«مردم در روی زمین برای کامیاب شدن یک چیز کم دارند و آن اعتماد به یکدیگر است؛ ولی این دانش برای کسانی که قلبی کوچک و روحی پست دارند و جز قانون سود شخصی هیچ قانونی نمی شناسند، دسترس پذیر نیست.» فارس پورخطاب هراتی

والاترین کاربرد نویسندگی این است که آزمون را به دانایی فرارویاند! ایگناتسیو سیلونه

۱۴۰۲ مهر ۲۹, شنبه

آب ما با آب آسیابان ها در یک جوی نمی رود

«پاپی جان» رو به «پدر کیری»:
ـ می شود ما با هم پرچمدار همزیستی آشتی جویانه در جهان باشیم؟

پدر کیری:
ـ نه! نمی شود؛ این با سرشت پلید آدمی که همیشه خواهان جنگ و خونریزی است، جور در نمی آید. راه دور نمی روم؛ خود من با کلاهخودی که بر سر دارم، نمونه ای از آنم. چوبدستم نیز که همیشه آن را با خود همراه دارم، همین گوشه کنار است. آب ما با آب آسیابان ها در یک جوی نمی رود.  دستگاه دیپلماسی شما چندان نادرست نمی گوید که دیدار میان ما می‌تواند به سردرگمی هر چه بیش تر پیروان مان که بدون آن هم به اندازه ای بسنده گیج و گولند، دامن بزند.* همان یک دیدار در هاوانا بس بود.

ب. الف. بزرگمهر   ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۲ 

***

پدرسالار مسیحی ابراز تاسف می کند: "انسان ها نمی توانند بدون جنگ زندگی کنند".

رهبر کلیسای ارتدکس روسیه گفت: جهان باید همچنان برای به حداقل رساندن اثرات خصومت ها تلاش کند.

پدرسالار مسیحی ابراز تاسف می کند: "انسان ها نمی توانند بدون جنگ زندگی کنند".

اسقف اعظم کلیسای ارتدکس روسیه، پاتریارک کریل، روز پنجشنبه گفت که درگیری های مسلحانه بخشی جدایی ناپذیر از وجود بشریت است. او در جشنواره مذهبی "ایمان و کلمه" که در منطقه مسکو برگزار شد، گفت که این بدان معنا نیست که جامعه بین المللی نمی تواند یا نباید به دنبال به حداقل رساندن هزینه های انسانی و رنج ناشی از آنها باشد.

پدرسالار گفت: «متاسفانه باید اعتراف کرد که به نظر می‌رسد بشریت نمی‌تواند بدون جنگ زندگی کند» و افزود که این بخشی از «طبیعت فاسد انسانی است». رئیس کلیسای ارتدکس روسیه معتقد است که مردم در سراسر جهان هنوز باید برای غلبه بر این تمایلات مخرب تلاش کنند.

پدرسالار اظهار داشت: «ما می‌توانیم و [ما] باید... آسیب‌های ناشی از میزبانان را به حداقل برسانیم.» سخنان او در بحبوحه ادامه درگیری بین مسکو و کی یف و تشدید تنش تازه بین اسرائیل و گروه شبه نظامی فلسطینی حماس مستقر در غزه بیان شد.

کریل سپس گفت که مردمی که دارای ایمان و عقاید یکسان هستند، تعهد شدیدتری برای انجام این کار دارند. رهبر کلیسا به ویژه به روس ها و اوکراینی ها اشاره می کرد که بیش از یک سال و نیم درگیر مبارزه طولانی مدتی هستند. او افزود که این دو قوم "از یک غسل تعمید می آیند."

سخنرانی او تنها یک روز پس از آن انجام شد که پارلمان اوکراین در اولین قرائت لایحه ای را با هدف ممنوعیت اساسی کلیسای ارتدکس اوکراین (UOC) به دلیل ارتباط آن با مسکو تصویب کرد.

لایحه ۸۳۷۱ رسماً ممنوعیت هر سازمان مذهبی "مرتبط با روسیه" را پیش بینی می کند. نویسندگان آن معتقدند که همچنان "به شهروندان اوکراین اجازه می دهد تا حق آزادی جهان بینی و مذهب تضمین شده توسط قانون اساسی اوکراین را درک کنند."

برگرفته از «آرتی»   ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۲ (بختی برای ویرایش این گزیده گزارش و گزارش در پی آمده نداشتم.  برجسته نمایی های بوم نیز همه جا از آنِ من است.  ب. الف. بزرگمهر) 

***

باشد که ما برای اوکراین صلح طلب باشیم

پاپ خطاب به پاتریارک کریل: باشد که ما صلح‌جوی اوکراین باشیم

پاپ فرانسیس عید پاک خود را به کریل پاتریارک ارتدوکس روسیه ارسال می کند و برای مردم اوکراین دعا می کند که آنها آرزوی "سپیده دم جدیدی را دارند که به تاریکی جنگ پایان می دهد".

نویسنده: سالواتوره سرنوزیو

"برادر عزیز! باشد که روح‌القدس قلب‌های ما را متحول کند و از ما صلح‌جویان واقعی بسازد، به‌ویژه برای اوکراین جنگ‌زده، تا گذر بزرگ عید پاک از مرگ به زندگی جدید در مسیح برای مردم اوکراین، که آرزوی طلوع جدیدی را دارند، به واقعیت تبدیل شود. به تاریکی جنگ پایان دهید.»

پاپ فرانسیس این سخنان را به رئیس کلیسای ارتدکس روسیه، پاتریارک کریل، نوشت، زیرا مسیحیان پیرو تقویم ژولیانی عید پاک را در روز یکشنبه جشن گرفتند.

نامه تبریک عید پاک پاپ به سایر پاتریارک های کلیساهای شرقی نیز ارسال شد و در وب سایت پاتریارک مسکو منتشر شد.

وزن رنج انسان

پاپ فرانسیس خاطرنشان کرد که بشریت در حال حاضر "سنگین تمام رنج خانواده انسانی ما را احساس می کند که توسط خشونت، جنگ و بسیاری از بی عدالتی ها له شده است."

او نوشت، با وجود این رنج‌ها، «ما هنوز با قلب‌های سپاسگزار به خداوندی می‌نگریم که همه بدی‌ها و دردهای دنیای ما را بر دوش خود گرفته است».

"مرگ مسیح آغاز زندگی جدید و آزادی از بندهای گناه و فرصتی برای شادی عید پاک ما بود که همه راه را از سایه تاریکی به نور ملکوت خدا باز می کند."

پاپ همچنین از پدرسالاران شرقی دعوت کرد تا برای یکدیگر دعا کنند و "به پیام انجیل مسیح قیام کرده و کلیسا به عنوان راز جهانی نجات شهادت دهند."

به این ترتیب، او گفت: "همه می توانند به پادشاهی عدالت، صلح و شادی در روح القدس وارد شوند."

پاپ خطاب به اسقف روس: «کلیسا از زبان عیسی استفاده می کند نه از سیاست»

پاپ آخرین بار در ۱۶ مارس در یک تماس ویدیویی با محوریت جنگ در اوکراین و نقش مسیحیان در ترویج صلح به طور مستقیم با پاتریارک کریل صحبت کرد.

به گفته ماتئو برونی، مدیر دفتر مطبوعاتی مقر مقدس، پاپ فرانسیس برای کمک به "خاموش کردن آتش" جنگ در اوکراین با پاتریارک ارتدوکس روسیه صحبت کرد، زیرا کسانی که "بالاترین بهای را می پردازند" سربازان و غیرنظامیان هستند. زیر بمب بمیر

پاپ در آن مناسبت گفت: «کلیسا نباید از زبان سیاست، بلکه از زبان عیسی استفاده کند.»

دیدار پاپ و پاتریارک لغو شد

پاپ فرانسیس جمعه گذشته در مصاحبه ای با روزنامه آرژانتینی La Nacion فاش کرد که قرار بود در ماه ژوئن با اسقف کریل در اورشلیم دیدار کند، اما افزود که این دیدار باید لغو شود.

وی گفت: «متأسفم که واتیکان مجبور شد دیدار دوم با اسقف‌سالار کریل را که ما برای ژوئن در اورشلیم برنامه‌ریزی کرده بودیم لغو کند.» «اما دیپلماسی ما معتقد بود که ملاقات بین ما در این لحظه می‌تواند منجر به سردرگمی زیادی شود.»*

پاپ و پاتریارک در سال ۲۰۱۶ شخصاً در هاوانا، کوبا ملاقات کردند و بیانیه مشترکی را با یکدیگر امضا کردند.

برگرفته از تارنگاشت «واتیکان»   ۱۶ مارس ۲۰۲۲

هیچ نظری موجود نیست:

برداشت و بازنویسی درونمایه ی این تارنگاشت در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید!
از «دزدان ارجمند اندیشه و ادب» نیز خواهشمندم به شاخه گلی بسنده نموده، گل را با گلدان یکجا نربایند!

درج نوشتارهایی از دیگر نویسندگان یا دیگر تارنگاشت ها در این وبلاگ، نشانه ی همداستانی دربست با آنها نیست!