«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ تیر ۲۳, جمعه

پشتیبانی از سنت خَتنِه، یهودیان و مسلمانان اروپا را یگانه نمود!


گروه‌های مسلمان و یهودی اروپا دست به دست هم داده‌‌اند تا از حق ختنه پسران خردسال پشتیبانی کنند. دادگاهی در آلمان گفته است که ختنه به بدن کودک آسیب می‌زند.

گروه‌های مسلمان و یهودی در بیانیه‌ای مشترک، ختنه را بخشی از تکالیف مذهبی خود دانسته‌اند و خواستار حفظ حق خود برای انجام آن شده‌‌اند. این بیانیه نامعمول توسط رهبران گروه‌هایی چون مجلس یهودیان اروپا، مرکز اسلامی بروکسل، انجمن یهودیان اروپا و اتحادیه اسلامی ـ ترکیه‌ای آلمان امضا شده است.

حکم دادگاه کلن که انتقاد مجلس اسرائیل را نیز برانگیخته، برای تمام آلمان معتبر نیست. با این همه، انجمن پزشکی آلمان از پزشکان خواسته است که کسی را ختنه‌ نکنند.

همه ساله هزاران پسربچه مسلمان و یهودی در آلمان ختنه می‌شوند.

گروه‌های یهودی و مسلمان در بیانیه مشترکشان ممنوعیت ختنه را «نقض آشکار بنیادهای مذهبی و حقوق بشر» خود دانسته‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ختنه، رسمی کهن است و بخشی واجب از باورهای فردی ما است و ما اعتراض خود به حکم این دادگاه را به شدیدترین شکل ممکن ابراز می‌کنیم.»

این گروه‌ها خواسته‌اند تا مجلس و احزاب سیاسی آلمان، بی درنگ نسبت به این جُستار واکنش نشان داده و از حق آنان برای پاسداری از سنت مشترکشان پشتیبانی کنند.

استفان اوانس، خبرنگار بی‌بی‌سی از برلین، می‌گوید حکم دادگاه کلن برای محدودیت یک سنت جاافتاده یهودی، در کشوری که هولوکاست در آن رخ داده نابجا به نظر می‌رسد.

برگرفته از تارنگاشت «بی بی سی»


این گزارش بویژه در نشانه گذاری ها از سوی اینجانب، ویرایش و نیز پارسی نویسی شده است. عنوان آن را نیز دستکاری نموده ام.  ب. الف. بزرگمهر

پی افزوده: 
کاش چنین سنت مشترکی میان یهودیان و مسلمانان تا آنجا فرامی رویید که ریشه ی آنچه به نادرست «بنیادگرایی دینی» نام گرفته را چه در پوشش برتری جویی دین یهود و یهودیان به دیگران (سیهونیسم) و چه در پوشش هرگونه برتری جویی اسلام و مسلمانان به دیگران می سوزاندند و برادری و برابری را جایگزین کینه ورزی کور نسبت به یکدیگر می نمودند!

ب. الف. بزرگمهر      ٢٣ تیر ماه ١٣٩١    


هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!