برای انجام عملیات نظامی در دونباس را توضیح داد. پوتین پیشتر در ۲۴ فوریه اعلام کرد که تصمیم دارد یک عملیات نظامی ویژه برای دفاع از دونباس انجام دهد. رئیس جمهور روسیه همچنین نیروهای خارجی را که ممکن است تلاش کنند روسیه را تهدید کنند، مورد خطاب قرار داد. به گفته وی، واکنش روسیه فوری خواهد بود.

برگرفته از «اسپوتنیک»  ششم اسپند ماه ۱۴۰۰ 

 ***

اوکراین برای مذاکره با روسیه درباره وضعیت بی طرف اعلام آمادگی کرد. «میخائیل پودولیاک»، مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین در بیانیه‌ای گفت:
این کشور باید تضمین‌ های امنیتی نیز دریافت کند.

پیشتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته بود دیر یا زود گفتگو میان روسیه و اوکراین برای توقف خصومت ها آغاز خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت که از بحث در مورد هیچ موضوعی با مسکو، از جمله وضعیت خارج از بلوک هراسی ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش از این گفته بود، در مورد عملیات نظامی ویژه در دونباس تصمیم گرفته است. وی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: شرایط نیازمند اقدام قاطع و فوری ما است، جمهوری‌های مردمی دونباس از روسیه در خواست کمک کردند. رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه تمام مسئولیت این خونریزی‌ها بر عهده دولت حاکم بر اوکراین خواهد بود، از ارتش اوکراین خواست تا دستورات جنایتکارانه مقامات اوکراینی را اجرا نکنند، سلاح‌ها را زمین بگذارند وبه خانه های خود بروند.

برگرفته از «اسپوتنیک»  ششم اسپند ماه ۱۴۰۰

بختی برای ویرایش گسترده ی این دو گزارش رویهمرفته شلخته نداشتم.  افزوده های درون [ ] از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!