«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۷ بهمن ۸, دوشنبه

روی مان به آنهاست؛ ولی، کون مان بسوی اروپایی ها و آمریکایی هاست ...

ما که موضع تو را نمی بینیم؛ از کجا بدانیم، موضعت راست و درست و دست نخورده است؟

در زیر گزیده ای از گفته های سخنگوی وزارت خبرچینی «یانکی» ها در «خیمه و خرگاه نظام» که همین امروز در دیدار با خبرنگاران در میان نهاده شده را از «ایسنا» برگرفته و آورده ام؛ گفته هایی در برخی جاها آغشته به دروغ هایی ناشیانه و نمکین که پوزخند بر لب می نشاند. بخت آن را نداشتم که در یادداشتی جداگانه همه ی آنچه در سر داشتم را بنویسم. افزوده های درون [ ] و برجسته نمایی های متن که بختی برای ویرایش آن نیز نداشتم، همه جا از آن من است.

ب. الف. بزرگمهر   هشتم بهمن ماه ۱۳۹۷   

***

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص صحبت‌های اخیر ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان گفت:
این صحبت‌ها اظهار نظر شخصی وی بوده است و او اکنون بازنشسته است. قاسمی با بیان اینکه آقای ماجدی یکی از دیپلمات‌های ورزیده و پرتلاش جمهوری اسلامی ایران است که بازنشسته شده‌اند و قطعاً نظرات ایشان، نظرات فردی او در دوران بازنشستگی است. [آدم که بازنشسته می شود، کم کم مخش تاب برمی دارد و گاه، آنچه نباید بگوید از دهانش می پرد!]

سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه روسیه در زمان حمله اسرائیل به سوریه پدافندهای هوایی «اس ـ ۳۰۰» خود را از کار انداخته بود و در واقع حمله اسرائیل به سوریه را می‌توان به نوعی با هماهنگی روسیه دانست و آیا موضع وزارت امور خارجه ایران چنین چیزی است، گفت‌:
با تمام احترامی که برای آقای فلاحت پیشه قائل هستم باید بگویم که موضع ایشان موضع رسمی ایران نیست. موضع وزارت امور خارجه موضع روشنی است و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نظرات شان را بر اساس دیدگاه‌های خود بیان می‌کنند. [روشن است که آن ها موضع ما را نمی توانند ببینند؛ برای اینکه روی مان به آنهاست؛ ولی، کون مان بسوی اروپایی ها و آمریکایی هاست که محرم هستند؛ برادران روس که جای خود را دارند!]

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دادگاه عالی بحرین برای دبیر کل حزب الوفاق بحرین حکم ابد صادر کرده و نظر ایران در رابطه با این حکم چیست؟ خاطر نشان کرد:
این اقدام، اقدام محکومی است. البته ما در مسائل داخلی بحرین دخالتی نمی‌کنیم؛ ولی همواره توصیه داشته‌ایم که مقامات بحرین برای تضمین منافع خود باید حقوق تمام مردم بحرین را به رسمیت بشناسند و در این ارتباط اقدام و رفتار دوگانه‌ای انجام ندهند. امیدواریم که مقامات بحرین واقعیت‌های درونی کشور خود را پذیرا باشند و با آن کنار آیند و از انجام اقداماتی که ممکن است منجر به بی‌ثباتی در این کشور شود، خودداری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد ادعاهای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که ایران و فرانسه مذاکراتی در مورد فعالیت‌های موشکی ایران انجام داده‌اند، با رد این اظهارات گفت:
آقای لودریان اظهاراتی در این زمینه انجام داده بودند که ما به آن پاسخ دادیم؛ همان‌طور که ما بارها اعلام کرده‌ایم، موضع ما در مورد مسائل موشکی روشن است؛ این موضوع بخشی از سیاست خارجی ماست که قابل مذاکره نیست. فعالیت‌های موشکی ایران یک سیاست بازدارنده در جهت دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور است و بر این موضوع مصر هستیم و با توجه به تجربیات گذشته از جمله جنگ تحمیلی این سیاست را ادامه می‌دهیم و قطعاً با نصایح و صحبت‌های دیگران مشی خود در این زمینه را عوض نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود طبق برخی از اخبار ایران و فرانسه در چندین دور مذاکراتی در ارتباط با مسائل موشکی ایران انجام داده‌اند، با رد این اظهارنظرها و با تبیین سیاست‌های ایران در ارتباط با مسائل موشکی گفت:
سیاست ایران در این زمینه، کاملاً مشخص و روشن است.

وی همچنین با بیان این‌که ایران با برخی از کشورهای اروپایی به صورت مرتب نشست‌هایی را برگزار می‌کند و با فرانسه نیز ما چنین نشست‌هایی را داریم، اظهار کرد:
هر شش ماه یکبار این نشست‌ها در تهران و پاریس برگزار می‌شود. در این نشست‌ها در مورد طیف وسیعی از همکاری‌ها در ارتباط با روابط دوجانبه، مسائل سیاسی و اقتصادی و دیگر موضوعات بحث و تبادل‌نظر می‌شود؛ مسائل مرور می‌شود و آنچه که ما با فرانسه انجام می‌دهیم، گفت‌وگوهای سیاسی دوجانبه است که با کشورهای اروپایی نیز داریم و سفر اخیر آقای عراقچی به سه کشور اروپایی نیز در این چارچوب صورت گرفته است.

قاسمی در ادامه با تاکید بر این‌که در مورد مسائل موشکی کشور با هیچ کس صحبتی نمی‌کنیم و این سیاست داخلی ایران است، گفت:
با جدیت سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با توان دفاعی کشور دنبال می‌شود؛ البته ما در مورد این فعالیت‌ها همواره توضیح داده‌ایم که این سیاست‌ها دفاعی و بازدارنده است و جنبه تهاجمی ندارد؛ ولی همان‌طور که گفتم ما در هیچ زمینه‌ای از موضوعات موشکی با کشوری مذاکره نکرده‌ایم. [از کجا می دانی بزمچه؟! چه بسا رییس خبرچینت را گفتگو می کنند* و تو نمی دانی! در چنان نظام خر تو خری که وزیرش می گوید: «نظر یک نهاد، نظر حاکمیت نیست»** هر چیزی می تواند رخ دهد و تو یا دیگری از آن آگاه نباشد. مگر در همین گردهمایی نگفته ای که این یک بازنشسته شده و هوایی سخن می گوید یا آن یکی، موضع رسمی نظام را نمی داند؟! خوب! ما که موضع تو را نمی بینیم؛ از کجا بدانیم، موضعت راست و درست و دست نخورده است؟ از این ها گذشته، سفرهای پی در پی نخودچی کشمش های نظام به اروپا برای چیست؟]

ب. الف. بزرگمهر   هشتم بهمن ماه ۱۳۹۷

* گمان بد نبرید! این شیوه ی نگارش که در آن بجای «مفعول باواسطه» (به عنوان نمونه با پادرمیانی سلطان عّمّان!)، «مفعول بی واسطه» (آورد و بُردِ بی واسطه با  «شیطان بزرگ» و گاه گداری همدستانش!)، بکار رفته، در پارسی سده های میانی ایران کاربرد بسیاری داشته است! اکنون که مردم ایران را به همان سو می کشانند و می خواهند فرهنگ آن هنگام را با کمی عربی و انگلیسی بیش تر به خوردمان بدهند، زبان پارسی هم به عنوان بخشی از فرهنگ، خواه ناخواه، چنین سمت و سویی می یابد! شاید، کمی شتاب ورزیده ام؛ ولی خواستم یکی از پیشگامان حرکت فرهنگی تازه باشم و فرموده ی «آقا» را در این زمینه به اجرا درآورم!

برگرفته از پی نوشت یادداشت «هم سیلی به گوش و بناگوش تان می نوازیم و هم شما را (گفتگو) می کنیم ...»، ب. الف. بزرگمهر    ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۳

** گفته های مشنگ دیگری به نام محمدجواد آذری جهرمی، «وزیر ارتباطات خیمه و خرگاه نظام» در توئیتر، برگرفته از «ایرنا»   هشتم بهمن ماه ۱۳۹۷

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!