«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۵ آبان ۱۹, چهارشنبه

مردک دَبَنگ راست می گوید؛ این هم گواه آن! ـ بازانتشار

«باید هوشیار باشیم که فریب نخوریم و بستر ارتباطات علمی به دریچه‌ای برای نفوذ امنیتی تبدیل نشود، زیرا دشمن از هر وسیله‌ای از جمله ارتباطات علمی برای نفوذ استفاده می‌کند و این در گذشته اتفاق افتاده است و اکنون نیز در مواردی دیده می‌شود.»۱ 

مردک دَبَنگ راست می گوید؛ این هم گواه آن:
با همین «بیوبوت» ها «نشانه های خدا» را نیز باردار خواهند نمود!۲ 

شما «امامزاده بیژن» بسازید! آن ها «امامزاده با ژِن» می سازند و به سوی نابدترتان روانه خواهند کرد!

ب. الف. بزرگمهر دهم تیر ماه ۱۳۹۵

http://www.behzadbozorgmehr.com/2016/06/blog-post_751.html 

***

ساخت «روبوت اسپرمی» با توانایی رهنمونی از راه دور 

محققان توانسته‌اند اسپرم را به مثابه موتوری هدایت‌شونده به کار بگیرند. این «بیوبوت اسپرمی» می‌تواند روش‌های تازه‌ای را در مبارزه با سرطان، رساندن دارو به یک بافت خاص یا بارور کردن هدایت شده تخمک، پیش روی انسان بگذارد.

«بیوبوت» به سلول‌ها یا باکتری‌هایی گفته می‌شود که برای یک کارکرد خاص برنامه ریزی شده باشند.

محققان «انستیتوی دانش‌های جامع نانو» در درسدن آلمان، اسپرم گاو را در ظرفی دربردارنده ی لوله‌های فلزی (تیتان و آهن) به طول ۵۰ و به قطر ۵ تا ۸ میکرون قرار دادند.

یک سر این لوله‌ها باریک‌تر از سر دیگر بود؛ بنابراین، هنگامی که اسپرم‌ها شناکنان وارد آنها می شدند، سرشان داخل لوله‌ها گیر می‌افتاد؛ اما دُمشان بیرون لوله می‌ماند.

دم اسپرم تنها می‌تواند اسپرم را به سمت جلو براند؛ بنابراین، حرکت دم اسپرم مانند ملخ هواپیما این «بیوبوت» را به جلو می‌راند. 

پژوهشگران توانسته‌اند اسپرم را بسان موتوری هدایت‌شونده به کار گیرند. این «بیوبوت اسپرمی» می‌تواند روش‌های تازه‌ای را در پیکار با سرطان، رساندن دارو به یک بافت ویژه یا بارور کردن راهنمایی شده ی تخمک، پیش روی انسان بگذارد.

 پژوهشگران برای رهنمونی این «بیوبوت» از میدان مغناطیسی سود بردند؛ همانگونه که عقربه ی قطب‌نما آهن ربا را دنبال می‌کند، لوله‌های فلزی هم به سوی آهن‌ربا کشیده می‌شدند و دم اسپرم هم نیروی جنبشی را پدید می آورد.

به گفته ی الیور اشمیت، سرپرست این گروه پژوهشی، اسپرم گزینه بسیار دلخواهی است؛ چون برای بافت‌های بدن بی زیان است؛ به منبع انرژی بیرونی نیاز ندارد و می تواند در مایعات پرچگالی شنا کرده، راه خود را باز کند.

نتایج این پژوهش در گاهنامه ی «مواد پیشرفته» درج شده و در آن از کارکردهای احتمالی این موتور اسپرمی سخن به میان آمده است.

این «بیوبوت» می‌تواند برای تراوش در برخی بافتهای بدن، مانند مته کار کند یا اینکه می‌تواند دارو جابجا کند و آن را دقیقا به سلول‌های آماج برساند یا می‌توان آن ها را برای بارور کردن به سوی تخمک رهنمون شد.

رهنمونی سلول های شناور و جنبشی در مایعات، کاری بسیار دشوار است و تاکنون، پژوهشگران با بهر برداری از شیب چگالی یا میدان مغناطیسی توانسته بودند دسته‌ای از سلول‌ها را در سوی مورد نظر خود به جنبش در آورند. ولی با این روش می‌توان حتا یک اسپرم را از راه دور رهنمون و مهار کرد. 

پی نوشت: 

۱ ـ برگرفته از «دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب»:
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=33412 

۲ ـ برگرفته از «بی بی سی»، ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۲ ، (با ویرایش و پارسی نویسی درخور از سوی اینجانب؛ عنوان و زیرعنوان از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر)

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!