«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۳ اسفند ۱۳, چهارشنبه

چرا شهر باید فروخته شود و فضای تنفس از مردم گرفته شود؟!


سمینار «فروش شهر در روز روشن» دیروز با میزبانی بسیج دانشجویی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و با حضور «رحمت الله حافظی» عضو شورای شهر تهران، «محمود کاشانی» عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و «افشین پروین پور» مستندساز و کارشناس مدیریت شهری برگزار شد.

به گزارش «مسیرآنلاین» این سمینار که با استقبال دانشجویان روبرو شده بود به بررسی نحوه تامین مالی شهرداری ها پرداخت و سخنرانان به ابعاد مختلف مدیریت اشاره داشتند

محمود کاشانی در ابتدای صحبت خود با استناد به پیشینیه مدیریت شهری در تهران، بلدیه و قانون شهرداریها، هرگونه فروش تراکم را مغایر با قانون و عرف دانست و از آن با تعبیر جنایت در حق شهروندان نام برد؛ وی همچنین به اختراع اصطلاحی با عنوان «تغییر کاربری» در ادبیات مدیریت شهری اشاره کرد و گفت در هیچ کجای دنیا این تعبیر محلی از اعراب ندارد و همه شهرسازی شهرهای پیشرفته دنیا بر اساس طرحهای تفصیلی بوده و شورای شهر و شهرداری ها صلاحیت کوچکترین تغییر را در آن ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به سابقه تراکم فروشی گفت:
«این مشکل حاد از زمان کرباسچی و با حمایت قاطع هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت شکل گرفت و در زمان قالیباف بر شدت آن افزوده شد.»

وی با انتقاد سخت از بودجه ۱۷،۴۰۰ میلیاردی پیشنهادی شهرداری گفت:
«وقتی به ازعان [منظور «اذعان» بوده است. ب. الف. بزرگمهر] خود شهردار تهران، شهر با درآمدهای قانونی قابل مدیریت است، چرا شهر باید فروخته شود و فضای تنفس از مردم گرفته شود؟

کاشانی با نادرست داستن تعابیر «درآمد پایدار» و «درآمد ناپایدار» در ادبیات مدیریت شهری ایران گفت:
«درآمد پایدار یا ناپایدار وجود ندارد؛ یا درآمد قانونی است یا غیرقانونی.»

وی در پایان با استناد به قانون شهرداری ها در پاسخ به یکی از حضار انتشار روزنامه همشهری را خلاف قانون دانست و آن را مغایر اهداف و وظایف شهرداری ها مندرج در متن قانون ذکر کرد

رحمت الله حافظی عضو شورای شهر تهران از دیگر شرکت کنندگان در این سمینار بود که با خواندن تعدادی از قانون حفظ باغات و فضای سبز در شهرها، بشدت از تخریب باغات تهران با محملهای غیرقانونی انتقاد کرد

وی با اشاره به مصوبه مخرب «برج باغ» در شورای شهر دوم، آنرا یکی از عوامل اصلی تخریب باغات ذکر کرد و از تلاش کمیسیون سلامت شورا در خصوص لغو این مصوبه خبر داد

حافظی همچنین از بازگشت تغییرکاربری صورت گرفته در باغات کن که در جنوب بزرگراه همت قرار دارد خبر داد که دیروز بر روی خروجی سایت شورای شهر تهران قرار گرفت؛ بر اساس این مصوبه تبدیل این باغات به پهنه مسکونی ملغی و شهرداری موظف به خرید باغات مزبور از مردم شده است.

عضو شورای شهر در قسمتی دیگر از صحبتهای خود به دو بحران اصلی تهران در آینده ای بسیار نزدیک خبر داد؛ «کمبود آب شرب» و «آلوده بودن آب تهران به نیترات بیش از اندازه استاندارد» دو محور اصلی مشکلات سلامت مردم بود که حافظی به آن اشاره کرد؛ وی گفت بنابر گزارش موسسه استاندارد تهران حداقل در ۸ منطقه تهران، نیترات موجود در نمونه های آب شرب بیش از اندازه ۵۰ بوده و بعضاً به بالای ۱۰۰ هم رسیده است در حالیکه حداکثر نیترات استاندارد در آب شرب در کشورهای اروپایی ۲۰ است.

به گزارش خبرنگار مدیریت شهری مسیرآنلاین حافظی، خبر از مصوبه ای داد که به واسطه آن عوارض شعب بانکها در تهران افزایش داشته است و متاسفانه هنوز وزیر کشور بعد گذشت چند ماه آنرا تایید و ابلاغ نکرده ست. و همچنین از سخت بودن کار در شورای شهر به واسطه آنکه برخی اعضای شورا از تمام کارهای شهرداری حمایت میکنند و به نوعی سمپات شهرداری هستند، گفت.

افشین پروین پور نیز با یادآوری مواد قانون شهرداری ها، فعالیتهای فرهنگی اجتماعی شهرداری را که بنابر گفته به سالانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان می رسد، کاملاً غیرقانونی دانست و گفت:
«شهرداری از پول نامشروع تراکم و هوا فروشی به قیمت جان و مال مردم در فعالیتهای فرهنگی استفاده می کند که نتیجه این فعالیت ها با توجه به ریشه منابع مالی از قبل مشخص است.»

وی با اشاره به سوداگری سنگین در منابع زمین، یکی از وظایف اصلی مدیریت شهری را مدیریت منابع زمین دانست و از عدم توجه شهردار تهران به راههای درآمدی قانونی همچون حق شارژ شهری انتقاد کرد.

«پایگاه خبری حامیان ولایت»    ۱۲ اسپند ماه ۱۳۹۳

با پوزش، بختی برای ویرایش این گزارش رویهمرفته شلخته به جز چند جا نداشته ام. برجسته نمایی های متن و افزوده ی درون [ ] از آنِ من است و برنام را نیز از متن گزارش برگزیده ام.    ب. الف. بزرگمهر 

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!