«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۳ مرداد ۳۱, جمعه

... برای اینکه چرت خدا پاره می شود!


کرم های الله بگونه ای آشکار و روشن با شادی و موسیقی سرِ سازگاری ندارند؛ از همین رو، بارها و بارها، جلوی برنامه های موسیقی حتا استادان بزرگی چون شهرام ناظری را اینجا و آنجا گرفته و زیان های مالی برای هنرمندان کشور نیز به بار آورده اند؛ ولی نکته ی باریک تر در گزارش زیر، بخشنامه ی فرستاده شده از سوی «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» است که برگزاري هر گونه برنامه ی موسيقي در سالن هایی با گنجایش بالاي ۵۰۰ نفر را بازمی دارد و برنمی تابد. انگیزه ها و دلیل های چنین بخشنامه ای روشن تر از آن است که نیازمند بازگویی باشد:
ترس از شورش مردم که هر روز می گذرد بر امکان پدیداری آن بگونه ای خودانگیخته، کور و مهارناپذیر افزوده می شود؛ دو دَمِ قیچی، چه از سوی مردم برانگیخته و برآشفته از نابسامانی ها و چه از سوی «شیطان بزرگ» که چشم براه بختی برای تکه تکه کردن کشورمان است، هر بار بیش تر به هم نزدیک می شود و حاکمیت پلیدی را که حاکمیت شاه گوربگورشده بجای خود، روی حاکمیت های ملوک الطوایفی سده های میانی ایران را نیز در نابخردی و نابکاری سپید کرده، در تنگنای بیش تری می نهد. از دیدگاه تاریخی، سخن بر سر تیک تیک ساعتی است که به پایان زمان خود نزدیک می شود.

با این همه، آنچنان چشم سپید و پررویند که اگر انگیزه ی چنین بخشنامه ای را از دست اندرکاران شان بپرسی، شاید نوچه آخوند یا آخوند کهنه کارتری را پیش بیندازند و او با گواه گرفتن آیه ای از «کتاب آسمانی» یا حدیثی «مجلسی» در حالی که چشم در چشمت دوخته، چیزی در این مایه، پاسخ بدهد:
برای اینکه چرت خدا پاره می شود! ۵۰۰ نفر خط قرمز ماست!

با خود می اندیشم:
... گور پدر آن تخم حرام هایی که عبارت هایی چون «خط قرمز ما»، «ریل گذاری اسلام»، «... تخم هایش را در بیش از دو سبد نمی چیند» و «بازی برد ـ برد» را بر زبان شکمبارگان نشاند و این تخم لقّ را در دهان شان شکاند!

ب. الف. بزرگمهر       ۳۱ امرداد ماه ۱۳۹۳

***



کنسرت شهرام ناظری در همدان مجوز نگرفت!


نماینده ی سازمان های مردم نهاد در هیات نظارت استان همدان گفت:
«کنسرت استاد شهرام ناظری که قرار بود در روزهای دوم و سوم شهریور ماه در همدان برگزار شود، به دلیل وجود بخشنامه وزارت ارشاد دولت یازدهم مبنی بر ممنوعیت برگزاری کنسرت در سالن های بالای ۵۰۰ صندلی اجرا نمی شود.»

سید حسن قشمی در گفتگو با «مهر» گفت:
«اولين درخواست از سوي سازمان مردم نهاد آفاق گستر همدان براي برگزاري كنسرت شهرام ناظري در بهمن ماه سال گذشته با موافقت و هماهنگي معاون فرهنگي و هنري وقت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان به اين اداره كل ارسال و مراحل اداري طي شد كه متاسفانه به دليل تعلل در رسيدگي به درخواست و همزمان سفر استاد ناظري به كشور كانادا، اجراي كنسرت به سال ۹۳ موكول شد.»

وی افزود:
«در پی آن درخواست در سال جاري براي حضور استاد ناظري در اول شهريور ماه به مناسبت روز همدان به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ارسال و همزمان اين برنامه در ستاد هماهنگي بزرگداشت روز همدان نيز مطرح و تصويب شد. با پيگيري هاي لازم سالن ۷۰۰ نفري مركز همايش هاي دانشگاه علوم پزشكي همدان به عنوان محل برگزاري كنسرت به اداره كل ارشاد اسلامي استان اعلام شد كه با مخالفت مدير برنامه هاي استاد ناظري مبني بر عدم حضور حضور نیافتن وي در سالن هايي با كمتر از ظرفيت ۱۲۰۰ نفر، روبرو شديم. بر اين اساس و با استناد اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان به بخشنامه ارسالي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که برگزاري هر گونه كنسرت موسيقي در امكان ورزشي و سالنهاي با ظرفيت بالاي ۵۰۰ نفر ممنوع است و مصوبه كارگروه ارتقاء امنيت اجتماعي استان همدان در دولت قبل مبني بر شكايات مردمي از ضعف مديريت در اداره كنسرت هاي قبلي دليل عدم همكاري در برگزاري كنسرت مذكور اعلام شد. به رغم پيگيري شخص معاون سياسي و امنيتي استاندار همدان و رايزني با اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، آخرين دليل فقدان صلاحيت موسسه آفاق گستر و نداشتن ارتباط كاري با اجراي كنسرت دلیل عدم ارائه مجوز اعلام شد.»

همدان ـ خبرگزاری مهر:

این گزارش از سوی اینجانب، اندکی ویرایش شده است؛ برنام و برجسته نمایی های متن، همه جا از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر

پارسی نویسی:
واژه ی «عدم» از ریشه ی عربی به آرش نیستی است. آن را نمی توان با واژه ای دیگر درآمیخت و بکار برد. بدترین نمونه ی کاربرد نادرست آن، «عدم وجود» است که اگر به پارسی برگردانده شود، چیزی بی هیچ آرش از آب در می آید: «نیستیِ هستی» که بجای آن در بسیاری جاها می توان به آسودگی واژه ی «نبود» را بکار برد و در موردهای دیگر نیز می توان از واژه های دیگر سود برد که کاربرد آن ها بسیار ساده تر و زیباتر نیز هست.     ب. الف. بزرگمهر  

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!