«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۰ دی ۱۴, چهارشنبه

دستم بگرفت و پا به پا برد ...


تارنگاشتی که نام آن را «خر در چمن» نهاده ام، گزارشی خبری با عنوان «ناو آمریکایی به خلیج فارس باز خواهد گشت» درج نموده که در بهترین حالت خود، نشانه های نادانی و سردرگمی در چگونگی درج خبر و تحلیل را به نمایش می گذارد. چنین رویه ای که بسیاری دیگر از گاهنامه های اینترنتی را در همچشمی با یکدیگر برای گردآوری شمار هرچه بیش تر خواننده دربرمی گیرد، تا اندازه ای از یکی دو تارنگاشت «چپ نما» و «مردم فریب» آب می خورد که این کَک را در تُنبان سایرین انداخته اند. در اینجا به آن نمی پردازم.

در گزارش خبری یاد شده که در زیر این یادداشت آمده، نخست، هشدار «فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی» درباره ی بازنگشتن ناو هواپیمابر دشمن تا دندان ساز و برگ یافته، بدون آوردن نام کشورمان: ایران در دو بند کوتاه آورده شده ـ گویی سخن بر سرِ ارتش جمهوری اسلامی پاکستان است! ـ و سپس سخنان گستاخانه ی «سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون»، وزارت جنگ ایالات متحد و از آن میان ادعای وی در این باره که «... حضور نیروی دریایی‌ [این کشور] در خلیج فارس ... بر اساس قوانین بین المللی است ... [و گویا] ... برای حفظ امنیت و ثبات و حصول اطمینان از جریان آزاد تجارت دریایی صورت می‌گیرد» با آب و تاب بیش تر درج شده است.

بدیهی است نباید انتظار داشت که «خر در چمن» به سود سیاست امپریالیست ها گام بر دارد؛ ولی آرش چنین شیوه ی گزارش نویسی و آماج آن چیست؟! آیا آن را باید پای بی تجربگی گذاشت؟! آدم می ماند که چه بگوید؟ و این، تنها نمونه از این دست نیست.

«خر در چمن» درنمی یابد که در شرایط آغاز جنگی پنهانی که به سوی یک درگیری همه جانبه پیش می رود ـ و همه ی آرایش های جنگی پیرامون میهن مان و بسیاری از نشانه های دیگر گواه آن هستند ـ هشدار و گوشزد فرمانده ی کل ارتش ایران (و من دانسته عبارت «جمهوری اسلامی» آن را در اینجا برمی دارم!) از اهمیت برخوردار است؛ به این دلیل ساده که نباید هیچگونه ناو هواپیمابر یا موشک انداز (ساز وبرگ یافته به کلاهک اتمی؟) و مانند آن را در نزدیکی خاک کشورمان و پیرامون آن (در ترکیه و ...) شکیبید؛ اینجا در فرجام خود دفاع از میهن مان و ایستادگی در برابر دشمنان آن در میان است؛ نه دستگاه پوسیده ی حاکمیت جمهوری اسلامی که اگر نتوان آن را به هنگام سرنگون نمود، زیان های بس بزرگ تری در آینده ی نزدیک، به هنگام بحران به بار خواهد آورد!

«خر در چمن» در نمی یابد که وجود نیروی دریایی کشوری بیگانه در کندابی (خلیج) که تنها در حوزه ی فرماندهی و مدیریت کشورهای پیرامون آن می گنجد، به هیچ رو آنگونه که "توتی" «پنتاگون» بر زبان رانده «بر اساس قوانین بین المللی» نیست و هیچ سازمان بین المللی رسما ماموریت «حفظ امنیت و ثبات و حصول اطمینان از جریان آزاد تجارت دریایی» در آنجا را به آنها واگذار نکرده و نمی تواند واگذار کند! آیا «خر در چمن» در نمی یابد که شیرین زبانی "توتی" «پنتاگون» در این باره جرم به شمار می آید و حضور ناوگان جنگی ایالات متحد در کنداب پارس، راهزنی دریایی است؟!

در پایان گزارش، زیر عنوان «تهدیدهای ایران نشانه ضعف است» از سوی "توتی" «کاخ سپید» چنین آمده است:
«... تهران تلاش می‌کند توجه‌ها را از مشکلات داخلی‌اش منحرف کند [و] ... تهدیدها نشان می‌دهند که فشارهای بین‌المللی بر جمهوری اسلامی کارساز بوده‌ و ایران در صحنه بین‌المللی منزوی‌تر شده است». به این ترتیب، مانور رزمی نیروهای ایران در آب های خود و آبهای آزاد، با ریاکاری هرچه بیش تر، تهدید وانمود شده (تهدید کجا؟)، شرایط بیمناکی را که آن کشور زورگو و نیروهای اهریمنی اش پدید آورده اند، بر گردن به گفته آنها «جمهوری اسلامی» می افکند. گرچه در سخنان "توتی" که درس خود را خوب آموخته، خرده حقیقتی نیز نهفته، زیرکانه نیروهای مخالف رژیم را بجای هشیاری در برابر تهدید مستقیم نیروهای رزمی ایالات متحد به دنبال نخود سیاه می فرستد.

مانور دریایی نیروهای رزمی ایران در تنگه هرمز و آب های آزاد دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند، نه تنها نشانه ی سستی نیست که به هر رو نشانه های آمادگی آن را به نمایش می گذارد. چنین مانوری بسیار بجا و به هنگام انجام یافته و باید با مانورهای دیگری در کرانه های ساحلی و آبهای پیوسته به آن، بی هیچ آزاری برای دیگر کشورهای حوضه ی کنداب، پی گرفته شود. این، حق ایران و نیروهای رزمی آن است.

آیا «خر در چمن» و بسیاری دیگر از تارنگاشت هایی که به این یا آن شکل هنوز «تاج هایی از گل های بهاری چپ»* بر سر دارند و از کنار بسیاری از انگیزش های رزمی و غیر رزمی دشمنان خلق های ایران و جهان به آسانی رد شده، به روی خود نمی آورند، درمی یابند که بجای تکرار توتی وار سخنان «توتی کاخ سپید» یا توتی های دیگر، باید کمی اندیشید، راه را از چاه بازشناخت و تنها پس از آن زبان به سخن گفتن آغازید؟!

ب. الف. بزرگمهر        ١٤ دی ماه ١٣٩٠   


* با الهام از یکی از سروده های لامارتین!


|||||||||||||||||||||||


پنتاگون: ناو آمریکایی به خلیج فارس باز خواهد گشت

سرلشکر عطاالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه (١٣دی / ٣ ژانویه) گفت: «در ابتدای رزمایش [مانور ولایت ٩٠] دیدیم که ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج فارس خارج و با گذر از تنگه هرمز در دریای عمان مستقر شد. به آنها توصیه، هشدار و تذکر می‌دهیم که این ناو به منطقه سابق خود در خلیج فارس برنگردد».

وی تصریح کرد: «ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یک‌بار تذکر می‌دهیم.» رزمایش ”ولایت ٩٠“ توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ‌آب‌های خلیج فارس و دریای عمان از سوم دی ماه آغاز شد و روز، سه‌شنبه (١٣ دی) به پایان رسید.

حضور در خلیج فارس ادامه خواهد یافت
جورج لیتل، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون، در واکنش به سخنان صالحی اعلام کرد: «ایالات متحده آمریکا به حضور نیروی دریایی‌اش در خلیج فارس که بر اساس قوانین بین المللی است، ادامه خواهد داد.» وی افزود: «این اقدام برای حفظ امنیت و ثبات و حصول اطمینان از جریان آزاد تجارت دریایی صورت می‌گیرد».

جورج لیتل در عین حال تاکید کرد که تلاشی برای رویارویی با ایران بر سر تنگه هرمز صورت نمی‌گیرد: «ما علاقه‌مند به آبراهی امن و ایمن برای کشتی‌هایی هستیم که از تنگه هرمز عبور می‌کنند و تمام تلاش‌مان را برای تحقق این امر به کار می‌بندیم». او افزود که «هیچ کس در این دولت [دولت باراک اوباما] قصد ایجاد رویارویی بر سر تنگه هرمز را ندارد. در شرایط کنونی مهم است که از تنش‌ها بکاهیم».

هفته گذشته ناو هواپیمابر "جان سی استنیس"  با عبور از تنگه هرمز، از خلیج فارس خارج شد. مقام‌های نظامی ایالات متحده آمریکا اعلام کردند علت جابه جایی این ناو انجام ماموریت حمایتی از نظامیان مستقر در افغانستان است. این مقام‌های نظامی می‌گویند این ماموریت سه ماه طول خواهد کشید و پس از آن بار دیگر این ناو هواپیمابر به خلیج فارس باز خواهد گشت.

در همین حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه (۱۳ دی/۳ ژانویه) در حاشیه رژه یگان‌های حاضر در رزمایش "ولایت ۹۰" در مورد تهدید ایران هشدار داد، «هر کس با ملت ایران روبرو شود باید هزینه سنگینی بپردازد». سرلشگر حسن فیروزآبادی با تأکید بر «رشد فناوری نظامی و پیشرفت علمی» ایران گفت‌، «در آینده نزدیک نیز سپاه پاسداران رزمایش ویژه نیروی دریایی برگزار می‌کند».

«تهدیدهای ایران نشانه ضعف است»
ایالات متحده تهدید‌های اخیر ایران را به ضعف این کشور تعبیر می‌کند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه (١٣ دی) به وقت محلی گفت که تهران تلاش می‌کند توجه‌ها را از مشکلات داخلی‌اش منحرف کند.

او افزود که تهدیدها نشان می‌دهند که فشارهای بین‌المللی بر جمهوری اسلامی کارساز بوده‌ و ایران در صحنه بین‌المللی منزوی‌تر شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!