«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ مهر ۱۰, چهارشنبه

کشف گونه ای تازه از «شش‌ پایان» از سوی پژوهشگران ایرانی


با شادباش به این پژوهشگران ارجمند به مناسبت یافتن گونه ی تازه ای از حشره ای زیرخاکی، با اینکه چیزی از سخنان آن پژوهشگر کرمانشاهی درباره ی حشره ی تازه در نیافتم، داشتم با خود می اندیشیدم:
... بفرما! این هم یک حشره ی تازه سر از خاک برآورده! انگار حشره کم داشتیم ... این همه حشره روی خاک کشورمان راه می روند و حتا تا جزایر هاوایی و آن سوی اقیانوس هم می روند و می آیند و هنوز کسی درباره ی ماهیت آن ها، اینکه از چه گونه هایی هستند و خاستگاه شان کجاست، پژوهشی درست انجام نداده است؛ آنوقت این دانشمندان بگمانم جوان را ذره بین بدست در پی یافتن حشرات زیرخاکی روانه کرده اند ... آیا آن ها را دنبال نخود سیاه نفرستاده اند؟!

ب. الف. بزرگمهر         دهم مهر ماه ۱۳۹۲

***

کشف گونه ای تازه از «شش ‌پایان» از سوی پژوهشگران ایرانی

پژوهشگران ایرانی به کشف گونه‌ای جدید از «شش پایان» و ثبت آن برای نخستین بار در جهان کامیاب شدند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا ، منطقه کرمانشاه، گونه جدیدی از شش پایان، «راسته ی دم ـ ‌فنریان»(Collembola)  از سوی یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه شناسایی شد.

مهندس مرتضی کهراریان که به کشف این حشره جدید کامیاب شده، گفت:
«راسته دم‌فنریان از جمله متنوع‌ترین گروه از شش پایان موجود در خاک است که در یک تحقیق دانشگاهی به منظور شناسایی فون پادمان موجود در خاک های استان کرمانشاه، گونه جدیدی از این راسته متعلق به خانواده Hypogastruridae با نام علمی Hypogastrurapersica برای نخستین بار در دنیا کشف شد.»

این پژوهشگر کرمانشاهی که دانشجوی دکترای رشته ی حشره شناسی است، خاطرنشان کرد:
«این گونه، شباهت زیادی با گونه‌های ”اچ. اکسیگوآ“ (H. exigua) و ”اچ. ماجیستری“ (H.magistri) دارد؛ اما از لحاظ اندازه بدن، تعداد سنسیلای موجود در حلقه چهارم شاخک و تعداد موهای موجود در لوله شکمی و دنس (dens) از آنها متمایز می‌شود.»

کهراریان گفت:
«نتایج حاصل از این تحقیق در شماره (۱) ۳۷۰۹ مجله ی ”زوتاکسا“ (Zootaxa) به چاپ رسیده است.»

وی افزود:
«در این تحقیق، دکتر رضا وفایی شوشتری، دکتر ابراهیم سلیمان نژادیان و دکتر بهمن شمس از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، دکتر معصومه شایان مهر از دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی دانشگاه ساری نیز به عنوان همکار فعالیت داشته اند.»

چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲
 
 برگرفته از «خبرگزاری دانشجویان ایران» با ویرایش و پارسی نویسی درخور از اینجانب: ب. الف. بزرگمهر

 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!