«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۴ شهریور ۱۴, شنبه

«الاغ دهخدا» هم از هوش و بینشی بیش تر از وی برخوردار است!

کار را بجایی رسانده اند که هر کون دریده ای زبان به تهدید ایران بگشاید!

به گزارش زیر از رسانه ی وابسته به وزارت امور حارجی «یانکی» ها که به یادداشتی منتشر شده از سوی «وزیر جنگ» آن کشور پرداخته، اندکی باریک شوید! دو نکته ی برجسته دربردارد:
الف. با توافق ننگین و فراقانونی انجام پذیرفته زیر برنام «هسته ای»، گزینه نظامی نه تنها محدودیتی برای «یانکی» ها در بهره برداری از زور پدید نیاورده که بختِ کاربرد آن هم اکنون و در آینده را افزایش داده است؛ و
ب. به سیاست های راهبردی (تاکتیکی) و دوربردی (استراتژیک) «یانکی» ها در منطقه ای بزرگ از جهان یاری رسانده و گره دشوارِ کار را تا اندازه ای بسیار گشوده است.

بویژه، بخشی از یادداشت وزیر جنگ که با دریدگی هرچه آشکارتر، کشورمان ـ و نه رژیم تبهکارِ سرافکنده و تن به خواری داده ی انباشته از مزدوران دو یا چندملیتی اسلام پیشگان فرمانروا بر ایران! ـ را تهدید به کاربرد نیروی نظامی نموده، چشمگیر و شایان درنگ است:
«... در حالی که این توافق بیم دستیابی ایران به جنگ ابزار هسته‌ای را از میان می‌برد، تاثیری بر کنش ‌های ویرانگر ایران در منطقه نخواهد داشت؛ ولی از آنجا که این توافق، محدودیت نظامی برای آمریکا پدید نمی آورد، مانعی برای راهبرد استراتژیک آمریکا در منطقه یا اقدامات مهم نظامی ما برای پشتیبانی از دوستان در خاورمیانه و مهار کنش ‌های بی‌ثبات کننده نخواهد بود.»۱

این گفته ها بگونه ای فشرده، بخش بزرگی از سیاست های راهبردی و دوربردی «یانکی» ها برای آینده را آشکار نموده و نشان می دهد که زورگیری و چماق چنگ اندازی نظامی به بهانه هایی دیگر چون پشتیبانی رژیم تبهکار از جنبش های منطقه که دروغی بیشرمانه بیش نیست و دامن زدن به آتش جنگ های فرقه ای کنونی بر بنیاد بهره برداری های نابجا و پلید از کیش اسلام و آیین های گوناگون آن در منطقه، همچنان پی گرفته خواهد شد. این گفته ها، همچنین کوته بینی رژیم اسلام پیشگان در ایران که بر بنیاد آن، مزدوران دو یا چندملیتی انگلیسی و «یانکی» تمرگیده بر جایگاه های کلیدی حاکمیت و بویژه دولت نامور به «زهدان اجاره ای» توانستند نقشه های امپریالیست ها را بهتر پیش برده و کشورمان را گامی دیگر به سوی نابودی بکشانند را یکبار دیگر به نمایش می گذارد. آن رهبر بیشرم و نابکار در یکی از سخنرانی های چون همیشه بیمایه اش با بهانه جویی برای چگونگی تن دادن به چنان شکست ننگین و ورشکستگی همه سویه ی پیامد قراردادهایی همچنان در بخشی پوشیده و با به گردن دیگران افکندن آن چون همیشه از آن میان، گفته بود:
«یکی از محترمینِ منطقه، آمد اینجا با من ملاقات کرد، گفت که رییس‌جمهور آمریکا با او تماس گرفته و از او خواهش کرده و گفته است که ما می خواهیم مساله‌ی هسته‌ای را با ایران حلّ ‌و فصل کنیم و تحریم ها را هم می خواهیم برداریم.... گفت حالا امتحان کنید؛ گفتیم خیلی خب! این دفعه هم امتحان می کنیم؛ مذاکرات اینجوری شروع شد؛ ما هم توکل کردیم، وارد مذاکره شدیم!»۲ (برجسته نمایی از آنِ من است. ب. الف. بزرگمهر) و به این ترتیب، یکبار دیگر نشان داد که «الاغ دهخدا»۳ هم از هوش و بینشی بیش تر از وی برخوردار است.

ب. الف. بزرگمهر ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۴

پی نوشت:

۱ ـ «گزینه نظامی علیه ایران تحت تاثیر توافق اتمی موثر‌تر خواهد بود»، ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۴، تارنگاشت وابسته به وزارت امور خارجی «یانکی» ها: «رادیو فردا»
 http://www.radiofarda.com/content/o2-ashton-iran-military-option/27227167.html

۲ ـ در تارنگاشت «رهبر مُعَظّم»، برخی جاهای سخنرانی وی را اندکی پس و پیش نموده و به پندار خود گواهمندترش نموده اند:
«این مذاکراتی که در واقع فراتر از مذاکرات ما با پنج به علاوه‌ی یک است؛ مذاکره‌ی با آمریکایی‌ها است. متقاضیِ این مذاکرات آمریکایی‌ها بودند. مربوط به زمان دولت دهم هم هست. قبل از آمدن این دولت این مذاکرات شروع شد. آنها درخواست کردند، واسطه‌ای قرار دادند و یکی از محترمینِ منطقه، آمد اینجا با من ملاقات کرد، گفت که رئیس‌جمهور آمریکا با او تماس گرفته و از او خواهش کرده و گفته است که ما میخواهیم مسئله‌ی هسته‌ای را با ایران حلّ‌وفصل کنیم و تحریمها را هم میخواهیم برداریم. دو نقطه‌ی اساسی در حرف او وجود داشت: یکی اینکه گفت ما ایران را به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای خواهیم شناخت؛ دوّم اینکه گفت ما تحریمها را در ظرف شش‌ماه بتدریج برمیداریم. بیایید بنشینید مذاکره کنید، این کار انجام بگیرد. من به آن واسطه‌ی محترم گفتم که ما به آمریکایی‌ها اطمینانی نداریم، به حرف اینها اطمینانی نیست. گفت حالا امتحان کنید؛ گفتیم خیلی خب، این دفعه هم امتحان میکنیم. مذاکرات این‌جوری شروع شد.
...
... ما هم با این منطق، توکّل کردیم و وارد مذاکره شدیم.»
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=30069

۳ ـ «الاغ هم دو بار دستش به یک چاله نمی رود »، «امثال و حِکَم» علی اکبر دهخدا:
«یک بار شکست خوردن یا سر به سنگ آمدن در موردی ویژه، برای پند گرفتن آدمی بس است؛ به هر اندازه که نابخرد (کم عقل) و ناهوشمند باشد.»، زنده یاد احمد شاملو، کتاب کوچه، حرف الف، دفتر سوم (با اندک ویرایش و پارسی نویسی درخور از سوی اینجانب: ب. الف. بزرگمهر)

***

گزینه نظامی علیه ایران تحت تاثیر توافق اتمی موثر‌تر خواهد بود

اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا، در یادداشتی که روز جمعه چهارم سپتامبر در روزنامه «یو اس تودی» منتشر کرد، با دفاع از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران گفته است، این توافق باعث می‌شود که هر گونه گزینه نظامی احتمالی علیه تهران موثر‌تر باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است که توافق هسته‌ای با ایران نتایج پایداری در پی خواهد داشت.

با این حال آقای کار‌تر تصریح کرده است:
گزینه نظامی (علیه ایران) همچنان روی میز قرار دارد و چنانچه ضرورت استفاده از چنین گزینه‌ای پیش بیاید تحت تاثیر این توافق، چنین اقدامی موثر‌تر خواهد بود.

ایران و شش قدرت جهانی روز ۲۳ تیرماه در وین به توافقی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند. بر اساس این توافق که به برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده است، برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

کنگره آمریکا قرار است تا ۲۶ شهریور این توافق را مورد بررسی قرار دهد. اما جمهوریخواهان که اکثریت کنگره را در اختیار دارند، مخالف این توافق هستند.

اشتون کار‌تر  با این حال تاکید کرده است:
«امروز توافق با ایران فرصت حل یک تهدید بزرگ هسته‌ای را فراهم کرده است. بنابراین کنگره می‌بایست از این توافق حمایت کند، چرا که اجرای این توافق یک منبع مهم ریسک و بی‌ثباتی در منطقه حیاتی و پرآشوب را از بین می‌برد.»

وزیر دفاع آمریکا در این مطلب نوشته است:
«اجرای این توافق باعث می‌شود تمام مسیر‌های دستیابی ایران به بمب هسته‌ای بسته شود. در این صورت، اثر بلند مدت این توافق می‌تواند از یک حمله نظامی بیشتر نتیجه بدهد.»

آقای کار‌تر با این حال می‌گوید، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق نظامی، به بیش از یک حمله نظامی نیاز است.

وزیر دفاع آمریکا افزوده است:
«گزینه نظامی امروز واقعی است و به عنوان وزیردفاع مطمئن خواهم بود که در آینده نیز همچنان واقعی باقی خواهد ماند.»

وی اظهار داشت:
«در واقع، چشم انداز هرگونه گزینه و اقدام احتمالی نظامی، تحت این توافق موثر‌تر خواهد بود. ایران دارای برنامه هسته‌ای غیرنظامی متمرکز و کوچکتری خواهد بود، و راستی آزمایی‌ها از برنامه )هسته‌ای ایران) به ما اطلاعات بیشتری خواهد داد تا ما بر مبنای آن برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهیم.»

اشتون کار‌تر تصریح کرد:
«هیچ کس نمی‌گوید توافق هسته‌ای (با ایران) همه مسائل و مشکلات خاورمیانه را حل می‌کند. در حالی که این توافق خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را از بین می‌برد، تاثیری بر فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه نخواهد داشت. اما از آنجا که این توافق محدودیت نظامی برای آمریکا ایجاد نمی‌کند، بنابراین مانعی برای راهبرد استراتژیک آمریکا در منطقه یا اقدامات مهم نظامی ما برای حمایت از دوستان در خاورمیانه و مهار فعالیت‌های بی‌ثبات کننده نخواهد بود.»

کشورهای عرب منطقه حاشیه خلیج فارس از اقدامات ایران در منطقه ابراز نگرانی می کنند و در همین زمینه پادشاه عربستان به آمریکا سفر کرده است تا در خصوص این موضوع با باراک اوباما رایزنی کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس جمهور آمریکا قرار است به پادشاه عربستان اطمینان دهد که توافق اتمی با اقداماتی ضروری همراه خواهد بود که از «جاه‌طلبی‌های» ایران در منطقه جلوگیری می‌کند

این گزارش می‌افزاید که اگرچه مقام‌های سعودی پشتیبانی خود را از توافق اتمی قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند، اما آنها در عین حال نگران توانایی جامعه جهانی برای اجرایی کردن مفاد این توافق‌اند.

۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۴


بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم. برجسته نمایی های متن، همه جا از آنِ من است.   ب. الف. بزرگمهر 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!