«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۳۹۱ دی ۲۸, پنجشنبه

گلی به گوشه ی "جمال" تان! ابروی مان را که ساختید؛ چشم مان را کور نکنید!


انجمن خودروسازان ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به معاونت «سازمان حفاظت محیط زیست» درباره رونمایی از فرآوری بنزین با آمیختگی  ۳۵ درصدی متانول هشدار داده است.

به گزارش تارنمای «تابناک» انجمن خودروسازان طی نامه هشدارآمیز خود نوشته است که «در حالیکه در اغلب کشورهای جهان برای بالابردن کیفیت سوخت، از ۵ تا ۱۵ درصد "اتانول" استفاده می‌کنند، متاسفانه ما به دنبال استفاده از "متانول" آن هم با آمیختگی ۳۵ درصدی هستیم که حتی بخار آن باعث کوری چشم می‌شود».

خط فرآوری بنزین با ۳۵ درصد متانول ۲۴ آبان ماه در حضور رستم قاسمی وزیر نفت ایران بازگشایی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، آقای قاسمی درباره ی فرآوری این گونه بنزین گفت که «با اجرای این پروژه قرار است بنزین ”یورو ۵“ فرآوری شود».

گفته های آقای قاسمی در حالی است که بر پایه ی استاندارد ”یورو ۵“ ، «شماره ی اُکتان» بنزین باید ۹۸ و گوگرد بنزین باید پایین‌تر از ۱۰ ««پی پی‌ام»» باشد و «اتانول» (نه متانول) آمیخته با آن نباید بالا‌تر از ۵ درصد باشد.

«شماره ی اُکتان» به زبان ساده به آرش اندازه ی بهسوزی بنزین و «پی پی‌ام» به آرش «بخش در میلیون» است.

«خبرگزاری مهر» و «تارنمای الف» هفته گذشته در گزارشهایی از وجود ۱۸۰ تا ۱۰۰۰ «پی پی‌ام» گوگرد در آمیختگی بنزین ساخت ایران آگاهی داده و «شماره ی اُکتان»  آن را پایین‌تر از ۸۵ عنوان کرده بودند.

نامه ی انجمن خودروسازان همچنین هشدار می‌دهد که با بنزین متانولی سیستم سوخت رسانی، باک، فیلتر و پمپ بنزین، لوله‌های فلزی، واشر‌ها و قطعات پلاستیکی دچار خوردگی شدید و در نتیجه نشت بنزین می‌شود که بر خطر آتش سوزی خودرو‌ها می افزاید.

بخار متانول به شدت سمی بوده و افزون بر آسیب های ریوی، امکان کوری چشم را در پی دارد.

بنا به گزارش «تارنمای الف» در ۲۱ دی ماه از سال ۱۳۸۸ به خاطر تحریم‌ها، واردات «کاتالیست»‌های استاندارد برای فرآوری بنزین به ایران متوقف شده و در نبود «کاتالیست» ها، پالایشگاه‌های داخلی ناچار به بهره وری از سرب یا ماده ی سمی «ام‌تی‌بی‌ای» شده‌اند که بسیار سرطانزاست و سودبردن از آن در جهان برای فرآوری بنزین ممنوع است.

بر پایه ی گزارش این تارنما، نزدیک به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس، هم اکنون روزانه تا دو میلیون لیتر ماده ی «ام تی بی‌ای» به بنزین های فرآوری افزوده می‌شود.

پیشتر در رسانه‌های ایران، خبرهایی درباره ی جایگزینی الکل هایی مانند «متانول» و «اتانول» با این ماده سرطانزا درج شده بود.

جلیل سالاری، مدیرعامل «شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی» در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره ی بنزین متانولی گفته بود که «این آمیختگی جدید بنزین، فاقد ترکیبات آروماتیکی، بنزن و برخی از آلاینده‌های زیست محیطی است و برنامه ریزی برای فرآوری روزانه ۶ تا ۷ میلیون لیتر بنزین با ۳۵ درصد متانول آغاز شده است».

جُستار آلودگی هوا به خاطر بنزین های «خطرناک» چندین ماه است که به انگیزه های گوناگون از سوی رسانه‌ها در میان نهاده می‌شود.

سعید دستگیری، یکی از استادان دانشگاهی، ۹ دی ماه در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به نتایج واپسین پژوهش‌های خود بر تاثیر نابودکننده ی آلودگی هوا بر جنین‌ها گفته بود که آمار‌ها از افزایش ۳۰ درصدی سقط جنین و نابسامانی های ژنتیکی بر اثر آلودگی هوا نشان دارد. وی تاکید کرد:
«به طور معمول از هر هزار تولد، دو نوزاد در ایران مبتلا به اختلالات کروموزومی هستند که با افزایش آلودگی هوا این میزان به ۲۴ درصد افزایش می‌یابد. در واقع می‌توان گفت آمار تولد نوزادان با نقص ژنتیکی با پدر و مادر کاملا سالم افزایش یافته است که منشا همه اینها آلودگی هوا است.»

این گزارش از سوی اینجانب ویرایش و پارسی نویسی شده است. عنوان نیز از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!