«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ دی ۱۴, چهارشنبه

پیش بینی بها و عرضه ی دلار در بازار از شیوه ی رفتار «رانت خواران» در ولایت امام زمان!


سال ١٣٩٠ را می توان سال تحولات ارزی و به عبارتی ساده تر سال گرانی نرخ ارز نامید.

به گزارش «تابناک»، طی دوروز گذشته نرخ دلار در حالی از ١۷٠٠ تومان عبور کرده که برخلاف دفعات قبل با سکوت جدی بانک مرکزی مواجه ایم.

بانک مرکزی که در ٩ ماه گذشته به افزایش قیمت های کمتر از ١٠٠ تومانی دلار و نزدیک شدن این نرخ به ١۵٠٠ تومان واکنش جدی نشان می داد؛ اکنون در برابر افزایش بیش از ٢٠٠ تومانی قیمت دلار در کمتر از یک هفته سکوت معناداری اتخاذ کرده که برخی مطابق مثل رایج، این سکوت را نشانه رضایت قلمداد می کنند.

طبق گفتگوی خبرنگار تابناک با مدیر یکی از صرافی های بانکی خیابان فردوسی امروز نیز در بازار نرخ مشخصی برای دلار وجود ندارد و قیمتهای متفاوتی چون ١۷٠٠ یا ١۷١٠ و حتی ١۷٢٠ تومان عنوان می شود و این درحالی است که دیروز دلار در بازار تهران تا ١۷٨٠ تومان نیز مبادله شده بود.

وی که نخواست نامش فاش شود، توضیح داد هم اکنون صرافی های بانکی به دلیل مشخص نبودن قیمت نمی توانند معامله کنند؛ اما معاملات متوقف نیست و دلالان به شدت و با شتاب در حال معامله کردن هستند.

این مدیر شعبه در پاسخ سوال تابناک مبنی بر علت سکوت بانک مرکزی گفت:
دلیل سکوت را نه؛ اما  این را قطعا میدانم که کمبود منابع ارزی برای عرضه دلار به بازار وجود ندارد و اگر قیمت ها در اثر تزریق نشدن دلار از سوی بانک مرکزی بالا می رود، می توان این را یک سیاست دستوری خواند؛ به گونه ای که شائبه های تامین منابع ریالی دولت از این طرق قوت می گیرد ...

عده ای رانت اطلاعاتی دارند
یکی از کارکنان دیگر صرافی های بانکی که خود دارای ٣٨ سال سابقه در شعب ارزی و صرافی های کشور است می گوید:
متاسفانه ما در میان صرافان و دلالان بازار، همیشه با قشری که از رانت اطلاعاتی برخوردارند مواجه ایم؛ به گونه ای که می توان عملکرد این افراد را شاخص دانست؛ هنگامی که می خرند دلار در آستانه گران شدن است و وقتی می فروشند دلار به زودی ارزان می شود. این قاعده معمولا نقض نمی شود و ما بر اساس رفتار آنان قیمت روزهای بعد و میزان عرضه دلار توسط بانک مرکزی را حدس می زنیم. به عنوان مثال تعدادی از آنان روز گذشته و امروز بیشتر موجودی دلار خود را فروختند و بر این اساس پیش بینی می کنم تا آخر وقت امروز یا فردا مجددا قیمت فروکش می کند. حال تصور کنید کسانی که از این رانت اطلاعاتی بهره مند باشند، در سالی که ٦٠٠ تومان یعنی ٣٦ درصد تغییرات قیمت ارز داشته ایم، چه سودی به به جیب زده اند!

به گزارش تابناک در اثر افزایش قیمت دلار، نرخ سایر ارزها هم در بازار تهران افزایش یافته و هم اکنون هر یورو ٢٢٠٠ و پوند انگلیس ٢٢٤٠ تومان معامله می شود.

گفتنی است: بانک مرکزی روز گذشته در اقدامی جالب از اقتصاددانان کشور برای مشاوره در مدیریت بحران ارزی در جلسه روز چهارشنبه دعوت به عمل آورده که اقدامی قابل تحلیل است. آیا بانک مرکزی که آمار های محرمانه ارزی کشور را در اختیار دارد، از اقتصاددانانی که بدون داشتن داده اشرافی بر بازار ندارند؛ استمداد کرده و این حرکت نمادین نیست؟ یا حقیقتا عنان بازار ارز از دستان بانک مرکزی در رفته است؟

تحلیل های اقتصادی نشان می دهد که عنان یک بازار کاملا انحصاری، هرگز از دستان عرضه کننده واحد آن بازار (انحصارگر) خارج نمی شود.

«تابناک»

این گزارش در برخی جاها بویژه نشانه گذاری ها از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان نوشتار و برجسته نمایی ها نیز از آنِ من است.      ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!