«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۲ تیر ۲۶, دوشنبه

پیگیری جنگ بگونه ای که هنوز از سوی روسیه در اوکراین دنبال می شود، دیگر پاسخگو نیست

ریزه خوارانِ داد و ستدِ گندمه ی ارزان روسی همچنان چشم براه پیگیری خریت بشیوه ی روسی آن هستند؛۱ از این داد و ستد، تاکنون نه چیزی دست «خر» رسیده و نه گندمه ای برای کشورهای نیازمند آفریکا فرستاده شده است.

در گزارشی دیگر از همین تارنگاشت سردرگم و نادرست که بسیاری از گزارش های آن، بیش از آنکه بازتاب دهنده ی دیدگاه های نیروهای هازمانی پیشرو در جهان باشد، سمت و سویی باخترگرا دارد و تنی چند از مزدوران رسانه ای گروهبندی های خرموش اسلام پیشه ی فرمانروا بر ایران نیز در آن قلم می فرسایند، خواندم که روسیه ناهمداستانی خود با پیگیری آن قرارداد نیرنگبازانه را به آگاهی «سازمان [نامور به] ملیت های یگانه»، ترکیه و رژیم پوشالی و دست نشانده ی «برادران انگلیسی و یانکی» در اکراین رسانده است. از دید من، این گام درست روسیه باید در زمینه های دیگری از آن میان، بهبود بنیادینِ شیوه های برخورد با پشتیبانان رژیم ابزار دست «کی یف» و بویژه «یانکی» ها و شغال های اروپایی پی گرفته شود.

پیگیری جنگ بگونه ای که هنوز از سوی روسیه در اوکراین دنبال می شود، دیگر پاسخگوی چنگ اندازی امپریالیست ها در آنجا که در کردار، پایی استوار در همه ی کنش های جنگی انجام شده دارند و همزمان با پررویی بیمانندی یاوه هایی چون «ما با روسیه در جنگ نیستیم» می سرایند، نبوده و نیازمند برخوردی بُرشمند به شیوه ی کمونیستی استوار بر باورهای خویش است که دشمن امپریالیستی را نیک می شناخت و تا پایان زندگی اش هرگز به زد و بندی که تنها گلیم خودش را از آب بیرون بکشد، روی نیاورد.۲

ب. الف. بزرگمهر   ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۲

پی نوشت:

۱ ـ به گزارش اسپوتنیک، یک منبع آگاه از مذاکرات پیرامون معامله غلات دریای سیاه گفت که آنکارا منتظر تصمیم روسیه در مورد مدت زمان "معامله غلات" است که قرار است روز ۱۷ ژوئیه (دوشنبه) اعلام شود. در حال حاضر شرکت کنندگان در سازوکار غلات در روند انتظار بسر می برند.

مدت اعتبار"معامله غلات" روز دوشنبه منقضی می شود. ترکیه تمام تلاش خود را برای تمدید قرارداد غلات پس از ۱۷ ژوئیه انجام می دهد. جودت یلماز، معاون رئیس جمهور روز 16 ژوئیه (یکشنبه) اظهار داشت که آنکارا انتظار دارد تصمیم روسیه مثبت باشد.

گفتنی است، مدت اعتبار "معامله غلات" در ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی منقضی می شود. پیشتر پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگو با سیریل رامافوزا، همتای آفریقای جنوبی خود، گفته بود که تعهدات برای رفع موانع صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه انجام نشده است. پوتین در این گفتگو تاکید کرد که هدف اصلی این توافق یعنی تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله در قاره آفریقا محقق نشده است.

ابتکار دریای سیاه، که در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات و مواد غذایی اوکراین و همچنین کودهای شیمیایی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است. هماهنگی تردد کشتی ها توسط مرکز هماهنگی مشترک در استانبول انجام می شود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای مورد نظر خود صادر می کند و نه به کشورهای نیازمند آفریقا.

ابتکار غلات بخش جدایی ناپذیر از یک توافقنامه جامع است. بخش دوم - تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل که به مدت سه سال طراحی شده است - رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را در نظر می گیرد، از جمله وظایف اصلی، اتصال مجدد بانک روسی "روس سلخوزبانک"به سوئیفت، ازسرگیری صادرات ماشین آلات کشاورزی و قطعات یدکی، سرویس‌دهی مربوطه، بازسازی خط لوله آمونیاک تولیاتی ـ اودسا و تعدادی اقدامات دیگر است. همانطور که در مسکو اشاره شد، این بخش از توافقنامه هنوز اجرایی نشده است.

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ۲۱ ژوئن گفت که هیچ پیش نیازی برای تمدید قرارداد غلات وجود ندارد، زیرا تعهدات در قبال روسیه اجرا نمی شود.

برگرفته از «چوب دو سر گُه»   ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۲ (بختی برای ویرایش گسترده ی این گزارشِ انباشته از پرگویی که می توان درونمایه ی آن را در دو سه بند کوتاه گنجاند، نداشتم.  ب. الف. بزرگمهر)

۲ ـ آماج سخن، یوسف (ژوزف) استالین است که با سود بردن از زبانزدی نه چندان خوشایند، ولی به اندازه ای بسنده گویا و رسا: سگش به گروه کم و بیش بزرگی از دیوانسالاران کنونی، میرزابنویس های روزنامه نگار نادان و سیاست بازان روسیه که پیش و بیش از هر چیز در اندیشه ی زد و بندهای تازه با امپریالیست ها هستند یا دستکم گوشه چشمی به آن ها دارند، می ارزد.

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!