«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ مهر ۲۱, یکشنبه

بهره برداری تبلیغاتی «گوگل» از داده های کاربران و راهکار رویارویی با آن


«گوگل» اعلام کرده که از نوامبر ۲۰۱۳ از داده های کاربران برای کمک به تبلیغات در سایت خود بهره خواهد برد؛ به‌عنوان نمونه، از راه نمایش نظرات و فعالیت‌های کاربران.

اگر نمی خواهید از داده های‌تان بهره برداری شود، متن زیر را بخوانید.

شرکت «گوگل» در پیِ آن است که از تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۰ مهر ماه) امسال، تبلیغات ارایه‌شده در سایت خود را برای هر کاربر "شخصی" کند. این بدان آرش است که کاربر می‌تواند نظرات شخصی افرادی که با آن‌ها در ارتباط است را درباره ی کالاها و شرکت ‌های بازرگانی ببیند؛ البته اگر دوستان نظری داده باشند. این نظر می‌تواند درباره موزیک ـ ویدیویی در سایت «یوتیوب» (از آنِ «گوگل») باشد یا به عنوان نمونه، نتیجه ی جستجوی یک فروشگاه جامه در موتور جستجوی «گوگل».

«گوگل» می‌گوید، این امر به کاربر کمک می‌کند تا ارزیابی بهتری برای دسترسی به فرآورده های گوناگون داشته باشد؛ اما کنشگران پشتیبان حریم شخصی در اینترنت نگران خدشه‌دار شدن حریم خصوصی اشخاص هستند.

بنا بر اعلام «گوگل»، از تاریخ یادشده کاربران می‌توانند به فعالیت‌های دوستان خود در «گوگل پلاس» (شبکه اجتماعی «گوگل») و همچنین در سایت‌های «یوتیوب» و «گوگل‌پلی» و دیگر سایت‌های خدماتی «گوگل» دسترسی داشته باشند. کاربر برای پا نهادن به جهان تبلیغات گوگل نباید لزوما عضو «گوگل پلاس» باشد؛ همین که عضو دیگر خدمات شرکت «گوگل» نظیر «جی‌میل» (سرویس نامدار ایمیل «گوگل») باشد، بس است.

راه رویارویی

آن دسته از کاربرانی که نمی‌خواهند داده های‌شان در هماوندی با تبلیغات دیگر دوستانشان در «گوگل» به اشتراک گذاشته شود، کافی‌ست در بخش «گوگل پلاس» («Shared Endorsements») بروند (plus.google.com/settings/endorsements?hl=en) و «تیک» کنار گزینه‌ی زیر را بردارند و تغییرات را ذخیره کنند:
Based upon my activity, Google may show my name and profile photo in shared endorsements that appear in ads.

با این کار، دیگر از داده های کاربر برای تبلیغ سو برده نمی‌شود.

کاربر با این کار، تنها فعالیت‌های خود را از دید دیگران دور می‌کند؛ اما همچنان گواه فعالیت‌های دیگر افراد حاضر در حلقه‌ی دوستی خود خواهد بود؛ مگر آنکه دیگر کاربران نیز به همین روش خود را از دایره ی تبلیغات بیرون آورند. افراد زیر ۱۸ سال خود به خود از این‌که در دیدرس دیگران باشند، کنار نهاده شده اند.

نبود فضای همچشمی برابر

از سوی دیگر، ارایه داده های کاربر به دوستانش در تبلیغات گوگل تنها سایت «گوگل» و سایت‌های جانبی آن را دربرنمی گیرد که این داده ها در هر دو میلیون سایتی که طرف تبلیغاتی گوگل هستند نیز پدیدار خواهند شد.

تنها کاربران «گوگل پلاس» در دایره ی تبلیغات «گوگل» قرار نمی‌گیرند.

ایده‌ی «گوگل» ممکن است برای بسیاری از کاربران «گوگل پلاس» که هم اکنون نیز به برجای نهادن نظر درباره فرآورده ها و شرکت‌ها خو گرفته اند، آزاردهنده نباشد. برخی از کاربران از سویی شیفته فرآورده های طراحان مشهور جامه یا فروشندگان دیگر فرآورده ها هستند و از سوی دیگر می‌خواهند نظر خود درباره دلبستگی های‌شان را با دیگر دوستان‌شان به اشتراک بگذارند. برای این دسته از آدم ها شاید مهم نباشد که خود نیز بخشی از این ماشین تبلیغات شوند؛ تبلیغی که بیگمان درآمدی برای آنان ندارد؛ اما این روند می‌تواند به روندی منصفانه‌تر دگردیسه شود؛ اگر کاربران اظهارنظرهای منفی خود را نیز به سرعت و آسانی اظهارنظر مثبت بتوانند ثبت کنند؛ امری که انجام آن هم اکنون چندان بی دردسر نیست. برای کاربران «گوگل پلاس»، تنها امکان موجود کلیک بر روی «۱ +» است؛ یعنی پسندیدن؛ در حالیکه گزینه‌ی مخالف آن یعنی «۱-» موجود نیست.

آنچه فیس‌بوک همواره انجام می‌دهد

با این‌همه، آنچه «گوگل» در پی انجام آن است، همان بهره ای است که «فیس‌بوک» تاکنون از داده های کاربران کرده است. تا آنجا که «فیس‌بوک»، سپتامبر امسال آشکارا اعلام کرد که داده‌های «پروفایل» کاربران، مانند عکس «پروفایل» آن‌ها، نام و دیگر داده های یادشده می‌تواند به عنوان بخشی از تبلیغات روی صفحات دوستان آن‌ها نمایش داده شود.

برای بسیاری از کاربران، پیش آمده که در صفحات «فیس‌بوک» در کنار تبلیغ صفحه یک شرکت، عکس یک یا شماری از دوستان‌شان نیز پدیدار می‌شود؛ با این توضیح که این افراد پیش از این صفحه‌ی این شرکت در «فیس‌بوک» را «لایک» کرده‌اند.

فلسفه‌ی این نوع تبلیغات این است که اگر کاربری فرآورده ی شرکتی را دوست داشته باشد، بخت آنکه دوستانش نیز مانند او بیندیشند، بیش‌تر است.

به نظر می‌رسد، ستیزه ها در هماوندی با چگونگی نگهبانی از حریم شخصی کاربران در روزهای اجرایی‌شدن طرح «گوگل» در نوامبر امسال اوج گیرد.

برگرفته از «دویچه وله پارسی»

این نوشتار کم و بیش شلخته از سوی اینجانب، پاکیزه، پارسی نویسی و ویرایش شده است. عنوان را نیز دستکاری نموده ام.     ب. الف. بزرگمهر
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!