«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۴ آبان ۸, جمعه

فرار به جلوی تبهکاری بیشرم و گونه ای پوزش خواهی دورویانه

نوشته ی زیر، برگرفته هایی از یک گزارش «بی بی سی» است که در آن به پوزش خواهی نخست وزیر تبهکار پیشین انگلستان: «تونی بلر»، درباره ی ندانمکاری های به انجام رسیده در چنگ اندازی کشورهای امپریالیستی به کشور همسایه مان: عراق اشاره شده است. شایان درنگ است که این پوزش خواهی که آن را به هیچ رو یک پوزش خواهی درستکارانه نمی توان نامید، در آستانه ی انتشار آروین های پژوهشی رسمی در آن کشور، پیرامون یورش به عراق بر زبان رانده شده است؛ گونه ای واپس نشینی، جاخالی دادن با پذیرفتن اندکی از بار پاسخگویی و در رفتن از زیرِ بار پاسخگویی سنگین تر و رویهمرفته گونه ای برخورد ناراست که آن را «فرار به جلو» می توان نامید؛ ولی، آیا چنانچه حتا پوزشی از سر راستی از سوی وی یا آن کُرّه الاغ «یانکی»: «جرج دبلیوسی بوش» که پاسخگویی سرراست در یورش به کشوری دیگر داشته بر زبان آمده باشد، برای بخشودن و نادیده گرفتن تبهکاری های این دو عروسک خیمه شب بازی آن دو کشور امپریالیستی بس است؟ آیا می توان به آسودگی از سر گناهان آن ها که افزون بر کشتار نظامیان، زیان های جبران ناپذیر کشته شدن صدها هزار تن از کودکان، زنان و مردم غیرنظامی عراق، نابودی زیرساخت های اقتصادی ـ اجتماعی، آوارگی و خانه بدوشی میلیون ها تن و سرنوشت کنونی توده های مردم آن کشور باستانی بر دوش شان سنگینی می کند، گذشت؟ نه، نمی توان! و چنانچه با زمینگیر شدن هرچه بیش تر سازند سرمایه داری امپریالیستی شرایطی درخور پدید آید، باید همه ی این تبهکاران را به عنوان نمایندگان سازندی اهریمنی به دادگاه خلق های جهان کشاند و به سزای تبهکاری های سترگ شان، نه یکبار که صدها بار تیرباران شان کرد.

ب. الف. بزرگمهر    هشتم آبان ماه ۱۳۹۴    

***

تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا به دلیل اشتباهات جنگ عراق عذرخواهی کرده و گفته که در این ادعا که جنگ عراق باعث قدرت گرفتن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) شده است، «رگه هایی از حقیقت» وجود دارد.

آقای بلر در گفت و گو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت:
«ما که صدام را برکنار کردیم» در قبال وضعیت امروز عراق تا حدودی مسوولیم. اما او گفت که بابت برکنار کردن صدام حسین از قدرت پوزش نمی‌خواهد چون به گفته وی، عراق ممکن بود به سرنوشت امروز سوریه دچار شود.

آقای بلر در عین حال از غیردقیق بودن گزارش‌های اطلاعاتی در روزها و هفته‌های منتهی به حمله به عراق و ضعف در برنامه‌ریزی ها برای عراق پس از حمله، پوزش خواست.

او افزود: «نمی‌توان گفت که آن کسانی از ما که در سال ۲۰۰۳ صدام را از قدرت بیرون راندند، هیچ مسوولیتی درباره وضعیت سال ۲۰۱۵ ندارند.»

اظهارات آقای بلر در آستانه انتشار نتایج تحقیقات درباره حمله به عراق منتشر شده است.

برگرفته از گزارش «عذرخواهی نخست‌ وزیر پیشین بریتانیا به دلیل اشتباهات جنگ عراق»، تارنگاشت «بی بی سی»، سوم آبان ماه ۱۳۹۴

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!