«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۵ شهریور ۲۹, دوشنبه

اقتصاد ملی ایران، چون گوشت قربانی در چنگ مشتی دزد و چپاولگر به یغما می رود!

به گزارش زیر درباره ی واردات ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه و وضعیت اسفناک «شرکت واگن پارس اراک» باریک شوید! نمونه ای دیگر از هرج و مرج فرمانروا بر اقتصاد و سیاست فرمانروا بر کشورمان را به نمایش می نهد! روشن نیست سپارش چنان وارداتی بر بنیاد کدام نیازها و از سوی کدام دستگاه یا شاید بهتر است بگویم: چه کسانی انجام پذیرفته و اینگونه که از سخنان وزیر صنعت رژیم دزدان اسلام پیشه برمی آید، بدون برنامه ریزی و هماهنگی با وزارتخانه ای که پاسخگوی چنین کارها و کاریاهایی باید باشد، کار جفت و جور شده است! آنچه روشن است و به سختی چشم را می آزارد، خر تو خری سهمناکی است که در آن، هر کس، هر بنیاد و نهاد و هر وزارتخانه ای، تنها در اندیشه ی پیشبرد کار و بار خویش به هر بهایی است. کار به آنجا رسیده و تنها این مورد نیز نیست که خبرگزاری ها و رسانه های رسمی رژیم، کاری انجام پذیرفته را از زبان خبرگزاری های کشورهای دیگر بازگو می کنند؛ قراردادها و بند و بست هایی که از سوی مسوولین و پاسخگویان خاک بر سر رژیم تبهکار اسلام پیشه تا آنجا که شدنی است از دیدگان مردم پنهان نگاه داشته می شود و در گزارش زیر، نمونه ای از آن را گواهیم.

در گزارش زیر، درباره ی وضعیت کنونی «شرکت واگن پارس اراک» که از آن به عنوان «یکی از واحدهای مادر تخصصی در حوزه ی ساخت و تعمیرات اساسی خودروهای ریلی در خاورمیانه» یاد شده، گفته می شود که با دشواری هایی چون «معوقات بانکی، بدهی به تامین اجتماعی و اداره کل مالیاتی و معوقات حقوق کارکنان» روبروست؛ شرکتی بزرگ و از دیدگاه اقتصادی ـ اجتماعی: بنیادین برای برخی زیرساخت ها در «اقتصاد ملیِ» خاک بر سر شده ی ایران که وزیر دزد و پولدوست «دولت زهدان اجاره ای» با آماج خصوصی نمودن آن به دلخواه ترین شیوه ی شدنی، چنین زبان می ریزد:  
«مشکل اساسی این شرکت نحوه خصوصی سازی است، چرا که بابت رد دیون به وزارت دفاع واگذار شده ... در حالی که اولویت وزارت دفاع ساخت واگن نیست و باید مالکیت این مجموعه تغییر پیدا کند که وزیر دفاع هم با این مورد موافقت کرده است ... هم اکنون این شرکت با بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی و ضرر انباشته مواجه است که باید مسائل را به صورت ریشه‌ای حل و فصل کرد.»

همین وزیر بیشرف که شاید ناخواسته «به توان صادراتی این شرکت در ۲۰ سال گذشته» و باریک تر: تا پیش از زمزمه های واگذاری آن به بخش خصوصی و آغاز کشمکش میان کلان دزدان باندهای تبهکار تمرگیده بر خوان یغما بر سرِ «نحوه خصوصی سازی» نیز اشاره نموده، سخنی از اینکه «چرخ کارخانه» در گذشته ای دورتر و پیش از زیر پا نهاده شدن فراقانونی «اصل ۴۴ قانون اساسی» از سوی "رهبر" دَبَنگِ ضدانقلابی، بسیار بسامان تر از دوره ی کنونی به گردش در می آمد، بر زبان نمی آورَد. همچنین، تنها اندکی از حقیقتی تلخ درباره ی شَوَندهای واگذاری آن شرکت بزرگ به «وزارت دفاع»، بر زبان مارگزیده ی وی آمده و روشن نیست چرا، چگونه و از چه زمانی، چنان شرکتی سودده، وامدار این و آن شده و به کدام نهادها یا چه کسانی وام داشته است؟!

به این ترتیب، چند و چونِ همه ی آن نابخردی ها، نابکاری ها و تبهکاری های بزرگ که چنان شرکتی سودده را در بازه ی زمانی کوتاه به شرکتی ورشکسته دگردیسیده، همچنان سربسته مانده و به هیچ کدام از پرسش های بالا نمی توان پاسخی باریک داد؛ این هم یکی دیگر از پیامدهای تلخ سیاستی ضد ملی و پنهانکارانه بر بنیاد "رهنمود"های آن دَبَنگِ بی همه چیز است:
بخورید! بچاپید! خوشی کنید! هر کاری می خواهید، بکنید؛ ولی دور از چشم مردم! هیس! مبادا گندش را درآورید! مبادا کارها را کش بدهید و به رسانه ها بکشانید! مبادا قلب اُمّتِ همیشه در صحنه را بشکنید! مبادا ...     

با این همه، آنچه چون روز روشن است و همچنان پی گرفته می شود، واقعیتی است که آن را در چارچوب جُستار این نوشتار، در یک جمله می توان فشرد:
آنچه از اقتصاد ملی ایران برجای مانده، چون گوشت قربانی در چنگ مشتی دزد و چپاولگر به یغما می رود؛ واقعیتی که همه ی دیگر زمینه های زندگی و هست و نیست توده های مردم ایران را دربرگرفته و به بازی مرگباری کشانده است.

سرنگون باد رژیم خیانتکارِ و ضد ایرانی دزدان اسلام پیشه!

ب. الف. بزرگمهر    ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۵

***

وزیر صنعت ایران: نمی گذارم واگن های روسی وارد شوند

در حالی که برخی از رسانه‌ها از آماده تحویل شدن اولین محموله از پنج هزار واگن روسی به ایران خبر داده اند، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت ایران روز پنجشنبه می گوید در مخالفت با این اقدام اعلام کرده که بر روی ریل می ایستد و اجازه ورود به این واگن‌های روسی را نمی دهد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده که به استان مرکزی و اراک سفر کرده با بیان اینکه «خرید ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه کم سلیقگی بوده»، تصریح کرده است:
«بنده در مخالفت با این طرح اعلام کرده‌ام که بر روی ریل می ایستم و اجازه نمی دهم این واگن‌ها وارد کشور شوند.»
                                         
خبرگزاری ایرنا، به نقل از اولگ سیینکو، مدیر عامل شرکت علمی تولیدی «اورال واگن زاود» روسیه نوشته است: بارگیری واگن‌ها برای ارسال به ایران آغاز شده است و در زمان حاضر ۶۰۰ واگن برای انتقال آماده شده است

در حالی وزیر صنعت ایران ازخرید پنج هزار واگن باری از روسیه انتقاد کرده است که پیشتر معاون امور ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی انعقاد قرارداد خرید واگن از روسیه را تکذیب کرده بود.

بابک احمدی، معاون امور ناوگان راه آهن در بهمن ماه سال گذشته گزارش رسانه‌های روسی مبنی بر خرید ۵۰۰۰ دستگاه واگن باری از روسیه توسط ایران را تکذیب کرده و گفته بود:
منبع این خبر، یکی از رسانه‌های روسی است که مدعی شده بود ایران ۵ هزار دستگاه واگن باری از کشور روسیه در قالب لیزینگ خریداری کرده است.

در حالی وزیر صنعت ایران از خرید واگن از روسیه انتقاد کرده که شرکت واگن پارس اراک یکی از واحدهای مادر تخصصی در حوزه ساخت و تعمیرات اساسی خودروهای ریلی در خاورمیانه با مشکلاتی مانند « معوقات بانکی، بدهی به تامین اجتماعی و اداره کل مالیاتی و معوقات حقوق کارکنان» مواجه است.

نماینده اراک در مجلس نهم در بهمن ماه سال گذشته گفته بود:
کارخانه واگن پارس اراک به دلیل نداشتن مشتری با تعطیلی مواجه شده است و حتی این کارخانه چندین ماه حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده است.

این در حالی است که محمدرضا نعمت زاده نیز روز پنجشنبه در خصوص مشکلات شرکت واگن پارس اراک، گفته است:
جلسات متعددی با وزارت دفاع و راه آهن داشته ایم تا موانع و مشکلات حل شود و چرخ کارخانه به گردش درآید.

وزیر صنعت ایران با بیان اینکه «مشکل اساسی این شرکت نحوه خصوصی سازی است، چرا که بابت رد دیون به وزارت دفاع واگذار شده»، اظهار داشت:
در حالی که اولویت وزارت دفاع ساخت واگن نیست و باید مالکیت این مجموعه تغییر پیدا کند که وزیر دفاع هم با این مورد موافقت کرده است.

محمدرضا نعمت زاده با اشاره به توان صادراتی این شرکت در ۲۰ سال گذشته، گفته است:
هم اکنون این شرکت با بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی و ضرر انباشته مواجه است که باید مسائل را به صورت ریشه‌ای حل و فصل کرد.

شرکت واگن پارس اراک در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد.این شرکت در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان نوسازی صنایع ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

پس از توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی، روسیه خط اعتباری پنج میلیارد دلاری در اختیار ایران قرار داد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مهرماه سال گذشته در خصوص مذاکرات بر سر اعتبار ارائه شده از سویه روسیه گفته بود،«طرف روسی خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری برای آغاز مناسبات با ایران اختصاص دهد ...»

برگرفته از تارنگاشت وابسته به وزارت امور خارجی «یانکی» ها: «رادیو فردا»،  ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۵

بختی برای ویرایش این گزارش نداشتم. این نکته نیز که چنین گزارشی، چون کمابیش همه ی گزارش های دیگر آن تارنگاشت وابسته و مزدور در چارچوب سیاست امپریالیست های «یانکی» نوشته شده نیز با آنچه من از آن برداشت کرده و در بالا نوشته ام تا اندازه ای بسیار رنگ می بازد. به شَوَندِ پیوستگی منطقی (منطق صوری!) بندهای گزارش و یکپارچگی رویهمرفته خوبِ آن، دانسته از پیرایش بخش هایی از آن خودداری ورزیدم و می پندارم که چنین نکته هایی برای خوانندگان تیزبینِ ایرانی، رویهمرفته روشن باشد. برجسته نمایی های متن، همه جا از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!