«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۳ دی ۲۳, سه‌شنبه

اخم نکن مبارک! بخت با تو یار بود مبارک! مبارک است، مبارک!

به مناسبت از میان برداشته شدن حکم زندان حُسنی مبارک از سوی دادگاه عالی مصر

سگرمه هایت را واکن مبارک! می دانیم برایت سخت ناگوار است که در قفس جانوران گوشتخوار به دادگاه آورده شوی. بیگمان کینه های فراوانی از بدررفتاری های این و آن نیز در دل گرفته ای. چهره ی دژمت چنین فریاد می زند؛ ولی بد هم که نگذشته است. همه ی دوران زندان را در بیمارستانی نظامی سپری کرده ای و آب و نانت نیز همواره آماده بوده است. شاید هم ترا بیمار روانی پنداشته بودند که همه ی این سال ها فرمانروایی ات گناهی نداشته ای و آن تبهکاری ها کار تو نبوده است؛ اهریمن یا بزبان تو همانا شیطان در کالبدت رفته بود و آن کارها همگی از او سر می زد! بیچاره اهریمن که همه ی این ها را به گردن می گیرد و به نیرنگبازی های تو و آن های دیگری چون تو پوزخند می زند.

آن رهبر از ماه آمده ی ما نیز که همگی وی را فرشته ای آسمانی می پنداشتند، گویا بسان تو و «ریش الدین ابوالمحاسن» کنونی، کینه جو بود. اینگونه که می گویند، هنگامی که پس از سال ها به خاک ایران گام نهاد، یکی از نخستین پرسش هایش درباره ی پاسبانی بود که هنگام دستگیری اش در سال ۱۳۴۱ کشیده ای به گوش وی نواخته بود. بخت با آن پاسبان یار بود که یکی دو سالی پیش از انقلاب، جان بجان آفرین سپرده بود؛ وگرنه، روشن نبود چگونه به آن جهان رهسپار می شد.

اکنون، تو نیز چندان سخت نگیر! سر و ته آن بزهکاری برجای مانده و پول هایی که کش رفته ای را نیز سر هم می آورند و آنگاه پاک و بی هیچ پیشینه ی ناگواری به بهشت رهسپار خواهی شد. خداوند نیز چون اهریمن، همه ی این ها را درمی یابد و از جانوری که به دست مبارک خویش از گل کوزه گری آفریده و از دَم فرخنده ی خویش در بینی اش فوت کرده تا روانی خداوندی یابد، چشمی بیش از این ندارد؛ هرچه باشد، دَمِ خود اوست و آن اهریمن بیچاره را نیز خود وی آفریده تا جای پای فراری برای تو و آن دیگران فراهم باشد. بخت با تو یار بود مبارک!
   
سرا پا حُسن و جمالی مبارک! اخم نکن مبارک! مبارک است، مبارک!

ب. الف. بزرگمهر    ۲۳ دی ماه ۱۳۹۳

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!