«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۳ مهر ۱۹, شنبه

دست نابکار مزدور دست نشانده ی امپریالیست ها را می بینید؟


به گزارش زیر و بویژه بخش هایی از آن که برجسته نمایش داده ام، اندکی باریک شوید! چنانچه گفته های وزیر نفت ایران، آن رشوه خوار نامدار، درست باشد، آیا می توان سخنان وی را به پای نابخردی دامنگیر برخی از سران و دست اندرکاران فرومایه و دزد رژیم گذاشت؟ از دید من و در موردهای ویژه ای چون عملکرد این رشوه خوار و خائن به منافع ملی ایران یا آن وزیر امور خارجی دست نشانده ی امپریالیست های «یانکی»، سخن از نابخردی در میان نیست و نمی تواند باشد. گرچه در رژیمی تبهکار و ایران بربادده، حتا به آن رهبر نابخرد و بیشرم و نیز بسیاری دیگر بر بنیاد عملکردشان می توان و باید بدگمان بود، ولی در این دو نمونه و شاید تا اندازه ی بسیاری خودِ «آخوند ریش حنایی» درآمده از «کلاه جادو»، کار از بدگمانی گذشته و عملکردشان آنچنان آشکار است که برای کسی چون من جای کم ترین تردیدی برجای نمی ماند که با صدای بلند اعلام کنم:
این ها مزدوران و دست نشاندگان مستقیم امپریالیست ها در بالاترین جایگاه های رهبری کشورمان هستند!

سرنگون باد رژیم تبهکار جمهوری اسلامی!

ب. الف. بزرگمهر     ۱۹ مهر ماه ۱۳۹۳

***

جنگ غول‌های نفتی؛ کاهش بهای نفت صادراتی ایران

در پی کاهش بهای نفت عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ايران نیز بهای نفت خام صادراتی به کشورهای آسيايی را کاهش داده و به اين ترتيب وارد جنگ قیمت ‌ها شده است.

روزنامه آمریکایی «وال استريت جورنال» و «خبرگزاری بلومبرگ» گزارش می‌دهند که از هفته ی گذشته، وزارت نفت ايران، بهای نفت خام را به اندازه ی کاهشی که عربستان سعودی برای مشتريان خود پیشنهاد کرده، پایين آورده است.

يک کارشناس انرژی در تگزاس می‌گويد که کاهش بهای نفت به کم شدن درآمدهای صدور نفت خواهد انجامید و در برنامه‌های اعلام شده ی دولت ايران نیز تاثير منفی داشته، چالش برانگیز خواهد شد.

بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران، پانزدهم مهرماه گفته بود، آنچه که در نوسان بهای نفت ديده می‌شود، به آرش جنگ کاهش بها نيست؛ ولی با این همه، کاهش بها در ميان اعضای «اوپک»، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، از خليج فارس تا باختر آفريقا، به جنگ قيمت‌ها می‌ماند.

در بازارهای جهانی هم بهای نفت خام سير نزولی را می‌ پیماید.

«خبرگزاری بلومبرگ» گزارش داده که دولت ايران برای ماه نوامبر، کمتر از سه هفته ديگر، بزرگترين کاهش بها را به مشتريان آسيايی خود پیشنهاد داده است؛ به اندازه ای که در شش سال گذشته چنين کاهشی در بهای نفت صادراتی‌اش سابقه نداشته است.

منصور کشفی، استاد دانشگاه در ايالت تگزاس آمريکا و کارشناس انرژی سنگواره ای، درباره دليل وضعيت کنونی بازار نفت و موقعيت ايران می‌گوید:
«آقای نامدار زنگنه در اوايل سال جاری مسيحی در يک نشست اوپک گفت ما به زودی بازار از دست رفته ايران را به هر بهایی شده، پس می‌گيريم و حتی اگر مجبور به فروش نفت ايران به بهای بشکه‌ای بيست دلار شويم، اين کار را می‌کنيم.»

آقای کشفی می‌گوید:
«اين گفته نامدار زنگنه در جلسه اوپک، نشانه شروع جنگ قيمت‌ها محسوب شد و تمام کسانی که در صنعت نفت وارد هستند، اين نکته را متوجه شدند. البته عربستان هم سالها بود که منتظر چنين موقعيتی بود و با منابع بسيار وسيع نفت که در اختيار دارد، بلافاصله به عنوان اين که تعادل توليد و مصرف نفت دنيا را کنترل کند، توليد نفت را حتی به بالای ده ميليون بشکه [در روز] افزايش داد، به بهانه اين که نفت ايران تحت تحريم است و نمی‌تواند فروخته شود، [از اين‌رو مجبور است] بازارها بويژه در شرق آسيا را پر کند که خريداران نفت ايران بوده‌اند؛ مانند ژاپن، چين، کره جنوبی و حتا هندوستان»

به گفته وی، عربستان سعودی و عراق به تدریج وارد بازارهای شرق آسیا شدند و آنها را از آن خود کردند. بنابر اين جمهوری اسلامی ایران چاره‌ای ندارد و اگر بخواهد در اين بازارها نفت بفروشد، بايد کاهش بسيار بیش تری پیشنهاد کند.

این استاد دانشگاه تگزاس می‌گوید:
«کليت نفت در جهان نيز با [توليد] شيل اويل، [نفتی که از لايه‌های سنگ استخراج می‌شود] درگورن شده است که در آمريکا آغاز شده و اکنون حدود هفت ميليون بشکه تنها در تگزاس و داکوتای شمالی توليد می‌شود و آمريکا يکی از صادرکنندگان نفت شده است.»

آقای کشفی افزود:
«زمانی بود که نيجريه که عضو اوپک است، فروشنده عمده نفت به آمريکا بود، حالا نيجريه اين مشتری را از دست داده و آمريکا به اين نفت نيازی ندارد و خودش هم [نفت] صادر می‌کند. به اين ترتيب نيجريه هم وارد بازارهای آسيای شرقی شده است. همچشمی بسيار شديد است. اکنون نفت برنت برای ماه آينده [نوامبر] حدود ۸۸ دلار به فروش می‌رسد و [بهای نفت] وست تگزاس اينترميديت که شاخص نفت آمريکاست، [بشکه‌ای] ۸۳ دلار است. نفت اوپک و بويژه نفت ايران در حال حاضر حدود ۷۲ تا ۷۳ دلار برای هر بشکه، به فروش می‌رسد و اين در شرايطی است که جمهوری اسلامی در بودجه سال جاری، فروش نفت را يکصد دلار برای هر بشکه تعيين کرده بود. بنابراين برای دولت ايران موقعيت بسيار بغرنجی است و با اين ترتيب، وضعيت اقتصادی ايران بدتر خواهد شد.»

گاهنامه های ويژه ی «صنعت نفت و گاز» و از آن میان، گاهنامه ی معتبر «گزارش ماهانه بازار نفت» نيز به همچشمی‌های شديد صادرکنندگان نفت بویژه در بازار بزرگ آسيا پافشاری می‌کنند.

نکته چشمگیر در اين گزارش‌ها، افزايش فرآوری روزانه ی عربستان سعودی است که در ماه گذشته ترسایی، نزديک به يازده ميليون بشکه فرآوری داشته و پهنه ی همچشمی برای ايران را تنگ‌تر کرده است.

به باور يکی از کارشناسان «کامرز بانک آلمان»، تکذيب جنگ قيمت در ميان اعضای «اوپک» امری طبيعی است؛ چرا که کاربرد چنين واژه و گزاره‌ای به سود آنها نيست؛ ولی شرايط بگونه‌ای است که هر روز و هفته، وضعیت دگرگون می‌شود و هفته آينده، بايد در انتظار کاهش بهای‌های نفت کويت و عراق بود.

برگرفته از تارنگاشت وابسته به امپریالیست های «یانکی»:
http://www.radiofarda.com/content/f14_oil_producers_war/26631514.html

این گزارش از سوی اینجانب، ویرایش، پارسی و پاکیزه نویسی شده است.    ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!