«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۲ آذر ۱۷, جمعه

قربان آن ریش و پشم زیبای انباشته از فرشتگان خوش چُسِ تک تک تان بروم ...

گفتگوهایی پشمین ولی بیگمان نان و آبدار برای هر دو سو بی هیچ چشم اندازی سودمند برای توده های مردم سیستان و بلوچستان

قربان آن ریش و پشم زیبای انباشته از فرشتگان خوش چُسِ تک تک تان بروم، «... با توجه به شرایطی که اکنون در منطقه سیستان وجود دارد و با وجود بادهای شدید ۱۸۰ روز است که مردم زابل از گرد و غبار مرارت می کشند، حداقل آب را تا حدودی رها کنید که مرطوب سازی بستر تالاب انجام شود تا گرد و غبار به هوا بلند نشود ... آنها گفتند آب باشد، حتما این اتفاق می افتد.»* حال برای آنکه چیزی دست تان را بگیرد و شرمنده از اینجا برنگردیم، ما و دیگر برادران حضور بهم رسانده مان در «هیات اقتصادی» همگی با هم تیزی رها می کنیم؛ باشد که دماغ تان پاره ای خوش شود.

 ب. الف. بزرگمهر   ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲

* موافقت طالبان افغانستان با رهاسازی حقابه ایران

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران اعلام کرد در سفر هیأت اقتصادی طالبان به ایران، برای اولین بار طالبان پذیرفت که حقابه ایران رهاسازی شود. علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست این مطلب را در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اطلاع داد. وی گفت:
حدود ۱۸۰ روز است که مردم زابل بخاطر وجود گرد و غبار مشکلاتی برایشان ایجاد شده است؛ لذا از هیئت طالبانی درخواست کردیم، فعلاً آبی جهت مرطوب سازی دریاچه رها گردد تا از ایجاد گردو غبار پیشگیری شود که قرار شد بررسی‌های لازم را با توجه به منابع آبی سدهایشان انجام دهند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تثبیت کانون‌های گردو غبار در افغانستان، گفت: خوشبختانه قول دادند که این موضوع در یک نشست جامع با حضور مسئولان محیط زیست افغانستان در تهران بررسی شود. حقابهٔ ایران از هیرمند، به دادخواست حقوقی ایران از آب رود هیرمند در منطقهٔ سیستان اشاره دارد.

برگرفته از «چوب دو سر گُه»   ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ 

***

قرار است برای نخستین بار کارگروه مشترکی از مسوولان محیط‌زیست ایران و افغانستان تشکیل و در قالب آن پروژه‌هایی از جمله حقابه هامون و مدیریت کانون‌های گرد و غبار افغانستان اجرا شود. بلافاصله پس از سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان سیستان و بلوچستان و بازدید از تالاب هامون، پیگیری حصول حقابه تالاب از طرف افغانستانی در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت و به همین منظور، علی سلاجقه با ملا برادر عبدالغنی، معاون رییس‌الوزرا طالبان که به منظور مذاکرات اقتصادی به ایران سفر کرده‌ بودند، درخصوص حقابه ایران از رودخانه هیرمند دیدار و گفت‌و گو کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نتیجه این نشست درخصوص تامین حقابه تالاب هامون گفت:
البته این دیدار باید زودتر انجام می شد؛ اما به هر حال توانستیم با بزرگان کشور همسایه دیدار خوبی داشته باشیم و منجر به این شد که حقابه تالاب هامون باید حتما داده شود، آنها هم به این مساله اذعان داشتند و خودشان را مکلف می دانند که باید این اتفاق بیفتد، اما اعلام کردند که الان آبی پشت سد وجود ندارد.

علی سلاجقه افزود: ما حتی گفتیم با توجه به شرایطی که اکنون در منطقه سیستان وجود دارد و با وجود بادهای شدید ۱۸۰ روز است که مردم زابل از گرد و غبار مرارت می کشند، حداقل آب را تا حدودی رها کنند که مرطوب سازی بستر تالاب انجام شود تا گرد و غبار به هوا بلند نشود که آنها گفتند آب باشد حتما این اتفاق می افتد.

وی تاکید کرد:
همچنین برای اولین بار مقرر شد تا مسوولان محیط زیست کشور افغانستان به ایران بیایند و کارگروهی از مسوولان محیط زیست دو کشور تشکیل شود تا بتوانیم در قالب آن کارگروه هم در بحث مسائل مربوط به حقابه به توافقاتی برسیم و هم اگر آبی وجود داشته باشد رها سازی شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین مقرر شد در قالب پروژه های مشترکی کانون های گرد و غبار کشور افغانستان مدیریت شود که قرار شد در راستای این کارگروه با همکاری دو کشور انجام شود، در تلاشیم که این کارگروه هر چه زودتر تشکیل شود و جلسات آن به طور مرتب تشکیل و خروجی ها مشخص خواهد شد.

سلاجقه درباره اینکه آیا دیگر آب به سمت منطقه گودزره منحرف نمی شود، گفت: خودشان هم از اینکه آب به سمت گودزره منحرف شده بود، نگران و متاسف بودند؛ اما گروه کارشناسی ما از ایران رفتند و منطقه را بازدید کردند، وزارت نیرو از منابع آب سدها بازدید و اعلام کرد که وضعیت مناسبی از لحاظ منابع آبی وجود ندارد؛ آنها باز هم تاکید کردند که اگر بحث بارش ها انجام شود رها سازی آب صورت خواهد گرفت.

هامون تالابی مرزی بین ایران و افغانستان در استان سیستان و بلوچستان است که گستردگی آن در زمان پرآبی ۵ هزار و ۶۶۰ کیلومتر بود که از این وسعت ۳ هزار و ۸۲۰ کیلومتر مربع آن در خاک ایران و بقیه در خاک افغانستان است، این پهنه وسیع در گذشته‌ای نه‌ چندان دور سومین دریاچه پرآب کشور ما بود، اکنون هامون به علت اینکه حقابه آن از رودخانه هیرمند رها سازی نمی شود و سیلاب ها هم پشت سد انحرافی کمال خان در ولایت نیمروز افغانستان گرفتار می شود، کاملا خشک شده و زندگی مردم این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

برگرفته از «چوب دو سر گُه»  چهارم آذر ماه ۱۴۰۲

بختی برای ویرایش هر دو گزارش کم و بیش همسان بالا نداشتم.  برجسته نمایی های بوم، همه جا از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!