«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ خرداد ۱۸, پنجشنبه

«عسگر آقا» به پندار خود از چین استفاده ی ابزاری می کند!


اسدالله عسگراولادی که از بازرگانان با سابقه ایران است و از وی می توان به عنوان مفسر و تحلیلگر بازار چین یاد کرد(!!!)، گفت:
«اگر کشورهای غربی طی مذاکرات آتی «١+۵» در مسکو که دوره بعدی آن به طور قطع در وین خواهد بود، در برابر خواسته های به حق ایران تمکین نکنند، روابط اقتصادی ایران با چین به مرز ۷٠ تا ٨٠ میلیارد دلار خواهد رسید.» به گفته این فعال اقتصادی، در حال حاضر پنج بانک چینی با ایران مراودات ارزی دارند که وی از نام بردن نام این بانک ها به دلیل آنچه که وی تهدید از سوی غرب دانست، خودداری کرد. عسگراولادی در ادامه تصریح کرد که او از میزان و نوع مراودات اقتصادی دو کشور راضی نیست؛ اما افزود که «ما این شرایط را تا زمانی که بداخلاقی های غرب علیه ایران ادامه دارد، دوست داریم که حفظ کنیم.»

دلبستگی ایرانی ها به کالاهای «باختر»
او افزود:
«این را هم فراموش نکنیم که مردم ما دوست دارند که از کالاهای غربی استفاده و خریداری کنند. بیشتر کارخانه های بزرگ داخل کشور ساخته کشورهای غربی مانند آلمان و انگلیس و ایتالیا و بخش کمتری نیز ساخته کشور فرانسه است. بیشتر کارخانه های نساجی داخل کشور ساخت ایتالیا است. از آن طرف نیز بیشتر کارخانه های فنی و داروسازی ما، آلمانی است. ماشین آلات ما نیز اکثرا ساخت انگلیس است. بنابراین همه ما علاقه داریم که کالای غربی بخریم اما به دلیل شرایط امروز، ناچار هستیم که برای تأمین لوازم یدکی کارخانه های خود، کالای انگلیسی را از چین خریداری و وارد کشور کنیم؛ حال آنکه من معتقدم انگلیس می تواند کالای خود را مستقیم به ما بفروشد و دولتمردان این کشور این تصور را نداشته باشند که ٣- ٤ درصد حق دلالی که به تجار چینی به واسطه فروش کالای انگلیسی به ایران می دهد به نفع منافع انگلستان است.»

آشتی با «باختر» و دوری جستن از «خاور»
عسگراولادی در بخش دیگری به روابط پیش روی ایران و چین اشاره کرد و گفت:
«ما به چینی ها هم اعلام کرده ایم که اگر ایران با غرب آشتی کند دیگر از این خبرها نیست که ما با شما مراودات آنچنانی داشته باشیم. من بارها در چین به مسوولان این کشور گفته ام که ما را اذیت نکنید؛ اگر امروز ما شما را تحویل می گیریم به این خاطر است که کشورهای غربی ما را تحویل نمی گیرند. در واقع اخلاق ایرانی ها به غرب نزدیک تر است تا چینی ها. برای انکه ما سابقه ارتباط ٢٠٠ ساله با غرب داریم در حالی که با چین نزدیک به ٢۵ سال است که این ارتباط را برقرار کرده ایم. چینی ها بداخلاق هستند اما غربی ها خوش اخلاق، با آنکه در باطن بداخلاق هستند. بنابراین من معتقدم که تحریم ها دائمی نیست و طرفین روزی با هم به تعامل می رسند. اما آنکه بیشتر مقاومت کند برنده این میدان است.»

برگرفته از «ویستا»      ١٦ خرداد ١٣٩١

این نوشتار از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان، برجسته نمایی ها و افزوده ی درون ( ) نیز از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر


هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!