«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۵ دی ۲۲, چهارشنبه

هیچ حساب و کتابی در کارشان نیست!

به دو گزارش کم و بیش کوتاه شده ی زیر، درباره ی بازجویی های پلیس اسرائیل از «ناتان یابو» اندکی باریک شوید! اینگونه که پیداست، دست های «یابو» نیز به اندازه ی پاهایش در انجام برخی کارها تواناست!*

تا اینجای کار که هنوز روشن نیست تا کی پی گرفته شود و به کجا بینجامد، روشن شده «یابو» که به سیگار برگ و شامپاین دلبستگی ویژه ای دارد، ناچار شده دستش را برای دریافت پیشکشی هایی رویهمرفته به ارزش یکصد و ده هزار دلار به سوی دو تن از "دوستان" خود دراز کند؛ چه می توان گفت؟ کار دل است! یا آنگونه که آخوندهای خودمان به عربی بلغور می کنند: «نَفسِ اَماره» اش گُل کرده، گولش زده و کار دستش داده است.

با این همه، یکصد و ده هزار دلار کجا و +۹۵ میلیارد دلار کجا؟! باید خدا را صدهزار بار سپاس گفت که «یابو»ی ما با آنکه دستی دراز دارد؛ الحمدلله، انشاء الله، کژ نیست. هر آنچه هست نیز زیر سرِ پیرامونیان وی است که از بس دلواپسند، گاهی دست به کارهای ناشایست می زنند و همه ی آن ها هم به پای وی نهاده می شود! بحمدلله، الله نیز که کلّه خری به تمام معنی است و در آن هنگام با خود نیندیشیده که همه جای زمین چون بیابان های عربستان گرم و سوزان نیست، نوشیدنِ شراب و شامپاین و این ها را به پیروانش حرام کرده و هر کس که دست از پا خطا کند را با تازیانه و داغ و درفش پاسخ می دهد تا آن جهان خود را به این مفتی از دست ندهند. بنابراین، در این باره نیز جایی برای بدگمانی نمی ماند؛ الحمدلله، «یابو»ی ما سیگار برگ را هم نمی شناسد یا بهتر است بگویم: چنین می انگاریم؛ زیرا سیگار برگ با ساده زیستی جور درنمی آید. حُسن اخلاق وی نیز چنان است که تاکنون، گره کارهای ناشایست را برادرانه و با پرده پوشی شایسته و بایسته گشوده و جز موردهایی جداگانه، رویهمرفته نگذاشته است آب از آب تکان بخورد و آبروی برادری دینی پایمال شود؛ برخلاف آنجا که هیچ برادری و این ها در کار نیست. تا هر چیز کوچکی پیش می آید، کار به رسانه ها می کشد؛ آبروی همدیگر را می برند و کار را اندکی هم شده، کش نمی دهند تا آب ها از آسیاب بیفتد و جامعه دچار تنش نشود. همین نمونه را ببینید! تنها بدرازای کمی بیش از یک هفته، آبرویی برای آن «یابو» برجای نگذاشتند؛ آنهم تنها برای چند سیگار ناقابل از جنس برگ! البته می دانید که ماجرای شامپاین و این ها چیز دیگری است. برای آن هم نمی بایستی آبروریزی کنند؛ دست ِ بالا، هفتاد هشتاد تازیانه به کون و کپلش می زدند تا فرمان الله جاری شود.

بیچاره «یابو»! تنها برای چند برگ سیگار برگ و اندکی ناپرهیزی با آب شنگولی؟! خدا را خوش نمی آید ... هیچ حساب و کتابی در کارشان نیست!

ب. الف. بزرگمهر   ۲۲ دی ماه ۱۳۹۵  

* در اینجا از اینکه ناچار شده ام، پاهای جلویی «یابو» که جانوری چهارپاست را دست بینگارم از همگی پوزش می خواهم.

***

رسانه‌های اسرائیلی یکشنبه دوازدهم دی گزارش داده‌اند، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور در مظان اتهام دریافت برخی «مزایای مالی» قرار گرفته و «به‌زودی» از سوی پلیس مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش‌ها، فرماندهان پلیس اسرائیل در روزهای گذشته به دادستان مراجعه کرده و گفتند، مطالبی که در گفت‌وگوهای بازجویان با شماری از افراد نزدیک به نتانیاهو شنیده‌اند، لزوم تحقیق از خود او را هم ضروری کرده است.

این گزارش‌ها مدعی است، نتانیاهو از ناحیه ارتباطات نزدیک و دیرینه خود با دو بازرگان مشهور ممکن است از برخی «امتیازها» برخوردار شده باشد.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای لاودر چند هفته پیش در روزی که برای شرکت در خاکسپاری شیمون پرز حضور یافته بود، بلافاصله بعد از این مراسم، برای پاسخگویی به پرسش‌های بازجویان پلیس به مقر پلیس دعوت شد.

گزارش رسانه‌های اسرائیل می‌گوید، آقای لاودر حضور در مقر پلیس را تایید کرده و گفته است، با «طیب خاطر» به خواسته پلیس گردن نهاده است.

بنیامین نتانیاهو جمعه دهم دی گفته بود، «چیزی به‌دست نمی‌آورند چون چیزی وجود ندارد و هیچ پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود.»

برگرفته از گزارش «نتانیاهو به اتهام ”فساد مالی“ مورد بازجویی قرار می‌گیرد»، تارنگاشت وابسته به وزارت امور خارجی یانکی ها: «رادیو فردا»، ۱۲ دی ماه ۱۳۹۵

***

رسانه‌های اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که در یک پرونده ممکن است آقای نتانیاهو حدود یکصد و ده هزار دلار از دوست خود سیگار برگ و شامپاین هدیه گرفته باشد

همزمان با اعلامیه پلیس اسرائیل در مورد سومین دور بازجویی از نخست وزیر این کشور، رسانه‌های اسرائیل جزییات بیشتری از مسائلی را که بخاطر آن بنیامین نتانیاهو بازجویی می‌شود، منتشر کرده‌اند.

پلیس اسرائیل خبر داده است، تحقیقات در چارچوب اخطار قضایی از آقای نتانیاهو در «یکی از روزهای آینده» انجام می‌شود.

هفته گذشته دو دور بازجویی از نخست وزیر اسرائیل در مورد دو قضیه جداگانه از سوی تیم کارآگاهان ویژه پلیس اسرائیل انجام شده بود.

سرپرست تیم بازجویی از نخست وزیر اسرائیل را یک فرمانده پلیس مبارزه با فساد که از یهودیان ایرانی‌زاده به نام کوروش برنور است، بر عهده دارد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، هدایای شخصی که یک تاجر خارجی به نام آرتور میلچن به نتانیاهو داده، موضوع یکی از پرونده‌ها است، که رسانه‌های اسرائیل از آن با عنوان «پرونده هزار» نام برده‌اند.

در «پرونده هزار» نتانیاهو در مظان این گمانه زنی قرار گرفته که در طول چند سال، بسته‌های سیگار برگ مرغوب از نوع «کوهیبا» همراه با بطری‌های شامپاین اعلاء از آقای میلچن دریافت کرده است.

رسانه‌های اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که در «پرونده هزار» ممکن است آقای نتانیاهو حدود یکصد و ده هزار دلار از دوست خود سیگار برگ و شامپاین هدیه گرفته باشد.

موضوع مهم دیگری که نتانیاهو برای آن مورد بازجویی قرار گرفته، با نام «پرونده دو هزار»، شامل نوار گفت‌و‌گوهای او با آقای نونی موزس صاحب امتیاز، مالک و مدیر مسئول روزنامه پرتیراژ اسرائیلی یدیعوت آخرونوت است.

گفت‌و‌گوهایی که قرار بوده میان نتانیاهو با موزس «محرمانه» بماند، به این دلیل افشا شده که نتانیاهو به هری ارو مدیر کل پیشین دفتر نخست وزیری دستور داده بود که این گفت‌و‌گو‌ها را ضبط کند.

آقای هری ارو چند ماه پیش از سوی پلیس بازجویی شده بود و صدای گفت‌و‌گوهای محرمانه میان نتانیاهو با موزس در کامپیو‌تر ارو بدست پلیس کشور افتاده است.

روزنامه هاآرتص و شبکه دوم تلویزیون اسرائیل چهارشنبه بیست و دوم دی خبر داده‌اند، در ملاقات‌های نتانیاهو با موزس، نخست وزیر اسرائیل به موزس می‌گوید که یدیعوت آخرونوت و رسانه‌های وابسته به آن باید انتقاد از او و دولتش را کم کنند.

بر اساس این گزارش‌ها، نتانیاهو به موزس می‌گوید، اگر یدیعوت آخرونوت شعله انتقاد را کم کند، او که بر شلدون ادلسون صاحب روزنامه «اسرائیل هیوم» تسلط دارد، توصیه می‌کند که «اسرائیل هیوم» مجله هفتگی سیاسی آخر هفته خود را باطل کند تا این روزنامه رقیب یدیعوت آخرونوت، لطمه بخورد.

به نوشته هاآرتص و شبکه دوم تلویزیون اسرائیل، آقای موزس به نخست وزیر پاسخ داده که اگر این کار انجام شود، او مطالب یدیعوت آخرونوت و رسانه‌های وابسته را به سویی هدایت خواهد کرد که نخست وزیری نتانیاهو «تا هر زمان که او بخواهد، ادامه یابد».

بنیامین نتانیاهو از زمانی که این مسائل رسانه‌ای شده است، ابراز «اطمینان» کرده که مرتکب خطایی نشده است. وی جمله «چیزی نمی‌شود؛ چون چیزی وجود ندارد» را پیوسته تکرار می‌کند.

اما فشار منتقدین، شامل اپوزیسیون و رسانه‌های مخالف نتانیاهو بر دولت حاکم، برای اینکه نتانیاهو باید در همین مرحله کناره گیری کند تا به اتهامات مطرح شده پاسخ دهد، شدت گرفته است.

اسحاق هرتسوگ و زیپی لیونی از رهبران اپوزیسیون گفته‌اند، نتانیاهو باید فورا وزارت ارتباطات را که خود وزیر آن است، به فرد دیگری بسپارد زیرا دخالت‌هایش نشان می‌دهد که می‌خواهد بر رسانه‌های عمده کشور مسلط شود.

پلیس اسرائیل هنوز نگفته است که بازجویی‌ها از نتانیاهو چه زمان پایان می‌گیرد.

آویخای مندل بلیت دادستان اسرائیل با انجام بازجویی‌ها از نتانیاهو موافقت کرده اما هنوز در مورد اینکه این تحقیقات به مطرح شدن اتهام رسمی علیه نتانیاهو منجر شود، نظری نداده است.

فضای سیاسی اسرائیل بشدت تحت تاثیر این بازجویی‌ها از نتانیاهو قرار گرفته و او سفر به مجمع جهانی اقتصادی در داووس سوییس را نیز لغو کرده است.

برگرفته از گزارش «انتشار جزییات بیشتری از پرونده اتهامات نتانیاهو»، تارنگاشت وابسته به وزارت امور خارجی یانکی ها: «رادیو فردا»،  ۲۲ دی ماه ۱۳۹۵  

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!