«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ آذر ۳, جمعه

دود جنگ به چشم همه ی مردم منطقه خواهد رفت!

در صورت آغاز جنگ، حاکمیت مافیایی ترکیه و مردم این کشور نیز از آن برکنار نخواهند ماند!

به گزارش زیر باریک شوید و چشمه ای از فریبکاری رسانه ای را ببینید. سخن بر سر استقرار سامانه ی موشک های «سازمان پیمان اتلانتیک شمالی» («ناتو») به نام «پاتریوت» در خاک کشور ترکیه است که به گفته ی کارشناسان نظامی و سیاسی روسی «می تواند بحرا‌ن‌ها و تنش‌های جدیدی را در منطقه دامن زند.»*

با آنکه حاکمیت مافیایی، نوکرسرشت و «کاسه ی داغ تر از آش» ترکیه به بهانه ی آنچه دفاع از مرزهای خود در برابر سوریه خوانده، به طور رسمی درخواست تحویل سامانه ی موشک‌های پاتریوت (موشک‌های ضد موشک) را از آن سازمان تبهکار نموده، گزارش وانمود می کند که بر سر فرماندهی عملیاتی این سامانه میان دولت ترکیه و «ناتو» گفتگو و ستیزه در جریان است و بگونه ای ضمنی بر مسوولیت حاکمیت ترکیه در زمینه ی بهره وری از این سامانه در شرایط یک جنگ احتمالی گسترده در منطقه سرپوش نهاده یا آن را کاهش می دهد. همه ی این ها در شرایطی است که دولت ترکیه بارها از سوی دولت سوریه به گفتگو درباره ی دشواری های پیش آمده ی دستپخت امپریالیست ها در منطقه که دولت مافیایی ترکیه از همان نخست در آن ها نقشی برانگیزاننده بر دوش داشته، فراخوانده شده است.

بنا بر گزارش زیر: «رجب طیب اردوغان برای جلب اطمینان ناتو گفته است که ترکیه از پدافند هوایی این سازمان تنها برای کاهش بحران استفاده خواهد کرد ...»* آنگونه که از گزارش برمی آید، درباره ی چگونگی بهره وری از چنین سامانه ی برای کاهش بحران (!)، نخست وزیر اسلام پناه ترکیه لال مانده و هیچ نگفته و نیز هیچکدام از خبرنگاران کم هوش یا باهوش نیز چیزی در این باره از وی نپرسیده اند!

گزارش، بگونه ای فریبکارانه، چنگ اندازی نیروهای سازمان تبهکار «ناتو» در منطقه را که گام به گام با استقرار نه تنها سامانه های موشکی و نظامی دیگر در خاک ترکیه که نیز باز شدن پای سربازان و نظامیان آن سازمان به این کشور ـ اکنون به بهانه ی بهره وری از این سامانه ـ پر رنگ تر می شود، «کاهش بحران» جا می زند که گویا به همین انگیزه «آلمان بر آن تاکید دارد و از شروط مجهز کردن ترکیه به «پاتریوت» می‌دانند.»* گرچه، دُم خروس چنین نقش بازی هایی در همین گزارش، بروشنی بیرون می زند:
«پس از درخواست رسمی ترکیه برای استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در مرز سوریه، وزیر خارجه آلمان موافقت خود را با این درخواست اعلام کرد ...»

به اینگونه "انسانگرایی" که همزمان با زمینه سازی جنگی فراگیر از کاهش بحران سخن می راند، چه نامی می توان داد؟! من، آن را «انسانگرایی موشکی» نام می نهم! ولی، با همه ی نیرنگبازی هایی که در گوشه و کناره های دیگر این نوشتار بکار رفته تا آماج اصلی استقرار این موشک ها را بپوشاند، روشن و آشکار است که این زمینه سازی ها نه آنگونه که ادعا شده برای سوریه که برای جنگ احتمالی امپریالیستی آینده با ایران و گسترش آن به روسیه و آسیای میانه و چین، انجام شده و می شود؛ درست از همین رو، بجا و منطقی است که به حاکمیت مافیایی ـ اسلامی ترکیه (و هر کشور دیگری در منطقه) هشدار داده شود که هرگونه یورشی از خاک آن کشور و هرگونه همکاری و همیاری با نیروهای چنگ انداز به هر بهانه ای که باشد از چشم حاکمیت های آن کشور دیده شده و دود جنگ به چشم مردم آن کشور نیز خواهد رفت. این جُستار را باید رُک و پوست کنده در میان نهاد تا هرکس حساب کار خود را بداند!

ب. الف. بزرگمهر    سوم آذر ماه ١٣٩١

* «شلیک موشک‌های «پاتریوت» به فرمان ترکیه»، «دویچه وله»، ٢٢ نوامبر ٢٠١٢


||||||||||||||||||||||||||

شلیک موشک‌های «پاتریوت» به فرمان ترکیه

ترکیه از ناتو خواسته است که فرماندهی عملیات با سامانه پدافند دفاع موشکی از نوع «پاتریوت» را خود در دست داشته باشد؛ از محل استقرار این موشک‌ها گرفته تا زمان استفاده از آن‌ها.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هنوز تصمیم قطعی برای تحویل این موشک‌ها به ترکیه نگرفته است، با این حال دولت ترکیه به روشنی اعلام کرده است که کنترل این موشک‌ها باید در دست این کشور باشد.

حسین سلیک، سخنگوی حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه گفته است که در شرایط اضطراری باید ظرف چند ثانیه درباره شلیک موشک‌های «پاتریوت» تصمیم‌گیری شود و به همین دلیل نیز تشخیص زمان این کار باید بر عهده فرماندهان ارتش ترکیه باشد.

او هم‌چنین در تایید سخنان رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه گفت که این ترکیه است که محل استقرار این موشک‌ها را تعیین می‌کند.

ترکیه روز گذشته (چهارشنبه ۲۱ نوامبر/ ۱ آذر) به طور رسمی از ناتو درخواست تحویل موشک‌های پاتریوت (موشک‌های ضد موشک) را کرد. ترکیه می‌گوید می‌خواهد از مرزهایش در برابر حملات سوریه دفاع کند. در میان کشورهای عضو ناتو تنها این آلمان، هلند و آمریکا هستند که مجهز به چنین سیستمی هستند. آلمان به این درخواست چراغ سبز نشان داده است و پارلمان آلمان در ماه دسامبر در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دخالت یا دفاع؟

ترکیه تاکید می‌کند که هدفش تنها دفاع است و نه دخالت نظامی در سوریه. با این حال نحوه برخورد ترکیه در رابطه با شرایط دریافت این موشک‌ها ناتو را کمی دچار تردید کرده است. منابع داخلی ناتو می‌گویند که اساسا فرمان درباره شلیک موشک‌های «پاتریوت» همیشه توسط فرماندهی کل ناتو داده می‌شود و نه یکی از اعضای آن. در حال حاضر فرماندهی نیروهای ناتو در دست جیمز استاوریدیس، دریاسالار آمریکایی است.

در موارد معین واحد‌های تحت فرماندهی ناتو می‌توانند در صورت موافقت این سازمان با درخواست ترکیه از مرکز ناتو در رامشتاین تصمیم‌گیری کنند. هم‌چنین محل استقرار دو موشک‌ «پاتریوت» آلمان در ترکیه توسط فرماندهی کل ناتو و با مشاوره با مسئولان ترکیه تعیین خواهد شد.

قرار است در هفته آینده یک گروه از ناتو به ناحیه مرزی میان ترکیه و سوریه سفر کنند تا طرح عملیات، مکان استقرار و چگونگی استفاده از این موشک‌ها در مناطق مورد نیاز بریزند.

هنوز روشن نیست که چه تعداد از سربازان آلمانی باید برای اجرای این طرح به ترکیه اعزام شوند. ولی برای هر واحد سامانه پدافند موشکی از نوع «پاتریوت» به ۸۵ سرباز نیاز است. تاکنون سخن از اعزام دو گروه ۸۵ نفره از سربازان آلمانی به ترکیه شده است.

برای انتقال واستقرار این سیستم در مرز ترکیه و سوریه و مجموع فراهم آوردن امکانات لازم برای این کار احتمالا باید سربازان بیشتری به این کشور اعزام شوند. در مورد چگونگی انتقال این موشک‌ها نیز زمانی تصمیم‌گیری می‌شود که ناتو تاریخ نهایی این ماموریت را تعیین کرده باشد.

استقرار موشک‌های «پاتریوت» در جنوب شرقی آناتولی

رجب طیب اردوغان برای جلب اطمینان ناتو گفته است که ترکیه از پدافند هوایی این سازمان تنها برای کاهش بحران استفاده خواهد کرد و نه ایجاد یک حریم هوایی ممنوعه برای سوریه. اردوغان با انگشت گذاشتن بر این دو مورد در حقیقت به نکاتی اشاره کرده است که آلمان بر آن‌ها تاکید دارد و از شروط مجهز کردن ترکیه به «پاتریوت» می‌دانند.

پس از درخواست رسمی ترکیه برای استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در مرز سوریه، وزیر خارجه آلمان موافقت خود را با این درخواست اعلام کرد. تصمیم نهایی در این مورد محتاج رای مثبت اکثریت پارلمان آلمان است.

بنا به گزارش یک روزنامه ترکیه قرار است سامانه پدافند موشکی در منطقه مرزی سانلیورفا مستقر شود که ۱۷۰ کیلومتر از مرز ۹۰۰ کیلومتری دو کشور را تشکیل می‌دهد. شهر مرزی آقجاقلعه که اکتبر گذشته پنج نفر در آن شلیک توپخانه سوریه کشته شدند و شهر جیلانپینار که هفته گذشته شمار بسیاری در آن در حمله هوایی سوریه زخمی شدند، هردو در این استان هستند.

هشدار روسیه

روسیه به استقرار موشک‌های «پاتریوت» در خاک ترکیه انتقاد می‌کند و می‌گوید که این کار می‌تواند بحرا‌ن‌ها و تنش‌های جدیدی را در منطقه دامن زند. سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس در این باره گفت:
«منطقه مرزی در این ناحیه دائما ناآرام‌تر می‌شود. جامعه جهانی بهتر است به جای اقدام نظامی به فکر یک راه حل سیاسی باشد.»

روسیه یکی از متحدان نزدیک سوریه و عمده کشوری است که به سوریه سلاح ارسال می‌کند.

٢٢ نوامبر ٢٠١٢

برگرفته از «دویچه وله»

برجسته نمایی ها از ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!