«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ تیر ۳۰, جمعه

یگانگی عمل به پشتوانه ی نیروی مردم، درس تاریخی خیزش ملی سی تیر


روز ٣٠ تیرماه سال ١٣٣١ در تاریخ مبارزات مردم میهن ما علیه خودکامگی و استعمار جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد.

در این روز تاریخی مردم با قیام خود توطئه ی دربار، ارتجاع و امپریالیسم را که می کوشیدند حق حاکمیت مردم را با تحمیل حکومت قوام پایمال نمایند، نازا و خنثی ساخت.

شاه در رویارویی با خواست و اراده مردم از واگذاری وزارت جنگ به دولت ملی و قانونی دکتر محمد مصدق خودداری می کرد و به این دلیل زنده یاد مصدق از مقام خود کناره گیری کرد و بی درنگ دربار با پشتیبانی وابستگان آمریکا و انگلیس، احمد قوام، چهره منفور و ضدملی را مامور تشکیل کابینه نمود. قوام که به پشتیبانی ارتجاع و استعمار پشتگرم بود با صدور اعلامیه ای گستاخانه به تهدید مردم پرداخت. سیاست ترساندن و هراس آفرینی، بسیار زود براثر هوشیاری مردم و حزب ها و سازمان های پیشرو و میهن دوست به شکست انجامید. حزب توده ایران، جبهه ملی ایران و سایر نیروهای آزادیخواه مخالف خودکامگی در برابر حکومت قوام پایداری نموده و با برپایی تظاهرات گسترده که در تاریخ میهن ما تا آن روز بی پیشینه بود، خودکامگی دیرینه را به چالش کشیدند.

در خیزش ملی ٣٠ تیر توده ای ها، مصدقی ها و همه آزادیخواهان، دوشادوش یکدیگر به رویارویی و رزم علیه دیکتاتوری برخاستند.

یگانگی فراگیر ملی و مردمی در صحنه رزم از ویژگی های برجسته خیزش ملی ٣٠ تیرماه بشمار می آید.

خیزشی که ماهیت ملی، ضد خودکامگی و ضد امپریالیستی داشت. در این پیکار تاریخی، نخست کارگران دلاور صنعت نفت در آبادان زیر پرچم حزب توده ایران پا به میدان گذاشتند و در روز ٢٩ تیرماه ١٣٣١ هنگامیکه که موضع قاطع حزب توده ایران در پشتیبانی از دکتر مصدق اعلام شد، نفتگران آبادان اعتصاب نموده و شهر گواه گردهمایی پرشکوه و تاریخی کارگران بود. پلیس و نیروهای نظامی به سوی مردم آتش گشودند و شماری کشته و زخمی شدند. بی درنگ، با انتشار خبر رخدادهای آبادان، کارگران در تهران به فراخوان حزب توده ایران با همه ی توان به میدان آمدند و بازار و دکان های شهر نیز با فراخوان جبهه ملی ایران اعلام تعطیلی نمودند. اوج رزم؛ روز ٣٠ تیرماه بود که از ٢ روز پیش تعطیلی همگانی مقرر شده بود. کارگران کارخانه های سیلو، دخانیات، سیمان تهران، چیت سازی و راه آهن به اعتصاب همبسته و یکپارچه دست زدند.

دانشجویان به صف رزم پیوسته و در صف هایی فشرده به سوی مجلس شورای ملی راهپیمایی کردند. تظاهرکنندگان با شعارهای «مرگ براستبداد»، «مرگ بر قوام»، «زنده باد مصدق» و «دست شاه از دخالت در امور کوتاه» در خیابان ها حرکت می کردند. از میدان توپخانه نیز جمعیت سترگ و همبسته ی کارگران و زحمتکشان به سوی مجلس در حرکت بود. یگانگی عمل بی همتایی در گرماگرم رزم و بر سر تعیین حق حاکمیت مردم و استقلال ملی میان همه نیروهای میهن دوست، حزب توده ایران و جبهه ملی ایران پدید آمده بود. رمز کامیابی خیزش ملی ٣٠ تیر این یگانگی عمل و همبستگی تاریخی بشمار می رود. خیزش مردم، ارتجاع و خودکامگی را به عقب نشینی وادار کرد و یکبار دیگر ثابت شد نیروی سرمدی توده ها شکست ناپذیر است.

ساعت ۵ بعدازظهر ٣٠ تیرماه ١٣٣١ رادیو خبر کناره گیری احمد قوام را پخش کرد. جنبش توده ها در پرتو یگانگی عمل حزب ها و نیروهای ملی و پیشرفتخواه کشور به پیروزی رسید. فردای آن روز، ٣١ تیرماه خبر رای دادگاه بین المللی لاهه به تهران رسید؛ دادگاه به سود ایران رای داده و صلاحیت نداشتن خود را برای رسیدگی به اختلاف ایران و شرکت صنعت نفت انگلیس اعلام داشت.

شصتمین سالگرد ٣٠ تیرماه ١٣٣١ امسال در اوضاعی گرامی داشته می شود که در پی سیاست های ضد ملی و ضد مردمی ارتجاع حاکم، میهن ما شرایط سخت و دچاری را سپری می کند. گسترش تنگدستی و بی عدالتی همراه با خودکامگی خشن و سرکوب سازمانداده شده، کشور را در بحرانی ژرف فرو برده است، تحریم های چنگ اندازانه و پیامدهای ویرانگر آن، استقلال و حق حاکمیت ملی را در معرض خطر های جدی قرار داده است. رژیم ولایت فقیه، دولت ضد مردمی احمدی نژاد، سران و فرماندهان سپاه پاسداران و بویژه شخص ولی فقیه، عامل های اصلی این وضعیت نگران کننده هستند.

حزب ما در کنار و همراه نیروهای ملی و آزادیخواه کشور، راه برونرفت از اوضاع کنونی را در درجه نخست دستیابی به حق حاکمیت و اعمال اراده ی مردم بر سرنوشت خویش می داند.

تجربه ارزشمند خیزش ملی ٣٠ تیر نشانگر این واقعیت است که در پرتو یگانگی عمل همه ی نیروهای میهن دوست و پیشرو و با پشتوانه ی نیروی فناناپذیر توده های مردم می توان سرنوشت کنون و آینده ی کشور را رقم زد؛ بر ارتجاع و خودکامگی گام به گام چیره شد و منافع و حق حاکمیت ملی را نگهداری و تضمین نمود.

گرامی باد خاطره مبارزان دلیر خیزش ملی ٣٠ تیرماه ١٣٣١

برقرار باد یگانگی همه نیروهای میهن دوست در راه صلح، آزادی، عدالت اجتماعی و حق حاکمیت ملی!

برگرفته از تارنگاشت حزب توده ایران

٣٠ تير ١٣٩١ - ٢٠ ژوئيه ٢٠١٢


این نوشتار از سوی اینجانب ویرایش و پارسی نویسی شده است. عنوان آن را نیز اندکی دستکاری نموده ام.       ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!