«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۳ تیر ۲۹, یکشنبه

یاوه هایی که رنگ واقعیت به خود می گیرند! ـ بازانتشار

تبهکران فرمانروا بر ایران، جوانان کشور را اینچنین آلوده و نابود کرده و می کنند!

 
نوشته ی زیر را که می خواندم، یکبار دیگر به یاد یاوه گویی های پلیدترین آخوند کنونی ایران: اکبر بهرمانی (بیش تر شناخته شده به نام هاشمی رفسنجانی) در یکی از نمازهای آدینه ی سال ها پیش افتادم. تاکنون، چندین بار به مناسبت های دیگری، این سخنرانی به ذهنم آمده است؛ ولی هربار، هرچه در اینترنت گشته ام، آن را نیافته ام. بگمانم، هرگونه گواهی و نمود و نشانه ای از آن سخنرانی را یا از میان برده اند یا آنکه من می بایستی بیش تر جستجو می کردم. مناسبت آن سخنان را نیز به یاد ندارم؛ ولی، آنچه به یاد دارم و بخوبی در خاطرم نشسته است، این بخش از سخنان وی با نوایی برانگیخته و تهدیدآمیز بود که:
... یک میلیون جوان مومن و بسیجی هم که داشته باشیم، برای مان کافی است (نقل به مضمون).
 
آن هنگام، هنوز در ایران بودم و یاوه گویی این تبهکار پلید و همدست «شیطان بزرگ»، مرا سخت اندیشناک نمود؛ هربار که به یاد این یاوه ها می افتادم ـ و پس از آن تاکنون بارها به شکلی آزاردهنده به خاطرم آمده است ـ با خود می گفتم:
این ها یاوه هایی به شدت غیرمسوولانه و خطرناک است ... چنین چیزی ممکن نیست به واقعیت بپیوندد ...
 
رویدادهای دوره ی ۱۰ ـ ۱۲ ساله ی کنونی که گزارش زیر تنها گوشه ای از آن را نشان می دهد، همگی گواه رفتار و کردار بیشرمانه و تبهکارانه ای است که از سوی رژیم پلید فرمانروا بر میهن مان بویژه بر ضد جوانان و زنان کشور به انجام رسیده و جامعه ی ایران را از درون پوسانده و می پوساند. با آنکه، کم و بیش، هیچ چیز سازگار با خواست تبهکاران پیش نرفت و افزون بر آبروریزی های بیشمار و از پرده برون افتادن دروغگویی های شان در بسیاری زمینه ها، صورتک اسلام آمریکایی ـ انگلیسی شان نیز برای بسیاری از مردم ایران کنار زده شده، کارکرد تبهکارانه شان، زیان هایی بزرگ و گاه جبران ناپذیر برای میهن مان به بار آورده که بایستگی سرنگونی این رژیم ضدملی، ضدخلقی، ضد زن و جوان و فرهنگ ستیز را بیش از پیش نشان می دهد؛ رژیمی فرسوده که خود نیز از میان پوسیده است!
 
سرنگون باد رژیم تبهکار جمهوری اسلامی!   
 
ب. الف. بزرگمهر    ۲۷ اسپند ماه ۱۳۹۲ 
 
http://www.behzadbozorgmehr.com/2014/03/blog-post_4204.html

***

۲۲  راز درباره اعتیاد که نمی‌دانید 
 
تلفن همراه من چندان پیشرفته نیست؛ هیچ بازی هم ندارد؛ اما تلفن رفیقم، پیشرفته لمسی دارد با یک عالم بازی. یکی از بازی های تلفنش، تماشای جهان از دید یک روح است که با شتاب بسیار در هوایی مه گرفته در حال عبور است. تنها در صورتی می‌برید که روح بتواند بدون آن که به سنگ گور یا درختی بخورد، با شتابی ترسناک، به آماج خود برسد.
 
نه! اشتباه نکنید! جُستار این یادداشت، درباره ی بازی کردن و تلفن همراه و رفیقم نیست. سخنم درباره ی اعتیاد است؛ اما آن بازی ویژه را بهانه کردم که یادتان بیندازم بیشتر ما در جهان اعتیاد، وضعیتی مانند همان روح سرگردان را داریم؛ جهان اعتیاد، مه آلود است؛ پر از «نمی دانم» و «باورهای نادرست» که هر از گاه گرفتارمان می‌کند و بسیاری را هم فرستاده است ته چاه اعتیاد. 
 
حالا تحفه ام برای شما از آن جهان شگرف و درخت های ترسناکش که توی مه پنهان شده‌اند، ۲۲ «آیا می دانید که» است و باقی اش را نگه داشته ام برای روزهای دیگر؛ خیال تان از بابت خاستگاه این «آیا نمی دانید که» ها هم جمع باشد؛ خاستگاه داده ها، «ستاد مبارزه با مواد مخدر» است.
 
آیا می دانید ایران هم اکنون یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار معتاد دارد که بنیادی ترین دلیل نخستین بار مصرف مواد مخدر شمار بسیاری از آنها، دستیابی به لذت و کنجکاوی بوده است؟
 
آیا می دانید در معتادانی که «مت آمفتامین» (مواد برانگیزاننده ای چون «شیشه») مصرف می‌کنند از لایه ی مخ کاسته می شود و یکی از دلیل های رفتارهای خطرناک و غیر منطقی آنها از دست رفتن کارکرد همین بخش مغز است؟ 
 
آیا می دانید سن نخستین بار مصرف مواد مخدر در کشورمان به ۱۵ سال رسیده است؟ آماج ما از ارائه این آمار، سیاه نمایی نیست که به شما هشدار می دهیم تا مراقب نوجوان‌های تان باشید. 
 
آیا می دانید پژوهش های علمی پیشرفته، هیچگونه ویژگی پیشگیری کننده و درمانی در مواد مخدر را تایید نکرده است و یاوه گویی قاچاقچی ها و فرآورندگان مواد مخدر درباره ی درمان «دیابت» (بیماری قند) با مواد مخدر، تنها یک دروغ بزرگ برای تبدیل کردن شما به یک مشتری همیشگی مواد است؟
 
آیا می دانید پژوهشی معتبر در دانشگاه تورنتو نشان داده است که مصرف «شیشه»، امکان پدیداری «اسکیزوفرنی» (گونه ای دیوانگی) را افزایش می‌دهد؟ جالب است بدانید که هم اکنون ۸۰ درصد از تخت های روانپزشکی کشور را معتادان پر کرده‌اند. اکنون، خودتان بسنجید مصرف مواد مخدر بویژه گونه های صنعتی مانند شیشه چه تأثیری بر مغز دارد! بدتر این که برعکس ماجرایی که گفتیم نیز پیش می آید، یعنی بسیاری از کسانی که به شماری از اختلالات روانی همچون افسردگی و نگرانی دچار هستند با پیشنهادهای نادرست آدم های پیرامون خود به سوی مصرف مواد مخدر کشیده می‌شوند. 
 
آیا می دانید کودکانی که پدران و ماردان معتاد دارند و بیش فعالانی که والدین برای درمان و مهارشان کاری نمی کنند، بیش از دیگر کودکان در خطر دچار شدن به اعتیاد در بزرگسالی هستند؟
 
آیا می دانید، کم و بیش همگی معتادها بجز اندکی، سیگاری بوده‌اند؟ هر سیگار روشنی در خانه شما، یعنی یک گام نزدیک تر شدن به اعتیاد. 
 
آیا می دانید بیش از ۵۰ درصد خودکشی ها در جهان با مصرف الکل و مواد مخدر هماوند است؟ این آمار درباره نوجوان ها به ۷۰ درصد می‌رسد. یکی از علت های این وضع، دچار شدن به افسردگی شدید از راه مصرف مواد مخدر است. 
 
آیا می دانید همه ی معتادها، آدم های کثیف و به هم ریخته کارتن خواب نیستند؟ اعتیاد بویژه در مرحله های نخستین، شاید هیچگونه نشانه ی برونی نداشته باشد و حتی چنین به نظر برسد که عملکرد معتاد، بهتر شده است؛ به عنوان نمونه، بیشتر کار می‌کند؛ کمتر می خوابد یا حتی شلوغ تر و پر انرژی تر شده است. این وضعیت بویژه در معتادانی که مواد مخدر صنعتی مصرف کرده اند، دیده می شود؛ اما پس از مدتی، ناگهان اعتیاد چهره راستین اش را نشان می دهد و عملکرد معتاد به کلی به هم می ریزد. 
 
آیا می دانید آنها که می گویند کسی با یکبار مصرف مواد مخدر معتاد نمی شود، دروغ می گویند؟ بسیاری از مواد مخدر در نخستین بار مصرف شان، بلایی سر مغز می آورند که دیگر رهایی از آنها ممکن نیست. 
 
آیا می دانید بسیاری از قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر برعکس تصویری که از کودکی در ذهن ما شکل گرفته از بیخ و بن آدم های ترسناکی با تیپ خلافکارهای فیلم ها نیستند که اتفاقاً آدم هایی به ظاهر خوشرو، خوش لباس، متین و حتی با تحصیلات بالا هستند؟
 
آیا می دانید ازدواج، اعتیاد را درمان نمی بخشد و تنها سبب می شود معتاد به علت تجربه محیطی پرتنش تر از زمان مجردی بیش از پیش، مواد مخدر مصرف کند و از سوی دیگر، زندگی انسان دیگری نیز که بدون آگاهی از اعتیادش با او ازدواج کرده را تباه می کند.
آیا می دانید امکان دچارشدن به اعتیاد در خانواده هایی که قلیان می کشند در بزرگسالی بیشتر از دیگران است؟ به هر رو، طبیعی است که زشتی مصرف مواد دخانیات از دید این کودکان به مرور زمان از میان می رود. 
 
آیا می دانید برخلاف تبلیغات ماهواره ای، ترک اعتیاد آسان نیست و کسی نمی تواند تنها با مصرف قرص و دارو، اعتیادش را ترک کندکه به خدمات روانشناسی و مشاوره ای نیاز دارد؟
 
آیا می دانید بیش از نیمی از معتادان ایرانی، کار می کنند؟ پس آنها که می گویند آدم از سر بیکاری، معتاد می شود، درست نمی گویند؛ هرچند شاید بیکاری، سبب شود آدم ها برای وقت گذرانی با بزهکارها بر بخورند؛ اما به هر رو، بیکاری، علت اصلی اعتیاد نیست و از دیگر سو، شاغل بودن نیمی از معتادها یعنی امکان دارد هر کدام از همکاران شما یا همسرتان یا فرزندتان در محیط کار، اعتیاد داشته باشند و آن را پنهان کنند. 
 
آیا می دانید بیش از ۶۰ درصد معتادان ازدواج کرده اند و همسران این افراد نیز در خطر دچار شدن به اعتیاد هستند؟ پس فراهم نبودن امکان ازدواج نیز اگرچه شاید یکی از علت های گرایش به مصرف مواد مخدر بشمار می آید، اما به شدت فرعی بوده و علت اصلی نیست؟
 
آیا می دانید ۷۵ درصد معتادان دیپلم به بالا هستند؟ پس این باور که معتادها، تنها آدم های بی سواد هستند، درست نیست. 
 
آیا می دانید ورزشکار بودن، پایوری برای معتاد نشدن نیست؟ مواد مخدری همچون شیشه در سال های کنونی در باشگاه های بدنسازی به فراوانی تبلیغ شده و بسیاری از ورزشکارها را گرفتار اعتیاد کرده است.  
 
آیا می دانید شایعه ای که می گوید معتادان به تریاک و هروئین، اگر شیشه بکشند، می توانند اعتیادشان را ترک کنند و به اصطلاح قاچاقچی ها «شیشه، مورفین را می شوید » دروغ محض است و از سوی قاچاقچیان مواد مخدر ساخته شده و میان معتادان مواد مخدر سنتی پخش شده تا آنها را مشتری شیشه کنند؟ برخلاف گفته های این افراد، «شیشه» ماده مخدر صنعتی، به شدت اعتیاد آور است و رهایی از آن سخت دشوار . 
 
آیا می دانید کسانی که به شما درباره ی ویژگی ضد درد بودن برخی مواد مخدر وعده می دهند، بسیاری از آگاهی ها در این زمینه را از شما پنهان کرده اند؟ به عنوان نمونه، این که پژوهش ها ثابت کرده است مدتی پس از مصرف مواد مخدر، بدن در برابر اثر ضد درد مواد مخدر، استوار می شود؛ یعنی اگر در نخستین بار مصرف، فرد معتاد پیش تر با دود کردن یک لول تریاک، کمتر درد کمرش را حس می کرد، پس از ۵ بار مصرف مواد مخدر، بدنش در برابر بی حسی ناشی از مصرف آن مقدار تریاک استوار می شود و بنابراین باید اندازه ی بیشتری تریاک مصرف کند تا کمتر درد بکشد. این اندازه گاهی تا ۳۰ برابر هم افزایش می یابد؛ بگونه ای که آدم دیگر نمی تواند به وضعیت عادی برگردد و باید همواره سرگرم مصرف مواد مخدر باشد؟
 
آیا می دانید آنها که می گویند برخی مواد مخدر باعث افزایش میل جنسی می شود نیز همه ی حقیقت را به شما نگفته اند؟ حقیقت این است که بیشتر دشواری های جنسی بویژه در مردان به دلیل برانگیختگی مهار نشده و نگرانی شدید است و اگر حتی برخی مواد مخدر، خواست جنسی را بیشتر کند، این وضعیت تنها چند بار ادامه دارد و پس از مصرف همان مواد، سبب افسردگی و کاهش شدید خواست جنسی می شود؟ 
 
آیا می دانید اعتیاد سن نمی‌شناسد؟ یعنی آنها که تبلیغ می کنند اعتیاد مربوط به جوان هاست و ۵۰ سال به بالاها معتاد نمی شوند، دروغ می گویند. برخی معتادان در میانسالی و حتی سالمندی به مواد مخدر وابسته شده اند.
 
مریم یوشی زاده  (منتشر شده در جام جم آنلاین) 
 
از «گوگل پلاس» با ویرایش و پارسی نویسی درخور از سوی اینجانب: ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!