«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۴ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

در ولایت امام زمان، هر کالایی ولی امر و مافیای ویژه ی خود را دارد! ـ بازانتشار

به تازگی فضای اقتصادی كشور، بحث گرانی‌ها و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، منجر به واكنش‌های فراوانی از سوی برخی نمایندگان مجلس شده است؛ واكنش‌هایی كه در سكوت دولت برای ارائه توضیحی شفاف، كار را به افشاگری رسانده است.

چندی است سخن از پشت پرده‌ها و اخباری به میان می‌آید كه مشخص می‌سازد علت برخی گرانی‌ها به ویژه بهای گوشت و مرغ چیست. در جایی كه دولت از ارائه توضیحی شفاف در چرایی گرانی‌ها و ناتوانی كنترل آنها طفره رفته یا شاید حتی خود از علت آنها بی‌خبر است، نمایندگان مجلس برخی از مسائلی را مطرح كرده‌اند كه در نوع خود جالب توجه است.

برای هر كالایی ‌ سلطانی وجود دارد
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران در خصوص وجود مافیا در واردات گوشت به «جوان» می‌گوید:
«متأسفانه برای هر كالایی در ایران مافیایی وجود دارد، از تكدی‌گری گرفته تا واردات نهاده‌ها و مرغ و گوشت!» 

سیروس روستا ضمن اظهار بی‌خبری از نام این واردكنندگان و انحصارگران، می‌افزاید:
«اتحادیه از نحوه واردات و اینكه توسط بخش دولتی یا خصوصی صورت می‌گیرد، اطلاعی ندارد و معلوم نیست كه وارد‌كنندگان وابسته به كدام جناح هستند؛ اما اخیراً دست به هر كالایی می‌گذاریم، از وجود شبكه پشت پرده‌ای مطلع می‌شویم.» 

مدیر عامل شركت پشتیبانی امور دام كه اخیراً با پاس دادن مشكلات به زمین تولید‌كنندگان و وزارت جهاد كشاورزی، تمام قد از عملكرد مجموعه خود و وزارت صنعت دفاع كرده است، وجود مافیا در واردات گوشت را تكذیب می‌كند. مصیب محمدیان شمالی كه در اظهار نظری كمبود نهاده‌ها را در گرانی قیمت گوشت و مرغ بی‌تاثیر دانسته و اعلام كرده بود كه مشكل جای دیگری است، در گفت‌و‌گو با «جوان» می‌گوید:
«محدودیتی برای واردات وجود ندارد، ما دست هر كسی را كه واردات انجام دهد، می‌بوسیم.» وی كه از نبود امانتداری رسانه‌ها انتقاد می‌كرد، از پاسخ به پرسش «جوان» در خصوص اظهارات اخیرش و دلایل دیگر گرانی مرغ و گوشت سكوت و ارتباط را قطع كرد. 

مافیا از زبان نمایندگان مجلس
نادر قاضی‌پور در گفتگو با یكی از رسانه‌ها، موضوعات جالبی را درباره سلطان واردات گوشت مطرح كرده است:
«هویت سلطان گوشت ایران برای همه كاملاً مشخص است. این فرد كسی است كه اكنون كنجاله‌هایش در كشتی و روی بندر است و اگر بخواهد، می‌تواند یك دقیقه‌ای همه این كنجاله‌ها را وارد كشور كند. این فرد كسی است كه بانك مركزی درباره او به بانك كشاورزی نامه نوشته است، مبنی بر اینكه این ۱۵ شركت كه وابسته به این شخص، همسر، پسر و دختر وی است، بدهی بانكی بالایی دارد و با این فرد معامله نكنید؛ اما باز هم با او معامله كردند». وی در بخشی دیگر از سخنانش گفته است:
«این مسئله (گرانی گوشت و مرغ) به تحریم ربطی ندارد. این وضعیت محصول شرایطی است كه با ایجاد انحصار برای یك نفر به وجود آمده است. این چه معنا دارد كه ۷۰ میلیون جمعیت ایران را فدای یك سرمایه‌دار كردند. این فرد سلطان گوشت ایران است، چون واردات نهاده‌های دامی در اختیار این فرد است و با تغییر قیمت نهاده‌ها بر روی قیمت گوشت تأثیر می‌گذارد.» 

دپوی ۹۶ هزار تن كالای اساسی و كنجاله در گمرك‌ 

قضیه گرانی گوشت و مرغ و سایر اجناس به همین‌ جا پایان نمی‌یابد. پیش ‌ از این ارسلان فتحی‌پور، پرده از موضوعی برداشت كه در وضعیت كنونی بسیار قابل توجه بود:
دپوی ۹۶ هزار تن كالای اساسی و كنجاله در گمرك! وی در این‌باره گفت:
«با وارد شدن ۹۶ هزار تن كالا در چهارچوب قانون به بازار، بازار آشفته را تنظیم می‌كند، اما برخی در درون كشور موانع درست می‌كنند. با عاملان دپوی ۹۶ هزار تن كالا در گمرك برخورد جدی خواهیم كرد ‌در این شرایط كه بهای كالاهای اساسی روزبه روز در حال افزایش است، نسبت به این شرایط بی‌توجه هستند. 

انحصار واردات در دست ۵ نفر 

همچنین میر‌قاسم مؤمنی، رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با بیان اینكه دست‌های پنهان اجازه ارزان شدن قیمت گوشت را نمی‌دهند، اشاره كرده كه انحصار در واردات این محصول توسط پنج نفر موجب گرانی گوشت شده است. 

با این گفته‌ها بخشی از مشكل گرانی در بازار مشخص می‌شود. انحصار و سودجویی عده‌ای به همراه قوانین سفت و سخت برای ترخیص كالا و محصولات از گمرك، اما نتیجه؟

چندی است، در همه موارد صحبت از دست پشت‌پرده و سلطان گرانی و سلطان رشوه و مانند آن می‌شود. از زمانی كه دولت صحبت از معرفی مفسدان اقتصادی در كشور كرده تا كنون، همه این مفسدان را شناخته‌اند، اما با نام مفسد، انحصارگر و سلطان. پرسش اساسی اینجاست كه فایده این همه افشاگری چه بوده؟ آیا در وضعیت اقتصادی افراد تأثیری داشته است یا خیر؟ آیا معرفی سلطان گوشت و مرغ و گندم و رشوه و. . . باعث شده كه این سلاطین از تخت پادشاهی خود به زیر كشیده شوند؟ 

جالب آنكه در این میان، وضعیت نه تنها بهبودی پیدا نمی‌كند بلكه راه توجیهی برای مسئولان باز می‌شود كه بنا بر آن، خود و عملكردشان را تبرئه كنند.

هر چند كه به گفته ارسلان فتحی‌پور قرار است پس از تعطیلات مجلس، مسوولان مربوط برای موضوع دپوی ۹۶ تن كالا در گمرك به كمیسیون اقتصادی فراخوانده شوند تا دلیل این «خودتحریمی‌ها» را در وضعیت كنونی كشور برای نمایندگان شرح دهند.

گزارشگر : بهناز قاسمی             ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۱

«روزنامه جوان» 

این گزارش بویژه در نشانه گذاری ها اندکی از سوی اینجانب ویرایش شده است. عنوان و برجسته نمایی های متن نیز از آنِ من است.     ب. الف. بزرگمهر

http://www.behzadbozorgmehr.com/2012/07/blog-post_18.html

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!