«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ مرداد ۳, سه‌شنبه

جلد دوازدهم كتاب كوچه منتشر می‌شود!


جلد دوازدهم كتاب كوچه برای كسب مجوز به «وزارت ارشاد» فرستاده شد.

آیدا سركیسیان، همسر احمد شاملو ضمن اعلام این خبر گفت:
امیدواریم بعداز مدت‌ها انتظار، این كتاب بدون مشكلی مجوز نشر دریافت كند و به مرحله چاپ برسد.

وی در مورد این جلد از «كتاب كوچه» گفت:
جلد دوازدهم كتاب كوچه، به حرف «چ» اختصاص دارد ...

«کتاب کوچه»، عنوان دانشنامه‌ی «فرهنگ توده» ی («فولکلور»*) ایران‌ است که احمد شاملو با همکاری آیدا سرکیسیان آماده  و فراهم شده‌ و تاكنون ١١ جلد از آن منتشر شده است.

احمد شاملو، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و مترجم از بنیاندگذاران و دبیران «کانون نویسندگان ایران»، در ٢١ آذر ١٣٠٤ در تهران پا به جهان گذاشت. آوازه ی اصلی شاملو به خاطر سرایش سروده است که دربرگیرنده ی گونه‌های شعر نو و برخی کالبدهای کهن مانند قصیده و نیز ترانه‌های توده ای می‌شود. شاملو در سال ١٣٢٦ با نیما یوشیج ملاقات کرد و تحت تأثیر او به شعر نو (که بعدها شعر نیمایی هم نامیده شد) روی آورد؛ ولی برای نخستین بار در سروده ی «تا شکوفه ی سرخ یک پیراهن» که در سال ١٣٢٩ با نام «شعر سفید غفران» منتشر شد، وزن را رها کرد و به پیشگام سبک نویی در شعر کنونی پارسی شد. برخی از منتقدان ادبی، او را کامیاب ‌ترین سراینده در سرودن شعر منثور می‌دانند. سرودن شعرهای آزادی‌خواهانه و ضد خودکامگی، عنوان شاعر آزادی ایران را برای او به ارمغان آورده ‌است.

وی افزون بر سروده، فعالیت‌های مطبوعاتی، کارهای پژوهشی و برگردان های شناخته‌ شده‌ای دارد. مجموعه ی «کتاب کوچه» ی او بزرگ‌ترین اثر پژوهشی در باب فرهنگ توده ی مردم ایران (با تمرکز بر فرهنگ تهران) است. کارهای شاملو تاكنون به زبان‌های: سوئدی، انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، ارمنی، هلندی، رومانیایی، فنلاندی، کردی و ترکی، برگردانیده شده‌ اند. از کارهای او می‌ توان به «هوای تازه»، «باغ آینه»، «لحظه‌ها و همیشه»، «آیدا در آینه»، «ققنوس در باران»، «مرثیه‌های خاک»، «شکفتن در مه»، «ابراهیم در آتش»، «دشنه در دیس»، «ترانه‌های کوچک غربت»، «مدایح بی‌صله»، «در آستانه» و «حدیث بی‌قراری ماهان» اشاره كرد.

فردا دوازدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو است. پیكر او در امامزاده طاهر كرج به خاك سپرده شده است.

برگرفته از «ایلنا»

* بجای «فولکلور» می توان «فرهنگ توده» بکار برد.    ب. الف. بزرگمهر

این نوشتار کم و بیش همه جانبه از سوی اینجانب ویرایش، پیرایش و پارسی نویسی شده است.    ب. الف. بزرگمهر

پی افزوده:
با درود به خانم آیدا سرکیسیان که سنگ پایه ی کامیابی های زنده یاد شاملو بود و از این راه به شکوفایی و نوزایی فرهنگ پارسی خدمتی شایان نموده اند!   ب. الف. بزرگمهر


هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!