«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ تیر ۶, سه‌شنبه

یک متر اسکناس ۱۰۰۰ تومانی برای یک کیلو گیلاس!

گزارش رسمی افزایش بهای‌ کالاهای خوراکی از سوی «بانک مرکزی ایران»

تازه‌ترین گزارش بانك مركزی از تغییر بهای مواد خوراكی نشان می‌دهد كه از ۱۱ گروه كالایی مورد بررسی، بهای هفت گروه افزایش داشته، دو گروه بدون تغییر بوده و تنها یك گروه كاهشی اندک داشته است.به باور كارشناسان، دلیل افزایش بهای مواد خوراكی به رشد بهای تمام شده ی بخش تولید باز می‌گردد.بر پایه ی گزارش بانك مركزی، در فروردین ماه امسال هزینه‌های تولید در بخش كشاورزی ۲/۲۳ درصد نسبت به سال پیش بالاتر رفته است.رویهمرفته نیز شاخص بهای تمام شده تولید ۳۲ درصد رشد داشته است.

به باور صاحب‌نظران اقتصادی، رشد هزینه تولید، آثار خود را در سطح خرد بازتاب می‌ دهد و به افزایش بها می انجامد.به گفته ی كارشناسان، روند بالارونده ی تورم در سال تازه، بازتاب افزایش هزینه شاخص تولید‌كننده است.

رییس‌ كل «بانك مركزی» نیز در ابتدای سال، تورم را یكی از چالش‌های اقتصادی كشور در سال جاری عنوان كرده بود.بر همین پایه، كارشناسان باورمندند که اگر روند رشد نقدینگی مهار نشود یا نقدینگی به بازار‌هایی كه ضربه گیر اقتصاد هستند، هدایت نشود، باید منتظر التهاب دوباره ی بازار‌ها بود؛ باوری كه در هفته جاری به شكل رشد دوباره ی بها خود را در بازار ارز و طلا نشان داده است.به باور فعالان بازار، به ‌دلیل برخی نگرانی‌های تورمی، خواست خرید ارز و سكه بالا رفته است.روز گذشته، شرایط بازار به گونه‌ای بود كه دلار با ۳/۳ درصد رشد نسبت به روز پیش وارد كانال تازه ای شد.سكه نیز با نزدیك به سه درصد رشد از مرز ۷۰۰ هزار تومان گذشت.

گزارش رسمی از تغییر بها

«بانک مرکزی»، گزارش بهای خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به دوم تیرماه امسال اعلام کرد.

بر پایه ی اطلاعات ارائه شده از سوی «بانک مرکزی»، تخم‌مرغ در این هفته رکورد افزایش بهای هفتگی را شکست و بیش از ۱۰ درصد در یک هفته گران شد. بهای مرغ هم ظرف یک هفته نزدیک به ۵/۷ درصد افزایش پیدا کرد.در نگاه کلی به بهای خرده فروشی مواد خوراکی در سطح شهر تهران، به جز گروه کالایی گوشت قرمز که کاهش بسیار اندک در بها داشته، در بیشتر گروه‌های کالایی دیگر، افزایش بها، هم به صورت هفتگی و هم به صورت ماهانه، دیده می‌شود.

افزایش ۸۵ درصدی بهای مرغ در یک سال

چند هفته ای هست که بهای خرده فروشی دو کالای پر مصرف در سبد مصرفی خانوار ـ مرغ و تخم‌مرغ ـ  روند بالارونده خود را حفظ کرده است. گزارش «بانک مرکزی» در هفته منتهی به دوم تیرماه امسال بار دیگر از پیگیری روند بالارونده بهای‌ این دو كالا خبر می‌دهد. گوشت مرغ در سال گذشته و در همین مدت زمان، هر کیلو  ٣۱۰۸ تومان فروخته شده، ولی با گذشت یک سال، بهای این کالا به طور میانگین هر کیلو ۵ هزار و ۷۶۱ تومان شده است. بهای مرغ در این هفته نسبت به هفته پیش، ۴/۷ درصد افزایش پیدا کرده است. این درحالی است که افزایش بهای گوشت مرغ در یک ماه، بیش از ۱۶ درصد و در یک سال بیش از ۸۵ درصد بوده است. بنا به گزارش «بانک مرکزی»، بهای تخم‌مرغ نیز در یک هفته بیش از ۱۰ درصد بالا رفته است.

افزایش بهای تخم‌مرغ در یک ماه هم ۱۰ درصد بود. البته، گزارش «بانک مرکزی» نشان می‌دهد که بهای تخم‌مرغ در یک سال گذشته کاهش پیدا کرده است. چرا که در سال گذشته بهای یک شانه دو کیلویی تخم‌مرغ حدود ۵۳۰۰ تومان بوده است.حال آن که بهای این کالا در هفته منتهی به دوم تیرماه امسال به حدود ٤۵۰۰ تومان رسیده است.

افزایش اندک بهای برنج

گزارش «بانک مرکزی» نشان می‌دهد که در هفته منتهی به دوم تیرماه، انواع برنج نیز افزایش بهای اندکی داشته اند؛ به طوری که برنج وارداتی غیر تایلندی با ۱/۰ درصد افزایش به بیش از ٢۷۰۰ تومان و برنج داخلی درجه یک و دو نیز با ۲/۰ درصد افزایش به ترتیب به ۴ هزار و ۴۴۵ و ٣ هزار و ۱۱۶ تومان رسیده است. یک کیلو برنج داخلی درجه یک در هفته همانند سال گذشته ٣ هزار و ۳۷۲ تومان فروخته شده است.

یک متر اسکناس ۱۰۰۰ تومانی برای یک کیلو گیلاس

گزارش‌های آماری «بانک مرکزی» در مورد میوه‌های تازه، از رشد نیم درصدی بهای این گروه کالایی نسبت به هفته ی پیش و رشد میانگین ۶۶ درصدی نسبت به سال پیش گواهی می دهد که در برخی فرآورده ها مانند هلو این افزایش بهای به ۱۲۷ درصد هم رسیده است.

گزارش «بانک مرکزی» نشان می‌دهد که در هفته منتهی به دوم تیرماه، هر کیلوگرم شلیل و شبرنگ به طور میانگین ۷ هزار و ۱۶۰ تومان و هر کیلوگرم گیلاس به طور میانگین ۷ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته شده است. به عبارت دیگر، در هفته منتهی به دوم تیرماه، با درنظر گرفتن اینکه هر اسکناس هزار تومانی ۱۶ سانتی متر درازا دارد، برای یک کیلوگرم گیلاس یا شلیل شبرنگ باید بیش از یک متر اسکناس هزار تومانی به فروشنده پرداخت كرد. این در حالی است که بهای یک کیلو گیلاس در هفته همانند سال گذشته، ٣۹۶۰ تومان بوده است. بهای شلیل و شبرنگ نیز در سال گذشته هر کیلو حدود ۵ هزار تومان بود.

رشد نزدیک به ۱۰۰ درصدی بهای سبزی 

گزارش «بانک مرکزی» نشان می‌دهد که گروه کالایی سبزی‌های تازه نیز افزایش بهای نزدیک به ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته دارند؛ به این صورت که هر کیلوگرم خیار در بازار تهران به طور میانگین ١۴۴۸ تومان، گوجه فرنگی١۳۷۰ تومان، بادنجان ١۵۲۰ تومان، کدو سبز ١۱۹۰ تومان، لوبیا سبز ١۹۹۸ تومان و سبزی‌های برگی ١۴۵۰ تومان عرضه شده است. در این میان، افزایش حدود ۱۰۰ درصدی بهای گوجه فرنگی و نزدیک به ۱۱۰ درصدی بهای خیار در یک سال، در گروه کالایی سبزی‌های تازه چشمگیر است. در سال گذشته، این دو کالا به طور میانگین حدود ۷۰۰ تومان بها داشت.حال آنکه این دو کالا با گذشت یک سال به ترتیب  ١۴۴۸ تومان و ١۳۷۱ تومان فروخته می‌شود.

گوشت گوسفندی کیلویی ۲۲ هزار تومان

در هفته منتهی به دوم تیرماه، بهای گوشت گوسفند با استخوان نیز به طور میانگین کیلویی ۲۲ هزار و ۵۰ و گوشت گوساله بی‌استخوان نیز ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.حال آنکه در هفته همانند سال گذشته این دو کالا به ترتیب ۱۷ هزار و ۵۲۴ تومان و ۱۱ هزار و ۸۹۳ تومان به بازار آمده است. بهای گروه کالایی گوشت قرمز با این که در سنجش هفتگی افزایش و ماهانه کاهش ناچیزی داشته، ولی در سنجش با سال گذشته، بیش از ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۵۵ درصدی بهای حبوبات نسبت به سال گذشته

بازار حبوبات نیز از این افزایش بها برکنار نماند. اگرچه آمارها افزایش ۲/۰ درصدی را نسبت به هفته ی پیش نشان می‌دهد، ولی نسبت به هفته همانند سال پیش این گروه کالایی ۸/۵۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. بهای یک کیلو نخود در هفته منتهی به دوم تیرماه امسال نزدیک به ۴ هزار تومان بود؛ ولی در هفته همانند سال گذشته، بهای این کالای خوراکی حدود ٢۳۰۰ تومان بود.

چای کیلویی ۱۵ هزار تومان

گزارش «بانک مرکزی» نشان می‌دهد چای خارجی نیز ۳/۰ درصد در یک هفته و نزدیک به ۲ درصد در یک ماه افزایش بها داشته است. بنا به آمار ارائه شده، هر بسته چای ۵۰۰ گرمی از ۷۵۲۴ تومان هفته پیش به ۷۵۴۶ تومان افزایش یافته است. آمار «بانک مرکزی» نشان می‌دهد که بهای این کالا در سال گذشته حدود ۵ هزار تومان بوده است.
 
























«دنیای اقتصاد»           ۵ تیر ماه ۱۳۹۱

این گزارش از سوی اینجانب در بسیاری جاها ویرایش، پاکیزه و پارسی نویسی شده است. عنوان آن را نیز با بهره گیری از متن آن، برگزیده ام.     ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!