«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۰ مهر ۲۰, سه‌شنبه

آرایش درست و سنجیده ی چین، روسیه و کوبا

شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهل و هشتمین نشست خود در ژنو قطعنامه پیشنهادی اتحادیه اروپا برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان را به تصویب رساند و براساس این قطعنامه گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در افغانستان منصوب شد.

قطعنامه جدید شورای حقوق بشر در مورد افغانستان با وجود مخالفت گروهی از کشورها از جمله روسیه، چین، پاکستان، ونزوئلا و اریتره که در این شورا عضویت دارند، با ٢٨ رای موافق، ۵ مخالف و ١۴ ممتنع به تصویب رسید.

بر این اساس، مقرر شده است گزارشگر ویژه کار خود را رسما از مارس سال ۲۰۲۲ آغاز و در مورد نقض حقوق بشر در این کشور از سوی گروه طالبان و طرف‌های دیگر منازعه تحقیق کند.

این قطعنامه در حالی با حمایت گروه کشورهای غربی به تصویب رسید که در حدود یکماه پیش و به ابتکار سازمان همکاری اسلامی نشست ویژه شورای حقوق بشر برگزار و قطعنامه ای نیز با هدف نظارت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان به تصویب رسیده بود.

سفیران  چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا و  پاکستان در این جلسه، تصویب قطعنامه جدید در کمتر از یک ماه بعد از قطعنامه قبلی را سیاسی کاری، موازی کاری، غیرضروری و زودهنگام دانستند و بر این موضوع تاکید داشتند که وضعیت کنونی افغانستان و نقض حقوق بشر در این کشور تبعات حضور بیست ساله نیروهای نظامی خارجی به رهبری آمریکا در این کشور است و این موضوع باید در قطعنامه مورد توجه قرار می گرفت و کشورهایی که برای بیست سال در افغانستان حضور داشتند نمی توانند از مسئولیت خود شانه خالی کنند چرا که در نقض حقوق بشر در افغانستان در دو دهه گذشته نقش اساسی داشته اند.

برگرفته از «اسپوتنیک»   ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰

بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم. برنام و برجسته نمایی های بوم از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!