«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۱ اردیبهشت ۱, پنجشنبه

وضعیت ما مع الاسف، بدتر از آن مُخَنَّث است ...

وضعیت ما مع الاسف، بدتر از آن مُخَنَّث است که هم در خواب وی را دَرسپوختند و هم انگشترش را ربودند.۱ این همه الی ماشاء الله نفت و گاز و مواد خام معدنی و اینا می فروشیم و در همین چند ماه اخیر بلطف شُل شدن بند تحریم ها از سوی آمریکایی ها و نیاز شدید اروپایی ها به نفت و گاز، درآمدهای مان که باید به «بیت المال» ریخته شود، سر به فلک زده است؛ این همه از بهترین اجناس ولایت از آن میان، برده های خوش آب و رنگِ پارسی به برادرانِ دینیِ بی چشم و روی عرب مان صادر می کنیم و در همین چند ماه اخیر، بحمدلله الی ماشاء الله افزایش بی نظیری هم یافته است؛ عَلی اَیُّحال باز هم بدهی روی بدهی تلنبار می شود۲ و هر روز بیش تر مقروض می شویم! پیشاپیش هم می دانیم که چندی بگذرد، مانند دولت قبلی هر بار با گردن کج نزدمان خواهید آمد تا تهِ «صندوق ملی» را بالا بیاورید. ما هیچ سر درنمی آوریم و هر چه بیش تر با خود می اندیشیم بجایی نمی رسیم. هیچ گوشه ای از آن و همه ی آن ها با هم، شباهتی به «آزمون الهی» ندارد که دل مان را با آن خوش کنیم. سر عوام النّاس را هم که با اینگونه مزخرفات، استغفرالله ربی و اتوب علیه، نمی توان شیره مالید. کَاَنَّهُ همگی گرگ باران دیده اند و هنوز دهان باز نکرده، می دانند که دروغ می گوییم. با اوضاع قمر در عقربِ پیش رو مانده ایم چکار کنیم ...

از زبان «کیر خر نظامِ خرموش پرور»:  ب. الف. بزرگمهر   یکم اردی بهشت ماه ۱۴۰۱

پی نوشت:

۱ ـ مُخَنَّثی در راه مست افتاده بود. كسی بگایید و انگشتری زرین داشت، انگشتری برد. چون بیدارشد، درِ كون خود تر دید. گفت: امشب بی ما عیش ها كرده ای. چون حال انگشتری معلوم كرد، گفت: بخشش نیز فرموده ای.  جاودانه عُبید زاکانی  

۲ ـ آخرین آمار و وضعیت بدهی‌ های خارجی ایران

بدهی خارجی ایران در پایان بهمن ماه سال گذشته، ‌به رقم ۸ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ معادل ۱.۴ درصد کم شده است.

گزارش جدید بانک مرکزی ایران از گزیده آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان بهمن ماه سال گذشته به رقم ۸ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار رسیده است.

میزان بدهی‌های کوتاه مدت ایران دو میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار و بدهی‌های بلند مدت ایران نیز شش میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار اعلام شده است.

از سوی دیگر، معادل یورویی بدهی خارجی ایران معادل هفت میلیارد و ۸۳۱ میلیون یورو است که پنج میلیارد و ۵۴۳ میلیون یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان مدت و بلندمدت بوده و دو میلیارد و ۲۸۸ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه مدت است.

این در حالی است که میزان بدهی خارجی ایران در پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۹ میلیارد و ۱۸ میلیون دلار بوده و میزان بدهی‌های کوتاه مدت این کشور یک میلیارد و ۹۳۸ میلیون دلار و بدهی‌های بلند مدت ایران نیز هفت میلیارد و ۸۰ میلیون دلار اعلام شده است.

بدهی خارجی مجموعه تعهدات ایجاد شده در نتیجه گشایش اعتبار اسنادی تسهیلات دریافتی از بانک جهانی و سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی همچنین تامین مالی پروژه‌های از طریق فاینانس، پیش فروش نفت و اوراق قرضه بین‌المللی را در بر می‌گیرد.

برگرفته از «اسپوتنیک»   ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ (بختی برای ویرایش این گزیده گزارش نداشتم.  ب. الف. بزرگمهر)

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!