«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۲ خرداد ۱۰, جمعه

آفرین بر ترک ها! به این می گویند: نافرمانی مدنی!


نافرمانی مدنی با بوسه اعتراضی در ايستگاه مترو

هفته پیش مسوولان متروی آنکارا در ترکیه، پس از این که در دوربین های مدار بسته بوسه یک دختر و پسر ثبت شد، اعلامیه ای میان مسافران پخش کرده و از آن ها خواستند «شئونات اخلاقی» را رعایت کنند.

در اعتراض به این اعلامیه، روز شنبه چهارم خرداد ماه ده ها زوج عاشق پيشه در يک ايستگاه متروی شهر آنکارا به طور همزمان دلباخته ی خود را بوسیدند.

اعلامیه مسوولان مترو سبب شد تا يکی از قانونگذاران مخالف دولت، اعتراض خود را اعلام کند. وی خواستار توضيح حزب اسلامگرای حاکم شد و پرسيد که آيا مقام های متروی شهری اساساً اجازه چنين برخوردهايی با شهروندان را دارند يا خير.

از هنگام شکل گیری دولت رجب طیب اردوعان و حزب او، بسياری از نيروهای «سکولار» ترکیه بيم آن دارند که حزب حاکم کنونی در پی گسترش نقش اسلام در ترکيه است.

در فرجام، روز شنبه، حدود ۱۰۰ نفر در ايستگاه متروی یادشده گرد آمدند و در اعتراض به دگرگونی های تازه، چندين دقيقه به بوسيدن دلباخته ی خود پرداختند. تظاهرکنندگان، ضمن سردادن شعار، پلاکارد هايی را نيز به همراه داشتند که روی آنها نوشته شده بود:
«بوسه رايگان»!

در برابر، گروهی ۲۰ نفره از اسلامگراهای آنکارا نيز به مخالفت با اين گروه پرداختند. پليس آنکارا نيز با ايجاد مانع میان دو گروه از برخورد ميان آنها جلوگيری کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد که در میان این دو گروه اعتراضی، برخوردها، تنش ها و حتا پرتاب سنگ صورت گرفته، ولی زیانی جدی درپی نداشته است.

پلیس ترکیه در میان گردهمایی دو گروه حاضر شده و با گذاشتن سدهایی میان دو گروه، فاصله گذاشت تا از درگیری جلوگیری کند.

برگرفته از «رادیو فردا»

این گزارش از سوی اینجانب ویرایش و پارسی نویسی شده است. عنوان نیز از آنِ من است. ب. الف. بزرگمهر  


هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!