«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۳ مرداد ۲, پنجشنبه

بازی با رژیمی موش مرده و رو به قبله تا فرود واپسین ضربه ی مرگبار، پی گرفته می شود!


پنج تن از قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا در کنگره آن کشور، یکم امرداد ماه، قانونی ارائه کردند که می‌تواند رییس جمهوری آن کشور را وادارد تا بیش از دستیابی به هر گونه پیمانی با تهران در گفتگوهای اتمی، بی درنگ کنگره را آگاه نموده و به اعضای آن اجازه دهد تا درباره ی پذیرش آن تصمیم بگیرند.

این لایحه پنج روز پس از آن ارائه می‌شود که تهران و کشورهای طرف گفت‌وگو در گروه «۵+۱» پذیرفتند تا گفتگوهای میان خود را چهار ماه دیگر پی گیرند.

به گزارش «خبرگزاری رویترز»، خبر پیگیری مهلت گفت‌وگوها با خشم بسیاری از قانونگذاران «ایالات متحد»، بویژه نمایندگان «جمهوریخواه» آن که شمار بیشینه ی مجلس نمایندگان را در دست دارند، روبرو شده است.

به گزارش «خبرگزاری آسوشیتدپرس»، «سناتور باب کورکر» از نمایندگان بالاتر این مجلس، همراه با چهار نماینده ی دیگر، قانون تازه را پیشنهاد داده و خواستار ارائه هرگونه پیمانی با ایران در سه روز به کنگره هستند. چنانچه رییس جمهوری نتواند به پیمانی با ایران دست یابد، تحریم‌ها برقرار می‌شوند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «مارکو روبیو» از دیگر نمایندگان ارائه‌کننده ی این قانون، در آن باره گفته است:
«هر پیمان فرجامین باید از سوی نمایندگان بازبینی شده به کنگره ارائه شود؛ و کنگره باید امکان بازرسی آن را داشته باشد.»

«رویترز» نیز از زبان «سناتور کورکر»، عضو بالاتر «کمیته روابط بیرونی سنا» و از مهم‌ترین نمایندگان پشتیبان تحریم‌ها علیه تهران، آورده است که قانون پیشنهاد شده «در حالی‌که تحریم‌هایی تازه علیه ایران را در بر نمی‌گیرد به کنگره اجازه می‌دهد، چنانچه پیمانی پذیرفتنی بدست نیاید، تحریم‌هایی تازه وضع کند.»

به گزارش «آسوشیتدپرس»، روشن نیست که پیشنهاد این قانون در «سنا»ی آمریکا  ـ جایی که دمکرات‌های هوادار اوباما بیشینه شمار آن را در دست دارند ـ چه سرنوشتی پیدا کند.

«رویترز» نیز می‌گوید، گمان آنکه این پیشنهاد در «سنا» تصویب شود، کم است. با این همه، در ماه نوامبر (چهار ماه دیگر: پایان مهلت گفتگوهای) انتخاباتی برگزار می‌شود که ممکن است بیشینه شمار «سنا» را نیز به «جمهوریخواهان» واگذار کند. در آن صورت، چنین پیشنهادی ممکن است سرنوشتی دیگر پیدا کند.

به گزارش این خبرگزاری، قانون پیشنهاد شده به رییس جمهوری، سه روز زمان می‌دهد تا نتیجه‌گیری برای پیمان احتمالی با ایران را به نمایندگان ارائه کند. پس از آن، نمایندگان ۱۵ روز فرصت بخت بررسی آن را دارند. سپس، ۱۵ روز دیگر بخت آن را خواهند داشت تا «قطع‌نامه در مخالفت» ارائه کنند که چنانچه تصویب شود، تحریم‌های برداشته شده را بار دیگر اجرایی می‌کند.

قانون پیشنهاد شده، همزمان از مدیر «اطلاعات ملی» آمریکا می‌خواهد تا در ۱۰ روز از هنگامی که آگاه می‌شود، ایران تعهدات خود را به انجام نرسانده یا به همکاری با بازرسان جهانی هسته‌ای تن در نداده، آن را به آگاهی کنگره برساند.

این قانون، پیگیری دوباره ی «پیمان موقت» را ممنوع کرده و در برابر آن، بازگشت تحریم‌های پیش از سوم آذر را چهار روز پس از پایان پیمان کنونی و در صورت دست نیافتن به پیمانی همه سویه، خواستار می‌شود.

افزون بر «سناتور کورکر» و «سناتور روبیو»، «سناتور»ها؛ «جان مک‌کین»، «جیمز ریش» و «لیندسی گراهام»، ارائه‌دهنده قانون پیشنهادی بوده‌اند.

برگرفته از تارنگاشت «رادیو فردا»، وابسته به حاکمیت «یانکی ها»

این گزارش رویهمرفته شلخته، بویژه در نشانه گذاری ها از سوی اینجانب، ویرایش و پارسی نویسی شده است؛ برنام و برجسته نمایی های متن، همه جا از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر
 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!