«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ دی ۲۲, پنجشنبه

«یانکی» ها، کاربرد چُماق «طالبان» را همچنان خوش دارند!


تارنگاشت وابسته به دولت هلند در گزارشی خبری با عنوان ««طالبان»: همزمان با مذاکره به نبرد خود نيز ادامه می‌دهيم»، چنین می نویسد:
«گروه ”طالبان“ اعلام کرد که "تفاهم" آن‌ها با جامعه بين‌المللی، به‌مفهوم دست کشيدن از نبرد نيست و آن‌ها هم‌زمان به نبرد مسلحانه خود نيز ادامه خواهند داد.

در اطلاعيه‌ای که امروز پنج‌شنبه ٢٢ دی‌ماه، از سوی گروه ”طالبان“ منتشر شده، آمده است که آن‌ها سال‌ها برای استقرار نظام اسلامی و بيرون راندن نيروهای خارجی مبارزه کرده‌اند و اکنون برای رسيدن به اين هدف، يک حرکت سياسی را نيز آغاز کرده‌اند.

”طالبان“ در اطلاعيه خود گفته‌ است:
«ما خواهان صلح و ثبات در افغانستان هستيم و در اين اواخر به تلاش‌های خود برای دست‌يافتن به تفاهم با جامعه جهانی شدت بخشيده‌ايم؛ اما اين تلاش‌ها به مفهوم دست کشيدن از نبرد و يا به‌ رسميت شناختن قانون اساسی افغانستان نيست.»

دولت افغانستان بارها تأکيد کرده است در صورتی مذاکرات صلح با ”طالبان“ را خواهد پذيرفت که اين گروه قانون اساسی اين کشور را که در آن آزادی بيان، آزادی‌های فردی و اجتماعی و از جمله حقوق مساوی زن و مرد به‌رسميت شناخته شده، بپذيرند.

دولت افغانستان بارها تأکيد کرده است در صورتی مذاکرات صلح با ”طالبان“ را خواهد پذيرفت که اين گروه قانون اساسی اين کشور را بپذيرند

دور تازه گفت‌وگو ميان ”طالبان“ و آمريکا از حدود دو ماه پيش آغاز شده و قرار است برپايه تفاهم با آمريکا، ”طالبان“ يک دفتر سياسی در قطر ايجاد کنند.

”طالبان“ هفته پيش از آمادگی برای راه‌اندازی اين دفتر سخن گفتند و بدون اشاره به دولت افغانستان تأکيد کردند که آمريکا طرف گفت‌وگوی آن‌ها خواهد بود.

افغانستان اما در ابتدا با انجام گفت‌وگو بدون اطلاع و هماهنگی دولت اين کشور مخالفت نمود و پيشنهاد کرد در صورتی که انجام گفت‌وگوهای صلح در داخل اين کشور ميسر نباشد، اين گفت‌وگوها در کشورهای ترکيه و يا عربستان صورت گيرد.

با اين حال حامد کرزی پس از رايزنی‌های بسيار، با ايجاد دفتر سياسی ”طالبان“در قطر به‌ منظور «تأمين صلح و ثبات» در اين کشور موافقت کرد؛ اما گفت که بايد هماهنگی و رهبری اين گفت‌وگوها در ‌دست خود افغان‌ها باشد. آمريکا نيز با اعلام پشتيبانی از رهبری افغان‌ها بر گفت‌وگوهای صلح از اعزام نماينده ويژه اين کشور به کابل خبر داد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، شب پنج‌شنبه پس از ديدار و گفت‌وگو با نخست‌وزير و وزير امور خارجه قطر در واشنگتن گفت که نماينده ويژه اين کشور در امور افغانستان و پاکستان به‌زودی به‌منظور بحث و گفت‌وگو پيرامون موضوعات مورد اختلاف با افغانستان از جمله گفت‌وگو با «طالبان»، به کابل سفر خواهد کرد.

وزير خارجه آمريکا با بيان اين‌که مذاکرات با «طالبان» در مرحله ابتدايی قرار دارد، تأکيد کرد که اين مذاکرات تا زمانی که مخالفان مسلح دولت افغانستان، قانون اساسی اين کشور را نپذيرند و با القاعده قطع رابطه نکنند، موفق نخواهد شد.»*

همه ی این ها، یک آرش بیش تر ندارد:
نگهداری چُماق «طالبان» بر سر خلق های افغانستان و پیگیری نیرنگ و تبهکاری «یانکی» ها با دستیاری سازمان دست پرورده شان در منطقه!

ب. الف. بزرگمهر     ٢٢ دی‌ماه ١٣٩٠

* برگرفته از «رادیو زمانه»:
(این گزارش در برخی جاها از سوی اینجانب ویرایش شده و برجسته نمایی ها نیز از آنِ من اشت.      ب. الف. بزرگمهر )

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!