«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ تیر ۱۹, دوشنبه

دریاچه ی چیچست می میرد؛ کویر لوتی دیگر زاده می شود!


با خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه ، توفان های مرگبار نمکی پدیده آینده بخش های بزرگی از کشور خواهد شد؛ پدیده ای که نخستین نشانه های آن به تازگی خود را نشان داده است.

آنگونه که «آینا نیوز» نوشته، با توجه به اینکه نمک محلول در آب دریاچه با خشک شدن کامل آن به صورت ناگهانی و سونامی وار سربرخواهد آورد، هیچ چاره ی نخواهد توانست جلوی حرکت چند صد کیلومتری آن را بگیرد و به دلیل جهت وزش باد از باختر به خاور، استان آذربایجان باختری کمترین آسیب را از این بلای طبیعی خواهد دید و به ترتیب استانهای آذربایجان خاوری، زنجان، قزوین، کردستان و حتی تهران از این توفانها آسیب خواهند دید. رخدادی بسیار ویرانگرتر از ریزگردهای عربی که همه ساله در فصل گرما از کشورهای عربی و صحرای عربستان به سمت ایران روان می شوند. هم اکنون، به دلیل انباشت نمک در گودترین بخش های دریاچه که هنوز مقداری آب دارند و این نمناکی، جلوی حرکت نمک به شکل گسترده ی آن را می گیرد.

تصویرها، گویای نخستین هشدارها نسبت به بلایی است که با خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، از کرانه های این دریاچه تا تهران را در خواهد نوردید. آخرین بخت ها برای جان گرفتن دوباره ی دریاچه ارومیه و در پی آن رهایی دهها میلیون انسان از گرفتاری ریزگردهای نمکی، با شتاب در حال سپری شدن هستند.

برگرفته از «عصر ایران» ١٦ تیر ماه ١٣٩١


این گزارش از سوی اینجانب همه جانبه ویرایش، فشرده و بازنویسی شده است. عنوان آن نیز از آنِ من است.   ب. الف. بزرگمهر




هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!