«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۷ اسفند ۲۱, سه‌شنبه

اینک، نوبت توست تا انشاء الله گام دوم را برداری

پسر جان! به آن یکی دستور داده بودیم که زندان ها را تا آنجا که ممکن است از قاچاقچی و  چاقوکش و آفتابه دزد و دانه درشت و اینا تهی کند تا جا باز شود؛ آن گام نخست بود.۱ اینک، نوبت توست تا انشاء الله، گام دوم۲ را با پر کردن زندان ها از زندانیان سخت بیم برانگیز امنیتی برداری! و اگر انشاء الله، دست مان رسید و با رهبرِ بی پدر مادرِ جنگل به توافق زیرمیزی دیگری دست یافتیم که برخلاف آن بار، سیاه روی سپید نوشته باشند و دستینه دهند که پا روی دُم مان نخواهند نهاد، کار بزرگ دیگری چون گذشته ترتیب دهی؛ ولی، همینجا ترا بگویم که کار ما جز پند و اندرز دادن، چیز دیگری نیست و وظیفه دیگری جز آن بر دوش نمی گیریم. رسیدگی به جزئیات مسائل، کار خودتان است. این ها را هم اکنون گفتم تا آویزه ی گوش کنی و پای ما را در رخدادهای بودار و احیانا ناگوار پیش نکشی؛ شتر دیدی، ندیدی!

ب. الف. بزرگمهر   ۲۱ اسپند ماه ۱۳۹۷

پی نوشت:

۱ ـ «برخی برای به حاشیه بردن این اقدام بزرگ [بخشوده شدن گسترده ی زندانیان بزهکار در آستانه ی ۴۰ سالگی انقلابی ربوده شده و شکست خورده]، سخن از آزادی زندانیان سیاسی و منتقدان به میان می آورند؛ در حالیکه ما اساسا محکومی تحت عنوان ”زندانی سیاسی“ نداریم و کسی هم در جمهوری اسلامی به خاطر انتقاد تحت پیگرد قرار نمی گیرد! متاسفانه برخی این اقدام بزرگ را هم سیاسی می کنند. عده ای گفته اند بهتر است این عفو شامل زندانیان سیاسی هم بشود ... اگر کسی اقدامی علیه امنیت مرتکب شده است، عنوان مجرمانه مستقلی دارد که باید به آن رسیدگی شود. جرم سیاسی نیز در قانون تعریف شده و رسیدگی به آن هم ساز و کارهای قانونی خود را دارد؛ اما در حال حاضر چنین محکومانی نداریم. متاسفانه عده ای این عفو شیرین را که تخمین زده می شود شامل قریب به پنجاه هزار نفر بشود با برخی اظهارات بی مورد و حواشی نامربوط تلخ می کنند و یک اقدام انسانی، قضایی و حقوقی را که مربوط به جرم و محکومیت مجرمان است، سیاسی جلوه می دهند.»

گفته های نیرنگبازانه، انباشته از سفسطه و مغلطه ی «گربه مرتضاعلیِ دروغگو و به همین شَوَند، سزاوار ناسزای «مادربخطا»ی نظام»: «نشانه خدا»، صادق آملی لاریجانی که در آن به خرمردِ رندانه ترین شیوه ای، سیاست از دادرسی و دادگستری جدا شده و زندانی سیاسی، زندانی امنیتی جا زده شده بود.

برگرفته از «ایلنا»   ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۷

۲ ـ «با همه تلاش هایی که انجام شده، مردم در مورد اجرای عدالت همچنان نگران هستند و خواست و مطالبه مردم آن است که در سطوح مختلف، اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند؛ ولذا اساس تحول قضایی در این دوره که به نظر من باید در بستر گام دوم، تحول قضایی را شکل داد. برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم که مقام معظم رهبری فرمودند، انشاالله به همکاری همه بخش ها هم در دولت، هم در مجلس نیاز است که هرکس در حوزه کاری خود تلاش کند که این گام به ویژه در اجرای عدالت به خوبی برداشته شود ... در گام دوم حرکت انقلاب که اجرای عدالت به عنوان یکی از نکات مهم تلقی شده و از نکات مهم در قانون اساسی ما مورد تاکید امامین انقلاب بوده، واقعاً می طلبد امروز ما به یک نقطه قابل قبول در رابطه با اجرای عدالت با هم به تفاهم برسیم. آنچنان که فرمودند برای عدالت کتاب ها می شود، نوشت؛ چه کنیم مردم احساس اجرای عدالت کنند؟ من نمی خواهم بگویم اجرای عدالت، مساوی اجرای قانون است؛ اما فعلاً ما اگر بخواهیم بر یک اصلی توافق کنیم، آن اجرای قانون است. هیچکس، در هیچ شرایطی، در هیچ جایگاهی، حق دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت.»

گزیده ای از گفته های «حجّت القتل والمقتولین»: ابراهیم رییسی، برگرفته از «مشرق»  ۲۰ اسپند ماه ۱۳۹۷

برجسته نمایی های هر دو متن برگرفته، همه جا از آنِ من است.    ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!