«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

این است راز همبستگی و یگانگی کارگران!


این پیروزی را دستِکم نگیریم!

از مجموع ۲۸ کارگر بازداشتی معدن چادرملو که از روز چهارشنبه (۹ بهمن‌ماه) تا شنبه به پلیس امنیت اردکان فراخوانده و سپس بازداشت شده بودند، عصر امروز (۱۴ بهمن)، ۲۷ نفر آزاد شدند؛ ولی دبیر «انجمن صنفی کارگران پیمانی» این معدن که کارگران در اعتراض به بیرون رانده شدن او دست از کار کشیده بودند، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

حسین جنائی، رئیس «انجمن‌ صنفی کارگران» این معدن که عصر امروز آزاد شده به خبرنگار ایلنا گفت: «تمامی کارگران بازداشتی به جز آقای بهرام حسنی‌نژاد (دبیر انجمن صنفی کارگران) در زندان مرکزی اردکان نگهداری می‌شدند؛ اما آقای حسنی‌نژاد به طور جداگانه در زندان یزد نگهداری می‌شود و به کارگران وعده داده شده است که او نیز فردا (سه‌شنبه ۱۵ بهمن) آزاد خواهد شد.»

رییس نهاد صنفی کارگران پیمانی چادرملو همچنین از از پایان تحصن و بازگشت به کار ۲ هزار کارگر معدن چادرملو که امروز نیز همچون روزهای گذشته دست از کار کشیده بودند، همزمان با آزادی کارگران و وعده آزادی حسنی نژاد خبر داد.

پیشینه اعتراض کارگران چادرملو

در تاریخ ۶ آذر ماه سال جاری، ۸۰۰ کارگر معدن چادرملو در اعتراض به آنچه دستمزدهای ناعادلانه می‌خواندند و همچنین بیرون رانده شدن آقای حسنی‌نژاد، دبیر نهاد کارگری این معدن («انجمن صنفی کارگران شرکت پیمانکاری آسفالت طوس») بیش از یک ساعت دست از کار کشیده و گرد هم آمدند.

«شورای تامین اردکان» در واکنش به این اعتراض در تاریخ ۱۱ آذر ماه تشکیل جلسه داد و با حضور نمایندگان کارگران و مدیران «شرکت پیمانکاری آسفالت طوس»، خواسته‌های صنفی کارگران را بررسی کرد.

خواسته های صنفی کارگران درباره ی پیروی «شرکت آسفالت طوس» (پیمانکار نیروی انسانی معدن چادرملو) از «طرح طبقه بندی مشاغل شرکت سنگ آهن چادرملو» (پیمان دهنده) و گنجاندن پاداش تولید در محاسبه حق بیمه‌شان در فرجام کار از سوی «شورای تامین اردکان» پذیرفته شد.

در فرجام، «طرح طبقه بندی مشاغل» در شرکت آسفالت طوس اجرا شد؛ ولی از پاداش تولید کارگران کاسته شد تا دستمزد آنان تغییری نیابد. همچنین گفته شد که گنجاندن پاداش تولید در محاسبه حق بیمه‌ کارگران در دست بررسی است و در ماه های آینده اجرایی می شود.

در نشست «شورای تامین» مقرر شده بود، دبیر «انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس» در تاریخ ۱۴ آذر ماه برای بررسی صدور حکم بازگشت به کارش با فرماندار اردکان دیدار داشته باشد که در این نشست، ضمن مخالفت با خواست بازگشت به کار نماینده صنفی کارگران، بازگشت وی به تصمیم «شورای تامین» واگذار شد. مخالفتی که به پی گرفتن اعتراضات کارگران در روزهای پس از آن انجامید.

در روزهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ آذر ماه،حدود ۲ هزار کارگر معدن چادر ملو در اعتراض به آزاد نشدن آقای حسنی‌نژاد در همه ی شیفت‌ها دست از کار کشیدند.

به باور کارگران معترض، حکم بیرون رانده شدن آقای حسنی‌نژاد بر خلاف ماده ی ۲۵ و ۲۷ قانون کار صادر شده و هماوندی با «شورای تامین» ندارد.

ماده ۲۵ قانون کار صراحت دارد، هیچ یک از طرفین (کارگر و کارفرما) به تنهایی حق زیر پا نهادن قرارداد موقت را ندارند. ماده ۲۷ قانون کار نیز بیرون رانده شدن کارگر را به نظر مثبت نهاد صنفی کارگاه مربوطه وابسته دانسته است.

گفتنی است قرارداد آقای حسنی‌نژاد تا ۲۹ اسفند سال جاری اعتبار دارد که کارفرما به صورت یک جانبه این قرارداد را زیر پا نهاده است. همچنین برای صدور حکم بیرون رانده شدن آقای حسنی‌نژاد از «انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس» (که تنها نهاد صنفی این شرکت پیمانکاری است) نظرخواهی نشده است.

کارگران معدن چادرملو در ‌‌فرجام با وعده مسوولان اداره کار اردکان به نمایندگان کارگران بر بررسی بیرون از نوبت جُستارِ بیرون رانده شدن نماینده صنفی شان و همچنین تعیین ساز و کار بررسی و دستیابی به سایر خواسته های صنفی از تاریخ ۱۸ آذر ماه با توقف موقت اعتراضات صنفی شان دوباره به کار خود بازگشتند.

حکم بیرون رانده شدن آقای حسنی‌نژاد در فرجام کار در تاریخ ۶ بهمن ماه از سوی «هیات تشخیص اداره کار شهرستان اردکان» تایید شد که به آغاز دور تازه ی اعتراضات صنفی [بخوان: صنفی ـ سیاسی] کارگران از روز سه شنبه هفته گذشته (۸ بهمن ماه) انجامید؛ اعتراضاتی که تا به امروز پی گرفته شد.


این گزارش از سوی اینجانب، ویرایش و پارسی نویسی شده است؛ برنام (عنوان)، زیربرنام و افزوده های درون [ ] نیز از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!