«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۰ شهریور ۲۸, یکشنبه

مردم آزاریِ کم تر

همین چند سال پیش بود که در دیدار با هموندان «مجلس خُمرگان»، الاغ چموش سخن سرایی را به میدان راندی و درباره ی پیشرفت های ولایت آسمانی ـ ریسمانی از آن میان، گفتی:
«این رجز نیست که می گوییم؛ نظام در حال پیشرفت است ...»۱ (شهریور ماه ۱۳۹۷)

از آن هنگام تاکنون، شمار پیشرفت ها در هر زمینه ای آنچنان شتاب گرفته که هوش از سر می پرانَد. نمونه ی زیر، شاید با برخی از پیشرفت های بزرگ ولایت آسمانی ـ ریسمانی از آن میان، «میانگین دستمزد ماهانه شهروندان کشورهای جهان»۲ سنجش پذیر نباشد؛ ولی با همه ی شاید کوچکی آن، بیگمان نمونه ای چشمگیر پس از ۴۳ سال آزگار است؛ نمونه ای که هنوز از چارچوب گفتاردرمانی پا فراتر ننهاده و روشن نیست در بوته ی آزمایش چه بلایی به سرِ آن خواهد آمد:
«آنجا که قانون الزام کرده و قاضی تشخیص می‌دهد باید قرار بازداشت موقت صادر شود به قانون عمل کنید؛ اما اگر نیازی به چنین قراری نبود از صدور آن خودداری کنید؛ چرا که علاوه بر عوارض برای جامعه و خانواده و خود متهم باعث مشکلاتی برای دستگاه قضا نیز می‌شود.
...
اگر صدور قرارهایی چون ممنوع الخروجی ضرورت داشت، در گام اول در صورت عدم منع قانونی به فرد اعلام شود و در گام دوم نیز به محض رفع ضرورت، محدودیت برداشته شود. اگر قاضی تشخیص می‌دهد که باید کسی ممنوع‌الخروج شود و مشکل امنیتی هم پیش نمی‌آید، همان لحظه باید او را در جریان قرار دهد؛ نه این‌که فرد وقتی همراه با خانواده یا هیأت کاری می‌خواهد به سفر برود و متحمل هزینه شده، در فرودگاه متوجه شود که نمی‌تواند از کشور خارج شود!»۳ چکیده ی آن چنین از آب درمی آید:
مردم آزاریِ کم تر! اینک می توانی با خرسندی دستارت را کمی بالاتر بگذاری و به آن ها که با مشت های گره کرده، فریاد می کشند: «زنده باد کیر خر! مرگ بر آشوبگر!»۴ ، آفرین بگویی.

ب. الف. بزرگمهر   ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۰

پی نوشت:

۱ ـ این دو گزاره ی کوتاه را از تارنگاشت خود «کیر خر نظامِ خرموش پرور» برگرفته و پیوند (لینک) آن را فراموش نموده بودم که بگنجانم. این بار که همانجا (khamenei.ir) دنبال آن گشتم، واژه ی «رجز» را برداشته و بجای «نظام» نیز «کشور» بکار برده اند. اینگونه که بدیده می آید، برادران انگولکچی "نظام" بی سر و سامان به زننده بودن آنچه از دهان مبارک و میمون رهبرشان بیرون پریده، پی برده و خواسته اند آن را کمی بهبود بخشند یا شاید ایز گم کنند. به هر رو، دستبرد به آنچه زمانی نوشته یا گفته شده، کار بسیار ناشایستی است و پیامد خوبی هم ندارد.

۲ ـ «میانگین دستمزد ماهانه شهروندان ۱۶۰ کشور جهان به دلار آمریکا»، برگرفته از «رصدخانه»   ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۰

۳ ـ از گفته های چند روز پیشِ محسن اژه ای، مِهتَرِ دستگاه نامور به «قضایی» در «ولایت خرموش پرور»، برگرفته از «اسپوتنیک»   ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۰

۴ ـ «زنده باد کیر خر! مرگ بر آشوبگر!»  ب. الف. بزرگمهر   ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸ 

https://www.behzadbozorgmehr.com/2020/01/blog-post_44.html

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!