«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۵ آبان ۲۱, جمعه

دانستنی هایی سودمند درباره ی تنی چند از رییس جمهورهای «یانکی»

چند مورد زیر را از نوشتاری با برنام «از جرج واشینگتن تا باراک اوباما؛ رکوردهای روسای جمهوری آمریکا»، درج شده در تارنگاشت وابسته به وزارت امور خارجی «یانکی» ها به تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۵ برگرفته، ویراسته و آنگونه که بگمانم سزاوارتر می آمد، در برخی جاها بازنویسی نموده ام.

کدام رییس جمهوری برای نخستین بار در برابر بیم برکناری قرار گرفت؟

«اندرو جانسون»: هفدهمین رییس جمهوری «ایالات متحد» روز ۲۴ نوامبر ۱۸۶۸ از سوی مجلس نمایندگان برکنار شد؛ ولی «مجلس سنا» وی را پایور نمود. دومین رییس جمهوری «ایالات متحد» که در برابر دادرسی برای برکناری قرار گرفت، «بیل کلینتون» بود. وی به شَوَندِ «گواهی دروغ و کوشش برای پنهان کردنِ ماجرای مونیکا لوینسکی» در سال ۱۹۹۸در برابر یک رسوایی بزرگ بود که در رای گیری فرجامینِ «کنگره»، کمینه آرای بایسته (دو سوم آرا) بدست نیامد و از برکناری رهایی یافت.

کدام رییس جمهوری، نخستین بار سوار لیموزین شد و «پیشکش» از آسمان رسیده از آنِ چه کسی بود؟

«فرانکلین دلانو روزولت»: سرویس‌های امنیتی «ایالات متحد» به خودرویی نیاز داشتند که رییس جمهوری روزولت را به کنگره ببرد تا درباره ی یورش ژاپنی‌ها در هفتم دسامبر ۱۹۴۱ به پایگاه نظامی «ایالات متحد» در «پرل هاربر» در ایالت هاوایی سخنرانی کند. خودرو می بایستی ضد گلوله می بود؛ زیرا نگرانی از یورش به جان رییس جمهوری بالا گرفته بود. از بخت خوش، «اف.بی.آی» به یاد آورد که یک لیموزین ضد گلوله را چند سال پیش از رییس «باند مافیا»: «اَل کاپون»، توقیف و در وزارت خزانه داری مصادره کرده است؛ لیموزین، بی درنگ بیرون کشیده و رنگ و روغن زده شد تا روزولت را به کنگره ببرد.

کدام رییس جمهور از همه لجبازتر بود؟

هشت رییس جمهوری «ایالات متحد» در حالی که در این جایگاه بودند، درگذشتند:
«زاکری تایلور»، «آبراهام لینکلن»، «جیمز گارفیلد»، «ویلیام مک کینلی»، «وارن هاردینک»، «فرانکلین دلانو روزولت»، «جان اف کندی» (که کشته شد)؛ ولی «ویلیام هریسون» از همه شوربخت تر بود. تنها ۳۱ روز پس از اینکه به ریاست جمهوری رسید و هنوز همه جای «کاخ سپید» را ندیده بود، درگذشت. او در مراسم ادای سوگند با وجود سرمای سخت هوای ماه مارس ۱۸۴۱ نپذیرفت پالتویی سنگین و گرم بپوشد و لج کرد که سخنرانی ۸۴۴۴ واژه ای خود را در دو ساعت بگوید. سپس با مردم به پیاده رویِ روز ادای سوگند پرداخت. لج بازیش، جانش را گرفت؛ سرما خورد؛ ذات الریه گرفت و مُرد. معاونش، «جان تایلور» جانشین وی شد و همه ی دوره ریاست جمهوری اش، فرنام «عالیجناب الله بختکی» را به دوش کشید.

از کدام خرگاه بیشترین رییس جمهوری به «کاخ سپید» راه یافت؟

«دانشگاه هاروارد»: این دانشگاه پرآوازه در کمبریج ماساچوست، بیشترین روسای جمهوری «ایالات متحد» را در دوره ی دانشجویی‌شان به خود دیده است؛ هشت رییس جمهوری: «جان آدامس»، «جان کوینسی آدامس»، «تئودور روزولت»، «فرانکلین دلانو روزولت»، «راترفورد بیرجارد هیز»، «جان فیتزجرالد کندی«، «جرج دبلیو سی پسر» و «بَرک حسین اوباما».

کدام رییس جمهور از هوشی سرشار برخوردار بود؟

نخستین رییس جمهوری که سوگند ریاست جمهوری را به یاری یک بانوی قاضی ارشد، «سارا تی یوز»، ادا کرد، «لیندُن جانسون» رییس جمهوری سی و ششم بود که پس از کشته شدن «کِنِدی»، رییس جمهور شد. این یکی به اندازه ای خِنگ بود که خبرنگاران و روزنامه نگاران، درباره اش به شوخی می گفتند:
او نمی تواند همزمان با دیدن بازی فوتبال (آمریکایی)، آدامس بجود!

ب. الف. بزرگمهر     ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۵

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!