«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ آذر ۱۳, دوشنبه

بشنو و باور مکن!


مدت زمانی است که تارنگاشتی مزدور، شمار بسیار خوانندگان خود را با بهره وری از یکی از تارنگاشت های بازرگانی که آمار بازدید تارنگاشت ها را نمایش می دهد به رخ دیگران می کشد!

نخستین بار که خودنمایی آن تارنگاشت مزدور را درباره ی شمار بسیار خوانندگانش دیدم، آن را باور کردم. خریّت آن تارنگاشت این بود که خودنمایی خود را بازهم پی گرفت و آنگاه بود که در درستی کار دودل شدم و با خود گفتم:
اگر شده، یک نیمروز هم باید وقت بگذارم و این جُستار را روشن کنم؛ و البته آن را با سنجش آمارهای گوناگون ارائه شده و بهره گیری از برخی روش های آماری، دستکم تا اندازه ای روشن نمودم.١

سال ٢٠٠۷ در شرکتی به عنوان مهندس نرم ابزارهای «جی. آی. اس» (GIS) سرگرم کار بودم. در آن شرکت، یکی از همکارانم که درست در «پاراوان» کناری من کار می کرد، مسوول افزایش ترافیک و شناسانده شدن هرچه بیش تر فرآورده ها و خدمات آن شرکت در اینترنت بود. با آنکه حجم کار هر دومان سنگین بود و وقت سر خاراندن هم نداشتیم، گاهی به بهانه ی پرسشی به کار یکدیگر سری می زدیم و کنجکاوی می کردیم. در اینجا به جُستارهای فنّی آن که خواننده ی ناآشنا و ناشکیبا را می رماند، نمی پردازم؛ فشرده و چکیده ی کار او این بود که به عنوان نمونه اگر کسی در «گوگل» به جستجوی فرآورده ها و خدمات عرضه شده از سوی آن شرکت که از سوی شرکت های همچشم دیگر نیز عرضه می شد، می پرداخت، نام آن شرکت می بایست در صفحه ی نخست جستجو و چه بهتر که در بالای صفحه در نخستین ردیف ها به دیده آید.

به این ترتیب، می توانید به پندار آورید که با گسترش هرچه بیش تر اینترنت، کارِ آن همکار پیشین به گونه ای «ویژه کاری» بسیار مهم برای بازاریابی شرکت ها فراروییده است؛ ولی اگر چنان کاری، برای آماج های بازرگانی، منطقی به نظر می رسد، در بازار تارنگاشت های سیاسی ایرانی و بویژه تارنگاشت های چپ نمای آن که بیش ترشان به خوار و بار فروشی های قدیمی همانندند، یک «کمدی کلاسیک» راستین و سرچشمه ای برای درآمد بیش تر برخی شرکت های ویژه کار اینترنتی است که برای هرکاری آماده اند:
از پردازش آمارهای ساختگی برای تارنگاشت شما گرفته تا راهنمایی جستجوگران به آنجا و بسیاری کارهای دیگر؛ و هرچه پول بدهی، آش می خوری!

باور نمی کنید؟! به آگهی تبلیغاتی زیر که چند روز پیش با ای ـ میل دستم رسیده و یکراست روانه ی "زباله دانی" آن شده کمی باریک شوید. به اندازه ای بسنده روشن است و کار مرا نیز آسان تر می کند. برگردانِ نوشته، چنین است:
«مهم نیست چه می فروشید. «هیت بوستر» [نام آن شرکت!] کاربران آماج گیری شده را به تارنگاشت شما می فرستد! در ١۵ دقیقه، «ژنراتور ترافیک» تارنگاشت تان از آنِ شما خواهد بود که اندازه ی فزاینده ای از کامیابی برای تارنگاشت تان به ارمغان خواهد آورد! بگونه ای خودکار!
این نرم ابزار برای آوردن ترافیک راستین [البته در اینجا هم فروشنده و هم خریدار، پیشاپیش بر سر راستین بودن آن همآوا و همدست شده اند!] به تارنگاشت شما عالی است [هیچ بقّالی نمی گوید ماست من ترش است!] ... حتا اگر ... پیوند [لینک] مربوطه در وضعیتی است که شما مهاری روی درونمایه ی تارنگاشت خود ندارید!»٢ (برجسته نمایی ها و افزوده های درون [ ] از ب. الف. بزرگمهر)

آرش آن به زبان ساده تر این است که در هر صورت، چه تارنگاشت شما کنش و واکنشی بسنده با کاربران داشته باشد یا نه، ما ترافیک آن را برای شما فراهم می کنیم! می دانید که در «باختر زمین»، همه چیز باید در لفافه ی دیپلماسی پوشیده شود؛ وگرنه، به زبانزد زیبای خودمان: «کار دستِ صاحب بچه خواهد داد!»

در اینجا به این نکته ی مهم که چگونه آدم هایی و با چه گرایش های سیاسی یا غیر سیاسی به این یا آن تارنگاشت سر می زنند، نپرداخته ام؛ ولی، به هر رو می پندارم که جُستار در میان نهاده شده، رویهمرفته روشن و ساده باشد:
ـ برای نمونه هایی چون من، ساده است؛ زیرا با کاربرد چنین روش هایی، نخست و پیش از هر کس دیگر، کلاه سرِ خود خواهیم گذاشت! ما نیازی به آمار ساختگی نداریم و نمی خواهیم آمار پشه٣ به رُخ دیگران بکشیم؛
ـ برای آن ها نیز ساده است:
مردم فریبی، بازار گرمکنی برای جلب مشتری از هر رقم، چپ نمایی و همزمان توده ستیزی هرچه بیش تر و پربارتر، زمینه سازی برای باز نمودن دکان های دیگری چون «کلاس پالتاکی» و شاید ارزیابی چند و چون نیروی انقلابی و شناسایی کنشگران هرچه بیش تر درون ایران برای اربابانی که زمینه ی «وحدت ملی» با «شیطان بزرگ» را فراهم می کنند؟!     

ب. الف. بزرگمهر    ١٣ آذر ماه ١٣٩١  

پانوشت:

١ ـ «توضیحی درخور، گرچه نارسا، درباره ی ترفندهای آمارگیری برخی از تارنگاشت ها»، ب. الف. بزرگمهر، نهم مهر ماه ١٣٩١

٢ ـ
No Matter what you are selling - Hit-Booster will send targeted visitors to your website!
Within 15 minutes you will have your own website traffic generator that will bring in an ever increasing amount of hits to your websites! Automatically!
This software is perfect for bringing real traffic to your site... even if... it's an affiliate link where you have no control over the website content!

توضیح افزوده از سوی ب. الف. بزرگمهر:
Affiliate link:
In affiliate programs, it's a special URL that contains the ID or username of the affiliate. This URL is used by the advertiser to track all traffic the affiliate sends to the advertiser's site as a part of the affiliate program.

٣ ـ آمار پشه، ب. الف. بزرگمهر، ٨ اسفند ١٣٨٧

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!